גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבונוס של עובדי רפאל נחשף: עשרות מיליוני שקלים

התעשייה האווירית, רפאל ואלביט רשמו תוצאות שיא בסיכום 2023, וכעת מתנהלים בהן דיונים כיצד וכמה לתגמל את העובדים על השנה המוצלחת ● ברפאל העובדים יקבלו בונוס בגובה 58 מיליון שקל ● מהו המפתח לחישוב הבונוסים, על מה מתנהלים המאבקים הממושכים בתע"א, ולמה הישגי ועדי העובדים טובים מאוד גם למנכ"לים

בועז לוי, בצלאל מכליס, יואב תורג'מן / צילומים: תע''א, אסף שילה/ישראל סאן, רפאל. עיבוד: טלי בוגדנובסקי
בועז לוי, בצלאל מכליס, יואב תורג'מן / צילומים: תע''א, אסף שילה/ישראל סאן, רפאל. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

2023 הייתה שנת שיא נוספת לתעשייה הביטחונית הישראלית, ובמיוחד לתעשייה האווירית, לאלביט ולרפאל. עתה, כשסיכומי השנה גלויים לכול, עיני העובדים והעובדות נשואות לעבר ההנהלות, כדי להבין כיצד יתוגמלו על עמלם הקשה והמצליח.

חוות־הדעת החשאית בבריטניה שעלולה להוביל לאמברגו נשק על ישראל
ראיון | משכורות עתק ושנאה לישראל: הסיפור מאחורי הערוץ שמתדלק את הטרור

אלביט היא יוצאת הדופן, כמובן, משום שהיא נסחרת בנאסד"ק ובת"א בשווי של 9.1 מיליארד דולר, לאחר 21% עלייה במניה ב-2023. מנגד, סוגיית הנפקת התעשייה האווירית נכנסה כבר מזמן לסטטוס Hold, שהרי עד שהצעד לא יהיה בראש סדרי העדיפויות של הממשלה, היא תישאר ממשלתית - בדיוק כמו רפאל.

כל אחת מהחברות אומנם נמצאת עדיין בדיונים בנוגע לתגמולי העובדים, אך בצל הדוחות המוצלחים - גלובס יצא לבדוק מה צפוי בכל הנוגע לתגמולי העובדים, ומהו האינטרס של הנהלות החברות הממשלתיות לשלב ידיים עם ועדי העובדים.

רפאל 10% מהרווח הנקי

בדומה לכלל החברות הביטחוניות הגדולות שסיימו בשיא, כך גם רפאל, עם היקף מכירות של כ־14.04 מיליארד שקל - עלייה של כ־21% מ־2022. הרווח הגולמי עמד ב־2023 על כ־2.9 מיליארד שקל (עלייה של כ־19%), ואילו הרווח הנקי ב־2023 עמד על כ־588 מיליון שקל (עלייה של 17%).

בהתאם להנחיות רשות החברות והממונה על השכר באוצר, מודל הבונוסים של רפאל מעניק לעובדים 10% מהרווח הנקי. כלומר, הבונוסים לעובדים על התוצאות צפויים להסתכם בכ־58 מיליון שקל. בשנה שעברה חולקו לכ־8,500 עובדי רפאל בונוסים בסך כ־60 מיליון שקל.

צבר ההזמנות של רפאל קפץ ב־47% לשיא בפני עצמו, כ־52.4 מיליארד שקל. מתוכו, היקף ההזמנות בשנת 2023 לבדה זינק בכ־85% לכ־29.8 מיליארד שקל. זאת, כאשר 57% מההזמנות מלקוחות בחו"ל (17,072 מיליון שקל) והיתר 43% מישראל (12,792 מיליון שקל).

ברבעון הרביעי התקבלו הזמנות חדשות בסך 14.5 מיליארד שקל (לעומת 5.7 מיליארד שקל בתקופה המקבילה), ויותר מ־61% מהזמנות אלה הגיעו מחו"ל, בעקבות השלמת עסקאות יצוא גדולות. היקף המכירות עמד על 4.6 מיליארד שקל, עלייה של כ־19% לעומת הרבעון המקביל.

