גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן
אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

"אנחנו יותר מ־50 שנה במקצוע, וידענו לאורך התקופה הזאת לא מעט עליות וירידות. מי שחזק, מי שיש לו הון עצמי גבוה, יכול להרשות לעצמו גם במצבים כאלו להסתכל קדימה ולתקן תוך כדי תנועה, להתאים את עצמו למצב הנוכחי. תודה לאל, אנחנו מצליחים להתגבר על הבעיות, אבל כואב מאוד לראות מה שקורה מסביב, אפילו לידינו, בשכונה שבה אנחנו פועלים עכשיו בשדה דב שבצפון תל אביב. אני רואה כמה המצוקה של האחרים קשה.

● כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים 
אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו 
הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות 

"מ־7 באוקטובר הענף נמצא בתקופה שלא הכרנו בעבר: המחסור בפועלי בנייה גדול, אתרי בנייה סגורים, אלו דברים שקשה מאוד להתמודד איתם, גם אם אצלנו בחברה, תודה לאל, המצב טוב. אני מקווה מאוד שמקבלי ההחלטות יתעשתו ויתחילו לקבל החלטות נכונות, אבל נכון להיום אין כל מענה מהממשלה. נראה שהיא ממש לא אוהבת את הענף שלנו, אף שהוא מכניס יותר מ־100 מיליארד שקל בשנה ממסים ישירים ועקיפים".

את הדברים אומר לגלובס אלי אביסרור, מנכ"ל חברת אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון הקבלנים בנגב.

אביסרור, שאינו מרבה להתראיין, זועק את זעקתם של קבלנים רבים אשר ספגו מכות לא פשוטות מאד פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" - זה התחיל בסגירת אתרי הבנייה עם פרוץ המלחמה על ידי ראשי רשויות רבים; המשיך במניעת כניסתם של יותר מ־100 אלף עובדים פלסטינים לישראל, ובקושי המתמשך בהבאת עובדים זרים במקומם; ומגיע עד להכרזת האמברגו מצד טורקיה על יצוא לישראל של מוצרים רבים, ביניהם חומרי גלם לבנייה. מבחינת אביסרור, הפער בין הקשיים הללו לבין המענה ממקבלי ההחלטות - עצום.

פרויקט נאות הדרים בבאר שבע / צילום: יח''צ

"הממשלה לא נותנת כתף, ואנחנו צריכים להתמודד עם הבעיות לבד", הוא אומר. "בניגוד לדרך שבה נוהגים להציג אותנו, אנחנו לא עובדים רק בשביל להרוויח. אנחנו פה כדי לבנות את המדינה, ואנחנו עובדים קשה מאוד בשביל זה, אבל אני לא רואה שמכבדים אותנו בהתאם. בעבר ראש הממשלה היה מתערב מדי פעם בסוגיות הללו, אבל היום הוא מנהל מלחמה - והשרים היו צריכים לקחת את הדברים האלה לטיפול שלהם".

האמברגו שהוטל מצד טורקיה - דרמטי בעיניך?
"דרמטי מאוד. בשנים האחרונות ייצור המלט בישראל הצטמצם מאוד, וכיום בקושי 40% מהכמות שצורך הענף מגיעה מאספקה מקומית. כל השאר זה יבוא - וזה נכון לכל חומרי הבנייה כמעט. טורקיה מדינה קרובה מאוד אלינו, ולכן העדיפות עד היום הייתה לרכוש מהם. מה שקרה לאחרונה חמור מאוד, ויכול לפגוע בצורה משמעותית בענף: לדוגמה, קבלן שהתחיל לחפות את הבניין שהוא בונה בעזרת חומר מסוים בגוון מסוים, וצריך להזמין כמות נוספת - אבל יצטרך לפנות למדינה אחרת. יכול להיות מאוד שהוא בכלל לא ימצא את אותו גוון שבו השתמש. האלומיניום, הזכוכית, הריצוף על סוגיו - זו פגיעה בהיקף שלא ייאמן".

עם זאת, לדבריו האמברגו של טורקיה יפגע בסופו של דבר בעיקר בטורקיה עצמה, שכן השוק בישראל יתאים את עצמו לסיטואציה החדשה: "השוק המקומי יתרגל, יעכל את מה שקורה וימצא את האלטרנטיבות. נביא את החומרים ממדינות אחרות, וזה יהיה קצת יותר יקר, אבל נחיה עם זה. מי שייפגע באמת אלו הטורקים, יותר מאיתנו, כי הם יפסידו שוק משמעותי".

 

הרכישה של יהודה לוי כמשל למצב בשדה דב

ההערכה הזו מסמלת אולי יותר מכול, דרך עיניו של אביסרור, את ההתנהלות של ענף הבנייה לאורך השנים ואת חוזקו - מה שמביא אותו להעריך כי המשבר שבו הענף נמצא כבר יותר משנה, נמצא מאחורינו במידה מסוימת. "גם בתקופה האחרונה היו לא מעט עליות וירידות, ועכשיו נראה שאנחנו שוב חוזרים לעלות. כולנו עברנו כאן תקופה קשה מאוד בעקבות אירועי 7 באוקטובר והמלחמה, אבל בחודשיים-שלושה האחרונים אנחנו רואים התפתחויות חיוביות. הביקוש גדל, בכל הפרויקטים ברחבי הארץ. חוזרים לשגרה, מבחינת השיווקים. המצב קשה מאוד, זה נכון, אבל עם כל הקשיים אנחנו מתמודדים - כי זאת העוצמה של הענף".

את ההתאוששות כבר רואים בנתונים הרשמיים שפורסמו בשבועות האחרונים מצד הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומשרד האוצר, גם אם אינה מלאה עדיין. לאביסרור יש אינדיקציה אחת ספציפית, והיא הפתיעה גם איש נדל"ן ותיק כמוהו: ההתעניינות בפרויקט "אשירה" של החברה בשדה דב, שיצא לפני חודשים ספורים לשיווק בפריסייל (מכירה מוקדמת).

פרויקט הדגל של החברה מתוכנן לכלול 406 יחידות דיור בשכונה החדשה, במגדל מגורים בן 34 קומות ובבניינים בני 7, 8 ו־15 קומות. הפרזנטור של הפרויקט, השחקן יהודה לוי, כבר הספיק לרכוש בעצמו דירה, בסכום של 8 מיליון שקל, כפי שפרסמנו כאן בגלובס לפני כחודש וחצי.

"הופתעתי מאוד מהביקוש בפרויקט הזה", מודה אביסרור. "מרגע שהשקנו את קמפיין השיווק לפרויקט 'אשירה' קיבלנו אלפי לידים ושיחות טלפון, ואנחנו מנהלים פגישות יום־יומיות עם אנשים שרוצים לרכוש דירה בפרויקט. כבר הצלחנו לשווק יותר מ־50 דירות, חלק בחוזי רכישה וחלק בהצעות רכישה".

אתה צופה עוד עליות מחירים, בפרויקט הזה ובכלל?
"כן. המחסור החמור בעובדים והשלכות האמברגו יגרמו לכך שהכול יתייקר, וזה יתגלגל בסופו של דבר אל הרוכש. לכן מי שרוכש דירה היום, מרוויח פעמיים: גם את התקופה הזאת, שלפני עליות המחירים הצפויות, וגם את ההנחות הגדולות שהקבלנים והיזמים עדיין מציעים, כולל אותנו. המבצעים הנהוגים היום בשוק, שנוגעים בעיקר לתנאי התשלום, אומנם לא מתבטאים ישירות במחיר הדירה, אבל משקפים הנחה של מאות אלפי שקלים. מי שקונה היום, בתוך שישה-שבעה חודשים יבין שעשה את עסקת חייו".

"ירושלים היא מדינה אחרת"

חברת אביסרור משה ובניו הוקמה בשנת 1978 על ידי משה אביסרור ז"ל, אביו של אלי. מטה החברה נמצא בבאר שבע, אך החברה כבר מזמן איננה חברה "באר שבעית" בלבד וכיום פועלת גם בתל אביב, בירושלים, ברמת השרון, בבני ברק, בבאר יעקב, באשקלון, בבת ים, באשדוד, בלוד, בקריית גת ובפתח תקווה.

אחד התחומים שבהם הרחיבה את פעילותה בשנים האחרונות הוא תחום ההתחדשות העירונית - שבו, אגב, הייתה אחת החלוצות, עם פרויקט פינוי־בינוי בשכונת כפר גבירול ברחובות, שיצא לדרך עוד בשנת 1999.

כיום היא פעילה מאוד בתחום בירושלים, ויש לכך סיבה מרכזית: "ירושלים זו מדינה אחרת לגמרי בכל הנוגע להתחדשות עירונית", מספר אביסרור. "ראש העיר סבלני ומקבל קבלנים ויזמים בסבר פנים יפות, ומהנדס העיר מלווה את הפרויקטים ברמה יום־יומית. אם אפשר היה להעתיק את ההתנהלות הזאת לכל הארץ, היינו נראים היום אחרת.

"אנחנו מתכוונים להעמיק יותר את הפעילות של החברה בהתחדשות עירונית, כי אחד היתרונות הגדולים שלה הוא שלא צריך להיכנס להתחייבויות כספיות גדולות מראש (משום שלא נדרשת רכישה של הקרקע עבור הפרויקט - י"נ), ולכן קל מאוד לקדם פרויקטים כאלו. הבעיה היא הרשויות המקומיות והוועדות המחוזיות, למעט ירושלים כאמור. לוקח שנים על גבי שנים לקדם פרויקטים, ואני מקווה שבעיקר ראשי הערים, אבל גם הוועדות המחוזיות, ישכילו לדחוף, ללחוץ ולקדם את הפרויקטים האלה אצלם".

החברה מקדמת היום פרויקטים בהיקף של קרוב ל־17 אלף יחידות דיור, ולדברי אביסרור הכיוון הוא המשך ההתפתחות גם בשנים הבאות: "התפתחנו מאוד, ונמשיך בכל הכוח קדימה. אנחנו נמצאים פה כדי להמשיך את הדרך של אבא שלנו, שהתחיל אותה בשנות ה־70, וממשיכים לממש את החזון שלו".

 

יש מחשבות על הנפקה של החברה והפיכתה לציבורית?
"כרגע לא, אולי בעתיד".

כיצד השפיעו אירועי חצי השנה האחרונה על החברה?
"מה שקרה פגע מאוד בכל אזור הדרום, ושינה לחלוטין את החשיבה של כולנו. בעיני, הנגב הוא העתיד של המדינה, זה המקום להיות בו. יש כאן הרבה מאוד קרקעות מתוכננות, קרקעות מדינה שהן הכי זמינות לבנייה. המדינה צריכה לתת לאזור הזה כמה שיותר. אין לי ספק שבעשור הקרוב נראה שינוי גדול מאוד באזור הזה".

אין חשש שההשקעה בנגב המערבי תבוא על חשבון באר שבע?
"ההשקעה בנגב המערבי ובעוטף עזה חשובה מאוד, ודאי אחרי מה שעברו שם התושבים. אבל באר שבע היא המטרופולין היחידה שיש בדרום, והיא צריכה להוביל את כל מה שקורה באזור הזה. הבעיה העיקרית היא שהמדינה לא מקצה לעיר את המשאבים הנדרשים, ולכן היא לא מתקדמת בקצב מהיר מספיק.

"לא יכול להיות שהרכבת לתל אביב תציג את אותם זמני נסיעה שהיו כאן לפני 30 שנה. חייבים כאן רכבת מהירה, וצריך להוסיף עוד שני מסלולים בכביש 6, כי נוצרים בו בכל יום פקקים גדולים מאוד אל תוך העיר".

עוד כתבות

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירת 2.5 חדרים להשקעה בשכונת פלורנטין בתל אביב?

בשדרות וושינגטון בתל אביב נמכרה דירה בשטח של 55 מ"ר, עם מרפסת בשטח של 4 מ"ר, תמורת 2.93 מיליון שקל ● הדירה עמדה כ־4.5 חודשים על המדף והיא מושכרת תמורת 7,400 שקל לחודש ● "ניסינו להגיע למחיר שמייצג את מחיר השוק פלוס כמה אחוזים - אך לא ברמה שתיצור אנטיגוניזם" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

ההופעה הישראלית והמלחמה בעזה השתלטו על סדר היום באירוויזיון השנה

מחווה פרו-פלסטינית במהלך חצי גמר של משתתף שבדי בתחרות, שהציג כאפיה כרוכה על ידו, קריאות בוז שנשמעו במהלך ההופעה של הנציגה הישראלית עדן גולן, ואופי הקבלה של השיר הישראלי השתלטו על הכותרות בנוגע לתחרות הזמר האירופית השנה ● ובין ההפגנות האלימות, התפתחות מפתיעה כשעדן גולן זינקה מהמקום השמיני למקום השני בטבלת ההימורים

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

זהבה נבט תושבת קריית טבעון, הקימה בתחילת הקורונה מיזם הצלת מזון בעיר / צילום: דנית כהן

כשיוקר המחיה מכביד, יש מי שמנסים להציל אוכל וכסף מפח האשפה

במציאות בה גלי עליות מחירים לא מפסיקים להגיע, אחת הדרכים לחסוך אלפי שקלים בשנה היא להפסיק לבזבז מזון ● כשליש מהמזון שמיוצר בישראל, בשווי של מיליארדי שקלים, יורד לטמיון, כאשר מחצית ממנו בר הצלה ● אלה המיזמים החברתיים שבחרו למזער את הבזבוז, לעזור לקהילה ולכדור הארץ ולסחוף את הציבור

אילוסטרציה: shutterstock

תיקון החוק שמפלה לטובה יורשי דירה בפרויקטים של פינוי בינוי

המחוקק החליט להבחין בין שותפים "רגילים" בדירה לבין בעלים אשר ירשו במשותף דירה ● כך ההבחנה משפיעה על תמורות בהתחדשות עירונית

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הדאו ננעל בעליות בשבוע הטוב ביותר מתחילת השנה

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

מצליחים לחדש גם אחרי שנים. רוני סומק ודיתי רונן / צילומים: כפיר זיו ודפנה טלמון

המשוררים הוותיקים מציגים: מחאה לוחמת צדק וקריצה לצד הימני של המפה הפוליטית

דיתי רונן מצליחה בספרה החדש ליצור איזון מושלם בין שירה ארצית לשירה רוחנית ● ורוני סומק עורם בשיריו מגדל בבל של דימויים, שבוערים הן באש האהבה והן באש המלחמה סביבנו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

הסקר ממנו עולה אופטימיות בקרב יועצי השקעות ישראלים ● אחרי שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים ● המשקיע המיליארדר שסבור כי מפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב ● וגם: מה גורם בעיקר למשקיעים לחפש הזדמנויות בשוקי חו"ל?

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

''ספגטי'' טונה. כחולת סנפיר מיוון / צילום: אסף קרלה

אחת המסעדות הטובות בישראל שינתה גישה בגלל המלחמה - ובינתיים, זה כנראה משתלם

מסעדת העילית היפנית איי, שאיבדה טבח בנובה, נסגרה לכמה חודשים ● היא נפתחה מחדש נגישה יותר, תוך שמירה על עומק הטעמים והייחודיות

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי F-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלית שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

בשיחות לקראת הוספת ChatGPT לאייפון / צילום: צילום מסך מאתר אפל

אפל מתקרבת לעסקה: צ׳אט GPT יוטמע במערכת ההפעלה של אייפון

השיחות מול גוגל עוד לא הסתיימו, אבל אפל ו-Open AI עושות סימנים של סגירת עסקה שתאפשר לאפל להטמיע את צ'אט GPT במערכת ההפעלה הבאה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 ● במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים"