גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock
הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

בתלוש השכר הקרוב הורים לילדים בני 0־3 עשויים להבחין בהטבת מס שמוסיפה לנטו שלהם בין 242 שקל לכ־1,000 שקל לחודש. זאת, בעקבות תוספת של נקודות זיכוי להורים לפעוטות שקידם ראש הממשלה בנימין נתניהו בדיוני תקציב 2024.

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה
הצפון בוער, היישובים ריקים והממשלה "מנותקת קשר"
באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ואולם, לדברי מומחי מס, לא בטוח שמי שהכי זקוק להטבה הזאת ייהנה ממנה. "ההשפעה של הטבת המס מתחילה מרמות השכר הגבוהות ולא תגיע למשפחות עם פעוטות שהכי זקוקות לה", אומר אחד מהם.

מדובר בהטבה המוענקת מכוח חוק הסיוע להורים לילדים עד גיל שלוש, שנועד להגדיל את ההכנסה הפנויה של הורים לילדים בגילים אלה. החוק פורסם ברשומות ב־20 למרץ, אך נכנס לתוקף רטרואקטיבית מתחילת השנה ואילך. בהתאם לחוק, החל מינואר 2024, יקבלו הורים לילדים שגילם עד 3 תוספת של נקודות זיכוי ממס בחלוקה הבאה: עבור כל ילד שנולד בשנת המס נוספה נקודת זיכוי אחת לכל הורה; עבור כל ילד שמלאו לו שנה או שנתיים בשנת המס נוספו שתי נקודות זיכוי במס לכל הורה; ועבור כל ילד שמלאו לו שלוש שנים בשנת המס נוספה נקודת זיכוי אחת לכל הורה.

 

שכירים שעובדים במקום עבודה אחד אינם נדרשים לבצע כל פעולה על מנת לממש את ההטבה, כאשר המעסיקים שלהם יחשבו עבורם את תוספת נקודות הזיכוי. עצמאים, ומי שחייבים בהגשת דוחות שנתיים למס הכנסה, ייהנו מההטבה כחלק מחישוב המס השנתי לאחר הגשת הדוח.

הטבה לבעלי הכנסה גבוהה

עו"ד ויועץ המס שחר שאבי, סגן נשיא לשכת יועצי המס בישראל, מסביר כי "החל מתלוש השכר של חודש מרץ, חלק מהשכירים אמורים לראות את השינוי בנקודות הזיכוי בתלוש. שווי נקודת זיכוי הוא 2,904 שקל לשנה, שזה 242 שקל לחודש.

"כלומר אם שני בני הזוג עומדים בכל הקריטריונים לקבלת נקודות הזיכוי במלואן, זה מגדיל את הנטו המשפחתי ב־968 שקל לחודש. זה רלוונטי למצב בו שני ההורים מקבלים את מלוא ההטבה - שתי נקודות זיכוי לכל אחד מהם. במקרה כזה מדובר בהטבה יפה".

רשות המסים פרסמה באתרה סימולטור המאפשר לחשב את נקודות הזיכוי להם זכאי כל הורה והשפעתן על השכר. לדברי שאבי, "בחנו מספר סוגי משפחות עם ילדים בגילים שונים, והבנו שברמת משכורות נמוכה לא תהיה השפעה להטבת המס. מי שיש לו למשל שני ילדים, אחד בן שנה והשני בן שלוש, זכאי להרבה נקודות זיכוי אבל אם הוא משתכר רמת שכר ממוצעת, סביב 12 אלף שקל, לא בטוח שהוא יושפע משמעותית מההטבה".

הסיבה לכך שהורים המשתכרים פחות מהממוצע במשק לא ירגישו את ההטבה, היא שנקודות הזיכוי שהם זכאים להן עוד טרם התוספת מורידות אותם אל מתחת לרף המס, והם אינם משלמים מס בכל מקרה. "נקודות הזיכוי החדשות הרבה יותר דרמטיות עבור מי שעובד ורמת השכר שלו גבוהה. זו הטבה לעשירים, לא לבעלי הכנסות נמוכות".

בלי קשר לנקודות הזיכוי החדשות, מאז ינואר 2017 זכאים הורים לנקודות זיכוי עבור ילדיהם החל משנת לידתם ועד לשנה שבה מלאו להם חמש שנים. הזכאות היא ל־1.5 נקודות זיכוי בשנת לידתו של הילד, ו־2.5 נקודות זיכוי בשנת המס שלאחר שנת לידתו של הילד ועד השנה שבה מלאו לו 5 שנים.

בנוסף, החל משנת 2024 ואילך ניתנת נקודת זיכוי אחת נוספת לגברים ו־2 נקודות זיכוי לאישה בגין כל ילד שמלאו לו לפחות שש שנים וטרם מלאו לו 18 שנים במהלך שנת המס. בשנה שמלאו לילד 18, האישה זכאית לחצי נקודת זיכוי. בנוסף, תושבי ישראל זכאים לנקודות זיכוי על עצם תושבותם בארץ ובגין נסיעות.

אז איך ישפיעו נקודות הזיכוי החדשות? ניקח למשל משפחה עם שני ילדים בני 12, ועוד ילד בן פחות משנה. במקרה כזה, האב יהיה זכאי בשנת 2024 ל־2.25 נקודות זיכוי על כך שהוא תושב ישראל ועבור נסיעות, עוד 4.5 נקודות זיכוי על ילדו הפעוט ועוד נקודת זיכוי על ילדו בן ה־12 - ובסך־הכול 7.27 נקודות. בשנת 2023, לפני תוספת נקודות הזיכוי הוא היה זכאי רק ל־4.75 נקודות זיכוי.

