גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא
עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

בדיוק לפני שנה פרסמה חברת נת"ע מכרז המוערך במיליארדי שקלים להפעלת הקווים הירוק והסגול בגוש דן, אשר צפויים להתחיל לפעול בסוף העשור הנוכחי. סביב המכרז, שנדרש בו שיתוף פעולה של חברות ישראליות עם חברות בינלאומיות, נרשמה התעניינות רבה של מפעילות תחבורה ציבורית בארץ ובעולם.

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים
 כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

המכרז נחשב לחריג, שכן בדרך כלל במכרזי PPP בשיתוף המגזר הפרטי נהוג לקשור את ההקמה, התחזוקה וההפעלה יחד. ואולם, בהליך להקמת הקווים הירוק והסגול ההפעלה הופרדה מהאחזקה ומההקמה, באופן שמוסיף עלויות נרחבות וקשיי אינטגרציה, וכן פתח לתביעות שונות וגלגול אחריות בין המפעיל ובין המקים והמתחזק.

בכל אופן, הליך הגשת ההצעות למכרז אמור היה להסתיים בתחילת השנה, אלא שבעקבות המלחמה בנת"ע דחו מפעם לפעם את המועד להגשת ההצעות - האחרון שנקבע הוא לסוף החודש הנוכחי, בדיוק שנה לאחר פרסום המכרז. ואולם, לגלובס נודע כי חברות בינלאומיות חוששות לגשת למכרז על רקע אי הוודאות הביטחונית והכלכלית בישראל, עד כדי כך שבמשרדי הממשלה החלו לשקול את ביטולו - בייחוד לנוכח סירובה של נת"ע לאפשר דחיות משמעותיות נוספות.

חיים גליק, מנכ''ל חברת נת''ע / צילום: איל יצהר

בנוסף, לחלק מהחברות שמתעניינות במכרז יש יתרון מובנה משום שהן גם הבונות והמתחזקות של הקו. כך בקו הסגול זכתה קבוצת החברות שפיר הנדסה הישראלית וכאף הספרדית, ואילו בקו הירוק זכתה קבוצת החברות המורכבת מאלקטרה ודן הישראליות ואלסטום הצרפתית. במכרז ההפעלה מתעניינות שפיר וכאף וכן אלקטרה ואלסטום, ובנפרד להן חברת דן.

היתרון היחסי

לשפיר וכאף ניסיון בהפעלה ברכבת הקלה בירושלים, אלקטרה רשמה זכייה ראשונה בהפעלת רכבות קלות באמצעות אלקטרה־אפיקים בקו "נופית" (חיפה - נצרת), ודן רשמה זכייה בקו הכחול בבירה. לחברות אלו יתרון מובנה משום שהן גם המקימות והמתחזקות של הקו, כך שאם יזכו במכרז תחסך להן השקעה באינטגרציה ובתביעות שיש בין המפעיל והמתחזק של הקו.

לכן, במסמכי המכרז החברות האלו צריכות להתחייב על היעדר תביעות מול נת"ע - כדי לצנן את היתרון היחסי שלהן, אך בעקבות לחצים שהפעילו החברות, התנאי הזה צפוי, כך לפי גורמים בענף, לעבור "ריכוך" מסוים.

לצד היתרונות היחסיים של חברות אלו והניסיון המר של מתעניינות שונות לגייס שותפים בינלאומיים בתקופה הנוכחית, התחרות עשויה להיפגע במכרז שהוא קריטי לחברות גם מבחינה עסקית וגם מבחינה אסטרטגית. זאת משום שעיקר ההשקעה בפרויקטי תחבורה הוא בשלב ההקמה, ועיקר הרווחים מגיעים משלב התחזוקה וההפעלה, ולכן המכרז יכול להיות משתלם באופן יחסי לפרויקטי תשתית למי שיזכה בו.

בנוסף, כל השחקניות הישראליות שואפות לצבור כמה שיותר ניסיון בהפעלת רכבות קלות לקראת הקמת פרויקט המטרו אדיר המימדים וההשקעה - והתחרות במגוון המכרזים שיפורסמו תחתיו.

בתוך כך, רשות התחרות קיבלה את עמדת נת"ע בחודש מרץ האחרון, לפיה אין לפסול הגשת הצעות מטעם חברות שכבר זכו בהפעלת רכבות קלות בעבר. יחד עם זאת קבעה הרשות כי מפעילת תחבורה ציבורית שתזכה תצטרך לוותר על הפעלת קווי אוטובוס המתחרים בתוואי הרכבת הקלה.

תוכנית הגיבוי

במידה והמכרז אכן יבוטל, התוכנית היא להפעיל את הקווים באמצעות זכייניות ההקמה (שפיר וכאף בקו הסגול, אלקטרה דן ואלסטום בקו הירוק, כאמור) למשך כמה שנים, אז יפורסם מכרז הפעלה חדש. במשרדי הממשלה סבורים שמלכתחילה הפיצול בין התחזוקה וההקמה ובין ההפעלה הייתה טעות מעיקרה, משום שיש היגיון רב בהתנהלות מול פחות שחקנים בהקמת פרויקטי תשתית ובחיסכון בתביעות וחלופת האשמות בין הקבלנים השונים - כפי שהוכיחו העבודות על הקו האדום בגוש דן שבו מרכיבי הפרויקט פוצלו לקבלנים שונים.

יחד עם זאת, בשני צמתים מרכזיים נת"ע ומשרדי הממשלה בחרו בפיצול, עם פרסום מכרז ההקמה והתחזוקה ופעם נוספת עם פרסום מכרז ההפעלה. כעת, נראה שלאחר הוצאה כספית משמעותית בניהול המכרזים מצד המדינה ומצד חברות בשוק הפרטי, המכרז עשוי להתבטל.

מכרז ההפעלה שנמצא כעת על הפרק כולל את הפעלת הקווים למשך עשור. הקו הירוק של הרכבת הקלה ימתח לאורך 39 ק"מ, כשמתוכם ארבעה ק"מ מתחת לקרקע, והוא יעבור בין ראשון לציון, חולון ותל אביב ועד להרצליה. הקו אמור להיפתח בסוף שנת 2028 אך בנת"ע כבר רומזים על דחיות נוספות בפתיחתו בעקבות המלחמה, אף שעיכובים בהקמה נרשמו גם לפניה.

הקו הסגול של הרכבת הקלה יהיה כולו קו עילי ממרכז תל אביב ועד לרמת גן וערי בקעת אונו. אורכו 27 ק"מ והוא צפוי להיפתח בסוף שנת 2027. בשני הקווים צפויים על פי נת"ע לנסוע כ־200 אלף נוסעים מדי יום.

מנת"ע נמסר בתגובה: "מכרז ההפעלה להפעלת קווי הרק"ל הינו מכרז גדול ומשמעותי בכל קנה מידה. נת"ע מנועה בשלב זה מלהתייחס להליך המכרזי ופרטיו".

עוד כתבות

קית' גיל, התחיל את הסאגה, פעמיים / צילום: ap

האם "רורינג קיטי" הוא וורן באפט של האינטרנט?

הערכות השווי הגבוהות באופן אבסורדי של גיימסטופ לפני העליות השבוע מצביעות על כך שלתת-תרבויות מקוונות עשויות להיות השפעה קבועה על השוק

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

כפר קאסם / צילום: איל יצהר

צמצום הפערים בחברה הערבית: האם הממשלה תתמיד בתהליך?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם בשיתוף יוזמות אברהם: התוכנית הכלכלית לצמצום פערים בחברה הערבית

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי. צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל מאותת שוב לבנקים - שמרו על דיבידנד מצומצם

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי שלח מכתב לראשי המערכת הבנקאית לקראת פרסום דוחות הרבעון הראשון של השנה שיחלו בשבוע הבא ● "המצב הגאופוליטי הנוכחי מחייב המשך בחינה שמרנית ומושכלת של תכנון ההון, של מדיניות חלוקת הדיבידנדים ושל ביצוע הרכישות העצמיות", הוא כתב ● מכתב דומה נשלח גם ברבעון הקודם

יהודה בר און / צילום: כדיה לוי

יהודה בר און, המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל נת"ע, הסיר את מועמדותו

בר און, שכיהן כמנכ"ל נת"ע בעבר ונהנה מתמיכתו של ינקי קוינט, מ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, הודיע על פרישתו מהמרוץ לתפקיד "מסיבות אישיות ● הליך האיתור למנכ"ל נת"ע מהווה את מוקד החיכוך העיקרי בין החברה ובין משרד התחבורה ורשות החברות סביב השאלה מי ינהל את נת"ע ובתוך כך גם את פרויקט המטרו

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה

חמוש ניסה להצית בית כנסת בעיר רואן שבצרפת, כוחות ביטחון במקום נטרלו אותו ● בשעת בוקר מוקדמת: שורת אזעקות על חדירת כלי טיס עוינים וירי רקטות הופעלו בנהריה והסביבה, צה"ל: בוצע לפחות יירוט אחד • שר ההגנה של ארה"ב אוסטין לשר הביטחון גלנט: יש להגן על אזרחים לפני כל מבצע ברפיח • בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל • עדכונים בולטים

קניות בקניון. הצריכה הפרטית בעלייה / צילום: Shutterstock, YIUCHEUNG

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: ריבאונד לתוצר של ישראל ברבעון הראשון, אבל יש גם חדשות רעות

התמ"ג ברבעון הראשון של 2024 זינק בשיעור של 14.1% בחישוב שנתי, זאת לאחר ירידה דרמטית של מעל 20% ברבעון בו פרצה המלחמה ● מדובר בהתאוששות חלקית בלבד מהמשבר: התמ"ג עדיין נמוך ב-1.4% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2023, וגם הצריכה הפרטית נמוכה ביחס לימים שלפני המלחמה

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסות באירופה; חברת היוקרה השוויצרית Richemont מזנקת

הניקיי ננעל בירידות של 0.4%, מדדי שנחאי ושנזן ננעלו בעליות של 1% ו-1.1% בהתאמה ● חברת היוקרה השוויצרית Richemont הודיעה על שיא מכירות של שנה שלמה, ומנייתה מזנקת ביותר מ-5% ● החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים ללא שינוי ממשי

מאיר שטייגמן ועדי ויצהנדלר, מייסדים שותפים ב־Valoo / צילום: קרן גנור

הקרן שאוספת מניות מחברות הייטק למען ילדים שניצלו ב־7 באוקטובר

חברת Valoo משיקה את קרן "למען הילדים", המבוססת על גיוס מניות סקנדרי של חברות טק עבור תרומות ● עד כה נאספו מניות בשווי של כ–20 מיליון דולר, והיעד הוא להגיע ל–100 חברות עד סוף השנה ● ישראל מתגייסת

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

התעלומה נפתרה - זו ההשקעה הסודית של וורן באפט

כשישה חודשים נשמרה ההשקעה הזאת של באפט בסוד ● אך דיווח ההחזקות הרבעוני של ברקשייר הת'וואיי חשף ש-Chubb היא החברה בה רכש באפט מניות בשווי של כ-6.6 מיליארד דולר ● בנוסף מכרה ברקשייר הת'וואיי את כל מניותיה ב-HP ומניות של אפל

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל