למה מסלול המראה חדש לא כלול בתוכנית החידוש של JFK

בקרוב צפויה לצאת לפועל תוכנית חידוש נרחבת בעלות של 10 מיליארד דולר באחד משדות התעופה העמוסים ביותר בארה"ב • בעוד שמומחים טוענים כי יש צורך לפחות בשני מסלולי המראה חדשים כדי לעמוד בעומס הנוסעים, רשות הנמלים בניו-יורק נמנעת מלעסוק בנושא

נוסעים בשדה התעופה JFK / צילום: רויטרס
נוסעים בשדה התעופה JFK / צילום: רויטרס

בשבועת הקרובים צפוי להודיע מושל מדינת ניו-יורק אנדרו קואומו על פרטי תוכנית חידוש נרחבת בעלות של 10 מיליארד דולר באחד משדות התעופה העמוסים ביותר בארה"ב - שדה התעופה על שם ג'ון קנדי בניו-יורק (JFK). 

התוכנית צפויה לשדרג את נמל התעופה הבינלאומי של JFK בניו-יורק, והיא תכלול כבישים חדשים לרכבים, מסלולים משפורים למוניות ועיצוב מודרני ואחיד יותר לטרמינל עצמו. עם זאת, התוכנית אינה כוללת אלמנט אחד, שלפי מתכננים, מהותי ליכולת של שדה התעופה להתמודד עם העלייה הצפויה בכמות הנוסעים: מסלול המראה חדש. 

"כרגע, מסלול טיסה חדש לא נמצא על השולחן", אמר ריק קוטן, ראש רשות הנמלים של ניו-יורק וניו-ג'רזי, שמפעילה את JFK. 

לפי נתוני רשות הנמלים, בשנה שעברה עברו בשדה התעופה 59 מיליון נוסעים - מדובר במספר שיא של נוסעים וזינוק של 23% מ-2008, אז מספר הנוסעים עמד על 48 מיליון. ארבעת מסלולי הטיסה של השדה מספיקים כדי לעמוד בצמיחה בתנועת הנוסעים עד 2035, אמר קוטן. עד אז, לפי קוטן, שדה התעופה צפוי לשרת 80 מיליון נוסעים. 

לפי גורמים שמכירים את תוכניות ההתפתחות של שדה התעופה, רשות הנמלים צריכה לשקול הקמת מסלול המראה חדש כבר עכשיו. הרשות שקלה הקמת מסלול חדש כבר ב-2011, לפי גורמים המקורבים לנושא. עם זאת, הרשות נמנעה מהצהרה פומבית על כך, בין השאר, מאחר שמדובר בנושא טעון מאוד פוליטית. 

"כולם רוצים טרמינל חדש", אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" גורם מקורב לנושא. "אבל לא כולם רוצים מסלול המראה חדש". 

משרדו של המושל קואומו הפנה את הכל השאלות לגבי תוכניות החידוש ב-JFK לרשות הנמלים. קוטן מסר בהצהרה כי תוכניות המודרניזציה של השדה צריכות להיות מותאמות לצמיחה בכמות הנוסעים במהלך שנות ה-30 של המאה ה-21. "אנחנו צריכים להפוך את JFK לשדה תעופה שיכול לעמוד בדרישות של המאה ה-21 לפני שאנחנו מתחילים לשקול מסלול המראה חדש", אמר קוטן. 

לרוב פרויקטים להוספת מסלולי המראה בשדות תעופה שנויים במחלוקת בשל דאגות מרעש וזיהום אוויר. אך ב-JFK יש בעיה נוספת: מסלול המראה חדש יצטרך כנראה להיבנות מעל למפרץ ג'מייקה בעלות של מיליארדי דולרים. 

רשות הנמלים היא משרד ממשלתי בשליטת מושל ניו-יורק וניו-ג'רזי. קוטן מונה לראש הרשות בשנה שעברה על ידי המושל עצמו. הרשות מנהלת את שלושת שדות התעופה הגדולים באזור: JFK, לה גוארדיה וניוארק. ביחד שדות התעופה מהווים מערכת אזוריות: JFK וניוארק משרתים נוסעים בטיסות בינלאומיות ובטיסות פנים, ולה גוארדיה, משרת נוסעים בטיסות פנים. 

רשות הנמלים הייתה נותנת החסות העיקרית של מחקר מ-2011 שנערך על ידי הארגון Regional Plan Association, שמתמחה בתכנון אורבני. המחקר צפה כי כמות הנוסעים בשלושת שדות התעופה תצמח ב-2030 ל-150 מיליון נוסעים, לעומת 104 נוסעים ב-2010. עם זאת, הביקוש צמח במהירות רבה יותר. בשנה שעברה, עברו בשדות התעופה 132 מיליון נוסעים. 

בדוח שהתפרסם בתחילת השנה, ציינו ב-Regional Plan Association כי JFK זקוק לשני מסלולי המראה חדשים. בנוסף, נכתב בדוח כי רשות הנמלים לא הצביעה על אף תוכנית להגדלת הקיבולת בשדה התעופה. 

גורמים רשמיים ברשות טוענים כי דרוש עוד זמן כדי ללמוד את השפעות של מערכת בקרת התנועה האווירית החדשה, שתושק ברחבי ארה"ב בשנים הקרובות. אבל הדוח של Regional Plan Association מציין כי לפי ממצאים קודמים של עובדיה ושל רשות הנמלים, גם עם מערכת הבקרה החדשה, יהיה צורך במסלולי המראה חדשים כדי לעמוד בעלייה בביקוש. 

כריס וורד, שהתפטר מתפקיד יו"ר רשות הנמלים ב-2011, אמר כי כבר אז גורמים רשמיים העריכו כי ייקח בין 20 ל-25 שנה לתכנן ולבנות מסלול המראה חדשה. "אי אפשר להכחיש שמדובר בשאלה של חשבון", אמר וורד לאחרונה בראיון. "אם אתה יודע שהתחזית היא למספר מסוים של נוסעים והם רוצים להגיע לניו-יורק, איך אתה פותר את המשוואה?".