ההתמודדות הנוכחית עם הבונוסים היא הראשונה של יואב תורג'מן בתור מנכ"ל, לאחר שבדצמבר נבחר למחליפו של אלוף (מיל') יואב הר־אבן. תורג'מן, שכיהן לפני כן כמנכ"ל אלתא, קיבל את רפאל עם עובדים המאוגדים בהסכמים קיבוציים מאושרים, הכוללים בין השאר תגמול בהתאם לביצועים של העובד והארגון.

מעבר לתגמולי העובדים, יהיה מעניין לראות גם את תגמולי המנכ"לים של שתי החברות הממשלתיות, בועז לוי מהתעשייה האווירית ותורג'מן מרפאל, והאם ייווצר קו אחיד.

התעשייה האווירית מאבק מול הממונה

התעשייה האווירית היא חברה נוספת שסיימה את 2023 בשיא: הכנסותיה הסתכמו בשנה שעברה בכ־5.33 מיליארד דולר, גידול של כ־7% ביחס ל־2022. ברבעון הרביעי, שבו התרחשה מלחמת "חרבות ברזל", מכירות החברה הסתכמו בכ־1.45 מיליארד דולר - עלייה של כ־6%. נתח המכירות לשוק המקומי בשנה שעברה עמד על כ־1.53 מיליארד דולר (כ־29%). הרווח הנקי בשנת 2023 עלה ב־49% לכ־318 מיליון דולר (כ־6% מהמכירות), לעומת כ־213 מיליון דולר אשתקד.

בתחום העובדים, התעשייה האווירית מתמודדת מאז 2019 עם האשמות של הממונה על השכר במשרד האוצר לחריגות שכר, לכאורה, לאלפי עובדים. באוצר באים בטענות, בין השאר, על קידום עובדים ממחלקות שונות ותפקידים שונים לדרגות 46-45, של סמנכ"לים ומנכ"לים. ככלל, סמנכ"לים ומנכ"לים כיום מקבלים חוזה אישי, וכעת נראה כי הוועד, בראשות יאיר כץ, מאס בפרשה המתמשכת, שבה היו"ר עמיר פרץ והמנכ"ל בועז לוי נמצאים לחלוטין בצד של ועד העובדים.

"אנחנו מנהלים כבר חמש שנים את הסוגיה מול הממונה על השכר", אומר לגלובס יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית, יאיר כץ. "אני בעצמי הצעתי לשר האוצר מתווה לפתרון המשבר, כשנפגשנו איתו עם הנהלת החברה ויו"ר הדירקטוריון. כל שנה דורשים מאיתנו לחתום על הסכם קיבוצי עבור אותה שנה".

כץ מציין כי יש התקדמות, אך המרחק מהיעד גדול. "אמרנו שאנחנו צריכים זמן אמיתי לא להתמקד על הסכם ספציפי לשנה, אלא לתת לנו שנה וחצי־שנתיים. לצערי, השר גיבה את הממונה על השכר".

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי תע''א / צילום: איל יצהר

המאבק של יו"ר ועד העובדים על דרגות השכר משרת גם את האינטרסים של ההנהלה, שעודנה נאבקת על שימור העובדים מול ההייטק. אם יימצא פתרון ברמת דרגות השכר הגבוהות, הדבר יסייע גם למנכ"ל לוי.

ביום שני הגיע כץ לפגישה עם הממונה, ואחריה סיפר כי לא חלה התקדמות. עוד קודם לכן אמר, כי אם ההצעה שיקבל לא תהיה ראויה - הוא מוכן להכריז על סכסוך עבודה.

לדבריו, "החברה בתקופה הכי טובה שלה בזכות הההנהלה, העובדים והוועד, אז איזו סיבה יש לממונה על השכר להוריד עכשיו את הגרזן? אם נראה שזה הנושא, נוציא סכסוך עבודה, אבל בשום פנים לא אפגע לרגע בביטחון המדינה. אבל, הכול על השולחן בפרויקטים חיצוניים".

כעת, מחכים להכרעות הדירקטוריון בראשות פרץ בנושא הדיבידנד למדינה, שצפוי להתקבל במאי. בשנה שעברה סיכמו פרץ, לוי וכץ יחדיו על מענקים בסך כ־61 מיליון שקל לכ־15 אלף העובדים), לצד דיבידנד על סך 379.6 מיליון שקל למדינה.

המדיניות של פרץ בנוגע למענקים לעובדים צפויה להמשיך השנה, ולהיות גבוהה יותר - בהתאם לגידול בהכנסות החברה. ואולם, המפתח לקביעת התמלוגים טרם הוחלט. "כיוון שגדלנו בשורת הרווח הנקי, אנחנו מעוניינים לחלק מעל 100 מיליון שקל לעובדים. צריך לראות שזה מאושר עם הרגולטורים", אומר כץ.

נושא נוסף שקשור לדירקטוריון ולהנהלה הוא התועלת שהם מניבים מעצם ההישגים של ועד העובדים. אם ועד העובדים מצליח להשיג הסכם שמאושר גם ברשות החברות, שלפיו, למשל, עובדים מקבלים שלוש משכורות - אין זה סביר שההנהלה תקבל פחות מכך.

אלביט תגמולי עמידה ביעדים

מהדוחות שפרסמה אלביט בשבוע שעבר עולה, כי הרבעון האחרון של השנה הסתכם בשיא עבורה. בצל המלחמה, ישראל היוותה ברבעון כ־26.8% (437 מיליון דולר) מכלל ההכנסות, לעומת 18% ברבעון המקביל ב־2022. ברמה השנתית, הסתכמו ההכנסות בכ־6 מיליארד דולר.

אלביט סיימה את 2023 עם צבר הזמנות של 17.8 מיליארד דולר, לעומת 15.1 מיליארד דולר בתום 2022. הרווח הנקי הרבעוני היה כ־69.7 מיליון דולר, והשנתי כ־215 מיליון דולר. לפי מחקר של הבורסה בת"א, החברה היא אחת מ-19 שחילקו דיבידנד ב־20 השנים האחרונות ברציפות: 1% בחמש שנים האחרונות ו־1.4% בעשור החולף.

במסגרת החוזים בחברה, כמו גם אצל החברות המקבילות, לעובדים יש תגמולי עמידה ביעדים שונים, שברור כי חלק הארי שלהם בוצע בהצלחה. לצידם, יש גם בונוסים על הישארות עובדים שונים למשך תקופה של חמש שנים - שיטה שבאה לידי ביטוי בתחילה בשיא המאבק מול חברות ההייטק, שנגסו בכוח־האדם.

כעת, נשאלת השאלה כמה עובדים ירוויחו בזמן שהחברה תחלק באפריל לבעלי המניות דיבידנד של חצי דולר למניה. ב־2022 התריעה החברה כי היא עומדת להיפגע בשל התגמול ההוני לעובדים, שנבע דווקא מהזינוק במניה בעקבות מלחמת רוסיה-אוקראינה.

עוד כתבות

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסות באירופה; דויטשה בנק צולל

הניקיי ננעל בירידות של 0.4%, מדדי שנחאי ושנזן ננעלו בעליות של 1% ו-1.1% בהתאמה ● סימנס יורדת ב-1.6%, דויטשה בנק צולל ב-2.4% וענקית האנרגיה הגרמנית E.ON נופלת ב-4.6% נפט מסוג ברנט נסחר כעת בעליות

נשיא אוני' בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות פרו-פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בממשל האמריקאי מאמינים שגלנט הוא האיש שיכול להביא לסיום המלחמה, נשיא אוניברסיטה בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות מוחים פרו-פלסטינים ומחוקקת אוסטרלית האשימה ישראל בג'נוסייד וגונתה ● כותרות העיתונים בעולם 

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה

חמוש ניסה להצית בית כנסת בעיר רואן שבצרפת, כוחות ביטחון במקום נטרלו אותו ● בשעת בוקר מוקדמת: שורת אזעקות על חדירת כלי טיס עוינים וירי רקטות הופעלו בנהריה והסביבה, צה"ל: בוצע לפחות יירוט אחד • שר ההגנה של ארה"ב אוסטין לשר הביטחון גלנט: יש להגן על אזרחים לפני כל מבצע ברפיח • בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל • עדכונים בולטים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פרויקט בנתניה של עמרם אברהם. גיוס של 200 מיליון שקל לפי שווי שוק של מיליארד שקל / הדמיה: Viewpoint

עוד הנפקות בדרך? אלה חברות הנדל"ן שהשוק מעריך שייכנסו בקרוב לבורסה

עוד ועוד סימנים מצביעים על כך ש"גל" הנפקות של חברות פרטיות עומד להגיע מכיוון ענף הנדל"ן, בעיקר בתחום המגורים ● "למרות התקופה הקטסטרופלית שבה אנחנו נמצאים, אנשים מסתכלים קדימה ורואים הזדמנות עסקית"

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי. צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל מאותת שוב לבנקים - שמרו על דיבידנד מצומצם

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי שלח מכתב לראשי המערכת הבנקאית לקראת פרסום דוחות הרבעון הראשון של השנה שיחלו בשבוע הבא ● "המצב הגאופוליטי הנוכחי מחייב המשך בחינה שמרנית ומושכלת של תכנון ההון, של מדיניות חלוקת הדיבידנדים ושל ביצוע הרכישות העצמיות", הוא כתב ● מכתב דומה נשלח גם ברבעון הקודם

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

מאיר שטייגמן ועדי ויצהנדלר, מייסדים שותפים ב־Valoo / צילום: קרן גנור

הקרן שאוספת מניות מחברות הייטק למען ילדים שניצלו ב־7 באוקטובר

חברת Valoo משיקה את קרן "למען הילדים", המבוססת על גיוס מניות סקנדרי של חברות טק עבור תרומות ● עד כה נאספו מניות בשווי של כ–20 מיליון דולר, והיעד הוא להגיע ל–100 חברות עד סוף השנה ● ישראל מתגייסת

סטנלי לפידוס / צילום: לינקדאין

היזם ששינה את שוק הבדיקות לאבחון סרטן מגלה מה הופך חברה למצליחה

סטן לפידוס המציא מחדש את בדיקות הפאפ לגילוי סרטן צוואר הרחם ואז שינה לגמרי את האופן שבו מאבחנים את סרטן המעי הגס ● בשבוע הבא הוא יגיע לישראל כדי להשתתף בכנס Biomed 2024, ויש לו כמה עצות ליזמים צעירים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

הבורסה מקדמת שינוי דרמטי בשעות המסחר. הפרטים המלאים

הבוקר מפרסמת הבורסה קול קורא לציבור, כדי לשמוע את הערותיו, לבחינה של אחת משתי חלופות להוספת יום שישי כיום מסחר ● המשמעות היא הפיכתה של הבורסה לאחת הבורסות עם הכי הרבה ימי מסחר פעילים בעולם ● "היעדר מסחר בתל אביב ביום שישי מרתיע כניסת משקיעים גלובליים"

בנייני מגורים בירושלים. הארנונה צפויה להתייקר / צילום: איל יצהר

מאות שקלים בשנה למשק בית: הארנונה צפויה להתייקר ב־2025 ביותר מ־5%

עפ"י נוסחת העדכון השנתית, הארנונה תעלה בשיעור של 5.29% בשנה הבאה - זאת לאחר עלייה של 2.68% ב־2024 ועלייה מצטברת של כמעט 10% משנת 2020 ● מדובר בתוספת השנתית הגבוהה ביותר לארנונה מאז שנת 2000 לפחות

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

איזיה צ׳צ׳יק ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

הלך לעולמו איזיה צ'צ'יק שכיהן כמנהל בכיר בחברות טכנולוגיה, פיננסים ותעשייה

תפקיד הניהול המפורסם של צ'צ'יק היה כמנכ"ל קבוצת עורק בשנות ה-90 ● בהמשך כיהן כיו"ר אליאנס ובמשך שנים סייע להצמחתה ● בעשורים האחרונים כיהן בתפקידים בכירים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות שונות, ועד חודש ינואר השנה עדיין נשא בתפקיד דירקטור בחברת נקסטקום הציבורית

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

מארק צוקרברג. מנכ''ל מטא / צילום: Shutterstock

מטא נמצאת תחת חקירת ענק של האיחוד האירופי. זו הסיבה

הנציבות האירופית פרסמה כי היא חוקרת את הפלטפורמות של פייסבוק ואינסטגרם בבעלות מטא, ובודקת האם ביכולתן לגרום ל"התמכרות התנהגותית בקרב ילדים" ● במידה וימצאו הפרות צפויה החברה לקנסות כבדים ● נציב האיחוד האירופי: "אנחנו לא משוכנעים שמטא עשתה מספיק"

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים