קלאב האוס: הרשת החברתית של המפורסמים כבר שווה 100 מיליון דולר

מסיבות רבות משתתפים, כניסה בהזמנה אישית בלבד והתחככות באנשי הון־סיכון וכוכבי הוליווד • האם קלאב האוס תכבוש גם את ההמונים?

מימין: אשטון קוצ'ר, אם.סי האמר, ג'בייל מגי, כריס רוק ואופרה ווינפרי. מרגישים שהם חייבים להיות נוכחים כל הזמן / צילומים: AP, רויטרס
מימין: אשטון קוצ'ר, אם.סי האמר, ג'בייל מגי, כריס רוק ואופרה ווינפרי. מרגישים שהם חייבים להיות נוכחים כל הזמן / צילומים: AP, רויטרס

מדי מוצאי שבת מארחת פליסיה הורוביץ, נדבנית ידועה ואשתו של בן הורוביץ, ממייסדי קרן ההון־סיכון אנדרסן הורוביץ מעמק הסיליקון, ארוחות ליותר מ-100 איש. היא איננה מפרה את כללי הריחוק החברתי הנדרשים בקורונה. כל הארוחות שלה מתקיימות באופן וירטואלי לחלוטין ברשת החברתית החדשה קלאב האוס - פלטפורמה פופולרית ביותר בקרב ידוענים ואנשי עסקים.

נכון לעכשיו מדובר בקבוצה עילית, שבה חברים בין השאר משקיעים בקרנות הון־סיכון, אנשי הסיליקון ואלי, ספורטאים מפורסמים ובעיקר שחקנים וזמרים כמו אשטון קוצ'ר, כריס רוק והראפר אם.סי האמר. "הכלאה בין מסיבה ביתית וכנס עם כוכבים", תיאר אותה "הוול סטריט ג'ורנל".

אנחנו כאן רק כדי לקנא, כי לקלאב האוס נכנסים רק מוזמנים, זו אינה אפליקציה שאפשר פשוט להוריד באפסטור. אז מה קורה שם? הידוענים מדברים זה עם זה בחדרים זמניים, שלכל אחד מהם נושא וחוקים משלו. חלק מהחדרים מאפשרים שיחה חופשית בין כלל המשתתפים, אחרים מתפקדים כמעין פאנל שבו דובר ומאזינים. כל חבר רשאי לפתוח חדר בעצמו, לקבוע את החוקים ולהזמין את שאר משתמשי הפלטפורמה להצטרף. בעמוד הראשי ניתן למצוא את רשימת המשתתפים הנוכחיים, ונדמה שנכון לעכשיו זה השיקול העיקרי בבחירה לאיזו שיחה להיכנס.

המפורסמים שבפנים לא מפספסים את ההזדמנות לצייץ על כך. כך למשל כתב בטוויטר איש עסקים בר־מזל שכניסתו לאפליקציה אושרה: "כמה מחשבות על קלאב האוס - לאפליקציה הזאת יש סיכוי להיהפך לרשת החברתית הבאה; יש כל-כך הרבה אנשים סקרנים וחכמים בעולם הזה; יש אנשים שבהחלט אוהבים לשמוע את הקול של עצמם".
מאז חודש מרץ, שבו החלה לפעול בגרסת בטא, צברה הרשת כ־3,500 משתמשים - מוזמנים בלבד - ושווייה כבר נאמד ב־100 מיליון דולר, לאחר שהתנהל קרב ענקים בין שתי קרנות הון־סיכון על ההשקעה במיזם. אנדרסן הורוביץ, אחת הקרנות הגדולות בעולם, היא שזכתה בה תמורת יותר מ־10 מיליון דולר ומניות עתידיות בה. בארסנל של אנדרסן הורוביץ גם השקעות בפייסבוק, טוויטר, ליפט וגרופון.

היעד, 10,000 משתמשים, שהוא הקיבולת של האפליקציה בגרסה הנוכחית, צפוי להתממש בקרוב בעקבות הבאזז שיוצרת קלאב האוס והמועדון הסגור שלה. נכון לעכשיו אין לה אפילו דף נחיתה מלבד לינק לרשימת המתנה.

בן ופליסיה הורוביץ. השקיעו באפליקציה יותר מ־10 מיליון דולר / צילום: AP - Brendan Mcdermid
 בן ופליסיה הורוביץ. השקיעו באפליקציה יותר מ־10 מיליון דולר / צילום: AP - Brendan Mcdermid

בלילה נושאי השיחה משתנים

היישום עצמו פשוט. בעמוד הראשי מוצגת רשימת החדרים הפתוחים ובהם רשימת המשתתפים. עם הכניסה לחדר הדמות (האוואטר) של כל אדם מוצגת, וכשהוא מדבר מודגש האווטאר שלו. אבל הערך האמיתי של כל שיחה בפלטפורמה תלוי במידה רבה במי שבוחר לקחת בה חלק.

באחת מארוחות השבת האחרונות שלה פתחה פיליסיה הורוביץ שיחה על פתיחת ליגות הספורט תוך כדי מגפה עולמית. הנושא אולי מרתק רבים, אבל המשתתפים בדיון הם שעשו את כל ההבדל: סי.סי סבטיה מהניו יורק יאנקיז וג'בייל מגי מהלוס אנג'לס לייקרס שוחחו על ההשלכות של שחקנים חולים בקורונה על הקבוצה כולה באווירה מבודחת ולא פורמלית, שאפשרה לשאר המשתתפים לקבל הצצה לעולמם. כמה שבועות קודם לכן התקיימה בחדר של הורוביץ שיחה עם הסופר והאקטיביסט שאקה סנגור, שריצה מאסר על רצח, ועם שדרן ה-CNN ואן ג'ונס על רפורמות בבתי הכלא, תוקפנות מצד המשטרה ועוד. שיחות כאלה הן אולי חשובות, אבל המשתתפים בהן הם שהופכים אותן לכאלה יקרות ערך בעיני שאר המשתמשים. אחת האורחות המוכרות ביותר בקלאב האוס היא אופרה ווינפרי, שנכנסת בהזמנה אישית של המארחת, ותמיד מביאה איתה משתתפים רבים שלא רוצים לפספס הזדמנות לשוחח איתה.

החברים באפליקציה מספרים שהדינמיקה בה, שמונעת בקול, יוצרת שיחות אותנטיות, וזה מה שמבדיל בינה לבין פלטפורמות חברתיות מבוססות טקסט, כמו פייסבוק וטוויטר. "התחושה היא של שיחה בבית קפה או בבר", אמר אחד המשתתפים ל"וול סטריט ג'ורנל". "היא תחליף טוב לשיחות האקראי ביומיום".

וכמו בכל בר, הווייב ונושאי השיחה משתנים בשעות הלילה. בעוד ביום מדברים שם על עסקים וקרנות הון־סיכון, בלילה הפורמליות פוחתת והשיחות הופכות חופשיות. כך התפתחה בפלטפורמה הקבוצה "אוטובוס הקסמים", שמכילה לרוב 50-30 אנשים. שם המיקרופונים של כולם פתוחים ויש ממונה שאחראי להזהיר מפני שיחות טכנולוגיה משעממות.

העובדה שהגישה לשיחות היא בזמן אמת בלבד, והן אינן מוקלטות ואין אפשרות להאזין להן במועד אחר, מפתחת אצל המשתתפים תחושת FOMO. "נוצרת תחושת מיידיות תמידית, חייבים להיות כל הזמן נוכחים וזה די קול", אומר מנהל בחברת ההשקעות Coinshares ל"וול סטריט ג'ורנל".

מחוברים יותר מחמש שעות ביום

מאחורי קלאב האוס עומדים היזמים פול דווידסון, מייסד היילייט שנמכרה לפינטרסט ומנכ"ל Coinlist לשעבר, ורוהן סת', שייסד את Memry Labs, חברה לפיתוח אפליקציות חברתיות למובייל, והקים אקסלרטור לפיתוח טיפול מבוסס גנים, לאחר שאצל בתו אובחנה מחלה גנטית.

את קלאב האוס, כך נדמה, הם הביאו לעולם בדיוק בזמן, בימים שבהם איש-איש מתכנס בביתו, ורבים מוצאים עצמם משוועים לראות פנים ומכלים שעות ברשת. שיחות ספונטניות הן בדיוק מה שאנשים צריכים כרגע, ומבין המשתמשים יש מי שמדווחים על שימוש של יותר מחמש שעות ביום. אבל למרות החזון וההשקעה הגדולה, אין ספק ששעת המבחן תהיה כשהאפליקציה תיפתח להמונים. כרגע לא ניתן תאריך משוער להשקה והיזמים עובדים על בניית תשתית שתותאם להמוני משתתפים.

אבל מה באמת יקרה ביום שאחרי, כשכולנו נוכל להיות חברים בקלאב האוס, והידוענים, כך נדמה, יאבדו בה עניין? מי שיכולה לענות על השאלה היא פייסבוק, שהצליחה לעמוד באתגר הזה: במקור, הייתה הרשת מנת חלקם של סטודנטים באוניברסיטת הרווארד ורק ב־2006 נפתחה לעולם. אם קלאב האוס תצליח לעשות זאת, היא ככל הנראה תהיה הסנונית הראשונה של אפליקציות חברתיות מבוססות קול ותפתח צוהר לאחרות להטמיע זאת גם אצלן.

למפתחי האפליקציה עוד כמה אתגרים בדרך. בחלק מהשיחות מעלים המשתתפים נושאים פרטיים, ובכמה מהן אף הוקלטו או צוטטו על-ידי משתמשים אחרים. עולה השאלה אם אפשר בכלל לדרוש לבקש פרטיות ברשת חברתית, שבה מי שמשתף במידע חולק אותו עם עשרות ואף מאות אנשים. במקרה אחר כינה אחד המשתתפים את עצמו טים קוק (מנכ"ל אפל), בדיחה שגרמה ל־100 משתתפים להצטרף לחדר בשניות, וכמו כן קיבלו המשתתפים הודעה שאילון מאסק פתח חדר שיחה, אף שהדבר כלל לא קרה. ומה לגבי כללי השיח? האם ראוי שהשיחות יוקלטו כדי שבמקרה של הטרדה והתבטאות לא נאותה יוכלו מפעילי האפליקציה לעקוב אחרי השיחה. כיום, כאמור, החדר נעלם כשהשיחה מסתיימת. עוד שאלה שנשאלת היא מה יקרה, יום אחד, כשנתגבר על הקורונה והחיים יחזרו למסלולם - האם קלאב האוס תצליח לשמור על הרלוונטיות שלה?

"מה שעושה את האפליקציה לממכרת - השימוש בקול - הוא גם מה שמחבל ביכולת שלנו להפוך אותה ליותר שימושית ופרודקטיבית", טוענת יעל חלק, פסיכולוגית חברתית וחוקרת שינויי התנהגות. "אותן חמש שעות של שימוש באפליקציה באות על חשבון זמן העבודה של אותם אנשי עסקים. האם הגיוני להשקיע יותר מחצי או שליש מיום העבודה בשיחת ברזייה, יעילה ככל שתהיה? האם הביטחון החברתי שהרשת החברתית נותנת מתעלה על חוסר הוודאות הגדול שמרחף מעל הכלכלה העולמית? ואולי באמת מדובר בכלי יעיל שיכול לשרת את החברות ואנשי העסקים האלה לצרכים מקצועיים?". בינתיים, אולי לפי הבעלים מארק אנדרסן, שמקפיד לחלוק בה את סודות הברביקיו המושלם שלו, נראה שהיא יותר בכיוון של פנאי.