סין וארה"ב שוברות את הכלים: שאלות ותשובות על הסחרור החדש במלחמת הסחר

נשיא סין הודיע כי הוא מעלה את המכסים על יבוא אמריקאי - וגרם לנשיא ארה"ב לשחרר מטח של ציוצים נושאי עלבונות ואיומים חדשים • מה הכריזו שני הצדדים, מי צפוי להיפגע, ואיך בכל זאת אפשר להמשיך מכאן? • כל מה שצריך לדעת על מלחמת הסחר

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ומקבילו הסיני שי ג'ינפינג / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ומקבילו הסיני שי ג'ינפינג / צילום: רויטרס

■ איך התחיל הסבב הנוכחי?

שלשום (ו') הודיעה סין שהיא תטיל מכסים של 5% ו-10% על כמעט כל יתר היבוא מארה"ב שעדיין לא הוטל עליו מכס. סין מתכוונת גם להעלות את המכס על פריטים רבים שכבר כפופים למכס, בניסיון להשוותו לגובה המכסים של ארה"ב.

אמצעי התגמול של סין על יבוא אמריקאי בהיקף של כ-75 מיליארד דולר, אמורים להיכנס לתוקף ב-1 בספטמבר וב-15 בדצמבר, בדיוק באותם התאריכים שבהם ייכנסו לתוקפם מכסים חדשים של ארה"ב על סחורות סיניות. המכסים של סין יחולו על מוצרים חקלאיים, כלי רכב, הלבשה, כימיקלים וטקסטיל.

■ איך טראמפ הגיב?

הנשיא טראמפ צייץ שהוא "נותן בזה הוראה" לחברות אמריקאיות שעושות עסקים בסין לבחון העברה של פעילותן ממנה, והודיע כי הוא מעלה את המכס על יבוא סחורות מסין. טראמפ צייץ שהוא יעלה את שיעור המכס הקיים והמכס המתוכנן בעוד 5%. המכס שכבר מוטל על סחורות סיניות בשווי 250 מיליארד דולר יעלה ל-30% ב-1 באוקטובר, והמכס שמתוכנן להיכנס לתוקף ב-1 בספטמבר וב-15 בדצמבר על כ-300 מיליארד דולר של סחורות יעלה ל-15%.

עמדת טראמפ משקפת שלב חדש במסע הממושך שלו לעצב את התכנון התאגידי בארה"ב כך שיתאים לשאיפתו לראות את החברות משקיעות בארה"ב, ולכפות שינויים בהתנהגות של סין שלדעתו פוגעת בחברות ובצרכנים בארה"ב.

■ מי צפוי להיפגע?

חברות רכב גדולות צפויות להיפגע במיוחד מהעלאת המכסים, בייחוד טסלה, פורד, ב.מ.וו. ודיימלר (מרצדס-בנץ). הן מייצרות כמויות משמעותיות של כלי רכב בארה"ב ליצוא לסין - בעיקר דגמי יוקרה - ומכס גבוה יתר בסין עלול לאלץ אותן להעלות מחירים ולאבד מכירות.

סין היא שוק היצוא השני בגודלו לכלי רכב מתוצרת אמריקאית. היקף יצוא כלי הרכב אל סין הסתכם ב-6.2 מיליארד דולר בשנה שעברה, לפי מינהל הסחר הבינלאומי בממשל האמריקאי. בשוק חלקי הרכב סין היא השוק השלישי בגודלו, עם יצוא של 3.6 מיליארד דולר אליה בשנה שעברה. היצרניות האמריקאיות ייצאו כ-230 אלף מכוניות לסין ב-2018, לפי חברת החיזוי LMC אוטומוטיב.

גם מגזר החקלאות האמריקאי נמנה עם הנפגעים, וסובל במיוחד מהתגובה הסינית להחלטות הסחר של טראמפ. מחירי הסחורות החקלאיות הגיבו בירידות להתפתחויות. "לחקלאים האמריקאים מצטבר עוד כאב בכל שבוע של מלחמת סחר", נאמר בהודעה של "חקלאים למען סחר חופשי". לפי ההודעה, "ההסלמה האחרונה מציבה חסמי סחר גבוהים עוד יותר בשוק שעד לא מכבר היה יעד היצוא השני בחשיבותו מבחינתנו".

סין היא שוק היצוא החשוב ביותר לגידולים רבים של חקלאים בארה"ב, אלו שתמכו בדונלד טראמפ במרוץ לנשיאות ב-2016. מדובר על פירות, בשר ודגנים. פולי סויה הם היצוא החקלאי האמריקאי הגדול ביותר, שרובו נשלח לסין לפני מלחמת הסחר.

בינואר-יוני השנה ירד יצוא פולי הסויה לסין לרמתו הנמוכה ביותר מאז 2002, לפי נתוני הממשל האמריקאי. יצוא בשר החזיר נמצא בשפל של תשע שנים, ומשלוחי דגן הסורגום ירדו ב-96% מהשיא של 2015.

■ מה קרה למחיר הנפט?

מחיר הנפט ירד לאחר הודעת סין על הטלת מכס על מוצרים אמריקאיים נוספים והודעת הנגד של הנשיא טראמפ.

חוזי הנפט הגולמי האמריקאי ירדו ב-2.1% ל-54.17 דולר לחבית בבורסת הסחורות בניו יורק בעקבות מטח האש האחרון הזה במלחמת הסחר שמטלטלת את שוקי ההון זה חודשים רבים. הנפט נסחר כעת ב-18% מתחת לשיא שלו באפריל, ואנליסטים מעריכים שהיחלשות הביקוש וההיצע היציב יניבו היצף בשווקים.

הנפט העולמי מסוג ברנט ירד ב-1% ל-59.34 דולר לחבית.

הנפט הגולמי האמריקאי נמנה עם המוצרים הרבים שיושפעו מהמכס הסיני החדש בחודשים הקרובים, וכמה אנליסטים חוששים שמלחמת המכסים תאט את כלכלת העולם ותחליש באופן רחב את הביקוש לסחורות. היבוא הסיני של נפט אמריקאי ירד באופן כללי בחודשים האחרונים, על רקע מלחמת הסחר בין שתי המעצמות.

גופי חיזוי רבים כבר הורידו את תחזיותיהם לביקוש לנפט הגולמי העולמי השנה, והגדילו בכך את הלחץ על אופ"ק ועל מפיקות גדולות נוספות להגביל את התפוקה שלהן.

■ טראמפ באמת יכול לכפות את דעתו על חברות?

טראמפ אינו יכול להנחות חברות היכן לעשות עסקים או לחפש חלופות לשרשראות האספקה הסיניות. כמה חברות כבר מנסות להסתעף, עם תוצאות מעורבות, על רקע הסלמת מתחי הסחר.

"אני חושב שזה טראמפ טיפוסי, קצת הגזמה. הוא לא יכול להורות לאף אחד, והוא יודע את זה", אמר הסנאטור הרפובליקאי לינדזי גרהם, בעל ברית קרוב של הנשיא שאמר שהוא שוחח איתו על סין בשבוע שעבר. "אני חושב שהוא דוחף עד כמה שהוא יכול כדי לגרום לסינים לקחת אותו ברצינות".

אבל לטראמפ יש בכל זאת כמה כלים שהוא יכול להפעיל, שלא יחייבו אישור מהקונגרס:

עוד מכסים - הוא יוכל לעשות יותר ממה שהוא כבר עושה, כלומר להעלות מכסים כדי ללחוץ על רווחי החברות עד כדי כך שלא ישתלם להן לייצר בסין.

"מצב חירום לאומי" - הוא יכול לאיים על סין כמו על איראן בעיצומים, עם הכרזת מצב חירום לאומי לפי חוק מ-1977 שנקרא "סמכויות החירום הכלכליות הבינלאומיות", IEEPA. כאשר מצב החירום מוכרז, החוק מעניק לנשיא סמכות רחבה לחסום פעילות של חברות יחידות או אף סקטורים כלכליים שלמים, לפי עובדי ממשל לשעבר ומומחים משפטיים. טראמפ נקט אסטרטגיה דומה מוקדם יותר השנה כשהוא טען שהגירה לא חוקית היא מצב חירום, ואיים להטיל מכס על כל היבוא המקסיקני.

הגבלות על רכש פדרלי - איסור על חברות אמריקאיות להתמודד במכרזים פדרליים אם יש להן פעילות בסין, אמר ביל ריינש, יועץ בכיר במרכז ללימודים אסטרטגיים בינלאומיים. אמצעי כזה יוכל להיות מופנה ספציפית נגד סקטורים מסוימים, כי הוראה גורפת תפגע בחברות כמו בואינג, שהיא בו זמנית יצרנית נשק חשובה לפנטגון ויצואנית אמריקאית בכירה.

חוק המסחר עם האויב 1917 - אמצעי דרמטי עוד יותר, אם כי בעל סיכויים נמוכים ליישום, יהיה להפעיל את "חוק הסחר עם האויב", שהועבר בקונגרס במלחמת העולם הראשונה. החוק מאפשר לנשיא ארה"ב להסדיר ולהעניש על מסחר עם מדינה שארה"ב מצויה במלחמה איתה. טראמפ לא צפוי להפעיל את החוק הזה כי הוא יסלים בקיצוניות את היחסים עם סין.

■ איך כל זה ישפיע על הכלכלה העולמית?

סוכנות דירוג האשראי פיץ' מעריכה שהרחבת המכסים אל סחורות סיניות בהיקף נוסף של 300 מיליארד דולר תגלח 0.4% מהצמיחה הכלכלית העולמית. קרן המטבע הודיעה בחודש שעבר שהסחר העולמי ברבעון הראשון של 2019 היה הנמוך ביותר מאז 2012, וציינה לרעה את סיכוני הירידה בצמיחה העולמית אם יוטלו מכסים נוספים.

טראמפ טוען שסין משלמת את המכסים שהוא מטיל על סחורות סיניות, אבל המכסים הללו משולמים על ידי חברות שרשומות בארה"ב כאשר המוצרים נכנסים לארה"ב. היבואנים מגלגלים במקרים רבים את העלויות על הצרכנים על ידי ייקור המוצרים.

■ מה יקרה מכאן?

המכסים החדשים שהטילו הצדדים באים לקראת הסבב הבא של שיחות סחר בדרג גבוה שמתוכננות לספטמבר. המשקיעים ממתינים לשיחות הללו כדי להיווכח אם שני הצדדים יכולים להשיג פשרה. כמה אנליסטים ספקנים לגבי הסכם כזה או לגבי הפסקת אש במלחמת המכסים. הם רואים עוד תנודות בשווקים בהמשך הדרך.