אם המשפחה תהיה זכאית ב־2024 ל־9.25 נקודות זיכוי, שמורכבות מ־2.75 נקודות זיכוי על תושבות ונסיעות, 4.5 נקודות זיכוי עבור הפעוט ועוד 2 נקודות עבור ילד בן 12. זאת, לעומת 6.25 בשנת 2023. ואולם, לא כל הנקודות מתורגמות לחיסכון בנטו במשכורת כאמור.

שאבי מוסיף כי "בתהליך החקיקה דובר הרבה על כך שנקודות הזיכוי יהוו תחליף לחוק חינוך חינם בגיל 0 עד 3 למשפחות שזקוקות לכך, אבל עם כל הרעש שהיה סביב החקיקה היא לא עוזרת להרבה משפחות שבאמת זקוקות לה. זה לא נותן תחליף לחינוך חינם למי שבאמת צריך את התוספת נטו לשכר".

אבחנה בין גילאים

משפחות אלה יוכלו למצוא הטבה אחרת בחוק. חוק הסיוע להורים עד גיל שלוש כולל גם מתן תוספת למענק עבודה להורים עובדים בעלי הכנסה נמוכה. סכום התוספת יעלה בהדרגה בטווחי ההכנסה הנמוכים עד שיגיע לסכום מרבי של 470 שקל לחודש בגין כל ילד שגילו עד 3, ואז יירד בהדרגה בטווחי ההכנסה הגבוהים. התוספת תינתן להורים שהכנסתם החודשית הממוצעת נמצאת בטווח ההכנסה המזכה, והם עומדים בתנאי הזכאות האחרים שנקבעו בחוק מענק עבודה.

לדברי מומחית המס עו"ד אינגה אייזנברג ממשרד אייזנברג, שנער ושות', "חוק הסיוע החדש יוצר תמונה מעט מורכבת באשר לשאלה אם הוא מסייע למי שזקוק לכך. הסיבה היא ש'שיאו' של הסיוע הוא למשפחות שבהן הילד בן שנה או שנתיים. לא ברור מדוע בוצעה האבחנה". 

מרשות המסים נמסר בתגובה: "נקודות זיכוי ממס מקנות הנחה במס ומקטינות את חבות המס, לכן באופן טבעי לא ישפיעו על מי שאין לו חבות מס. המענה לאוכלוסיות המשתכרות שכר ממוצע או נמוך ניתן בחקיקה החדשה בדרך של מענק עבודה מיוחד".

עוד כתבות

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

נציג ישראל בהאג: לחזור על שקר לא הופך אותו לאמת

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח, המשלחת הישראלית משיבה על טענותיה ● עומד המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם"

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

ד''ר דורון בסר, מנכ''ל אנויז'ן מדיקל / צילום: אנויז'ן מדיקל

מסיימת את דרכה בבורסה: אנויז'ן מדיקל תימכר ב-1.5 מיליון דולר בלבד

ביהמ"ש אישר לאלפא קפיטל של מרטין לרכוש את הפעילות והקניין הרוחני של החברה, אך השלד הבורסאי יימכר בנפרד בהמשך ● המסחר במניית אנויז'ן מושעה מחודש מרץ, והחברה נסחרת לפי שווי של 2.3 מיליון שקל

מתקן טעינה לרכבים חשמליים / צילום: רפי דלויה

בעלי רכב חשמלי? אתם נמצאים על הכביש יותר מהממוצע

על פי סקר הלמ"ס בקרב בעלי כלי רכב חשמליים, הנסועה בהם גבוהה מאשר ברכבי בנזין ● עוד עולה מהסקר כי עיקר הטעינה מתבצעת בעמדות פרטיות ויש מחסור בזמינות של עמדות ציבוריות

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

כפר קאסם / צילום: איל יצהר

צמצום הפערים בחברה הערבית: האם הממשלה תתמיד בתהליך?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם בשיתוף יוזמות אברהם: התוכנית הכלכלית לצמצום פערים בחברה הערבית

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

מאיר שטייגמן ועדי ויצהנדלר, מייסדים שותפים ב־Valoo / צילום: קרן גנור

הקרן שאוספת מניות מחברות הייטק למען ילדים שניצלו ב־7 באוקטובר

חברת Valoo משיקה את קרן "למען הילדים", המבוססת על גיוס מניות סקנדרי של חברות טק עבור תרומות ● עד כה נאספו מניות בשווי של כ–20 מיליון דולר, והיעד הוא להגיע ל–100 חברות עד סוף השנה ● ישראל מתגייסת

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

מארק צוקרברג. מנכ''ל מטא / צילום: Shutterstock

מטא נמצאת תחת חקירת ענק של האיחוד האירופי. זו הסיבה

הנציבות האירופית פרסמה כי היא חוקרת את הפלטפורמות של פייסבוק ואינסטגרם בבעלות מטא, ובודקת האם ביכולתן לגרום ל"התמכרות התנהגותית בקרב ילדים" ● במידה וימצאו הפרות צפויה החברה לקנסות כבדים ● נציב האיחוד האירופי: "אנחנו לא משוכנעים שמטא עשתה מספיק"

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי