בסופר, במסעדה ובשדה התעופה: הרובוטים מהסרטים כבר כאן

הרובוטים משתלטים על העולם, וזו לא סצנה מסרט מדע בדיוני • הקורונה האיצה את יציאתם מהמפעלים, והפיכתם לחלק מהנוף היומיומי - במרכזים רפואיים, שדות תעופה, תחנות רכבת, קניונים וסופרמרקטים • אולי כך הם יצליחו להתגבר על הדימוי המרושע שיצרו להם בני האדם

הרובוטית החברתית המפורסמת בעולם, סופיה / צילום: Associated Press, Vincent Yu
הרובוטית החברתית המפורסמת בעולם, סופיה / צילום: Associated Press, Vincent Yu

הבלבוי החדש בבית המלון בספרד קיבל את ההנחיות הבאות: הוא צריך לנופף קלות ביד כשאורח חדש נכנס למלון, ולשמור ממנו מרחק של 69.58 ס"מ בדיוק. ההנחיות הללו נשמעות קצת מוזרות לאוזן אנושית, אבל העובד החדש במלון הספרדי שקיבל אותן אינו אדם, הוא רובוט.

את ההנחיות הוא לא קיבל ממנהל הקבלה במלון, אלא מצוות חוקרים במכון הטכנולוגי של אוניברסיטת ויאדוליד בספרד. הם אלו שבדקו ומצאו שהאורחים במלון מרגישים נוח לקבל שירות מהרובוט כשהוא עומד במרחק של כמעט 70 ס"מ.

הרובוטים משתלטים על העולם, וזו לא סצנה מסרט מדע בדיוני. הפדרציה של תחום הרובוטיקה דיווחה בתחילת השנה שמספר הרובוטים הנמצאים בשימוש תעשייתי הגיע לשיא חדש ב-2020: 113 רובוטים על כל 10,000 עובדים. חמש המדינות שמעסיקות הכי הרבה רובוטים תעשייתיים הן סינגפור, דרום קוריאה, יפן, גרמניה ושוודיה.

קפיצה של 53%

רובוטים הם מזמן חלק בלתי נפרד מתהליכי ייצור תעשייתיים, אבל המהפכה הזו נשארה בתוך המפעלים. מנהלת משמרת באחד מהמחסנים הלוגיסטיים של אמזון אמרה פעם שבפועל, העבודה שלה היא לפקד על צוות רובוטים.

אמזון ידועה בשימוש הנרחב שהיא עושה ברובוטים במרלוגים שלה. ב-2012 היא רכשה סטארט-אפ בשם Kiva שבנה לה מערך מחסנים מתקדם. במחסנים האלה, רובוטים אורזים חבילות למשלוח, משנעים אותן וממיינים אותן לפי כתובות. הכול מוכן לבואו של השליח האנושי (עדיין), שאוסף את החבילות ומחלק אותן ללקוחות. זה קורה גם בארץ: במרץ הושק באשדוד מרכז לוגיסטי רובוטי למסחר מקוון של קבוצת גולד בונד, בהשקעה של למעלה מ-30 מיליון שקל.

במקביל מתחזקת מגמה חדשה: רובוטים שמעניקים שירותים לקהל הרחב, כמו אותו רובוט שמשמש כבלבוי במלון הספרדי. דוח של נאסד"ק קובע שהקורונה האיצה את המגמה הזו - הרובוטים יצאו מהמפעלים, והפכו לחלק מהנוף היומיומי.

ג'ף בורנשטיין, נשיא האיגוד לאוטומציה מתקדמת, סיפר לפני שבועיים ל-CNN שב-2020 נשבר שיא - זו הייתה הפעם הראשונה שבה מכירות רובוטים לסקטור הלא-אוטומטי עלו על המכירות לסקטור התעשייתי האוטומטי (מפעלים ומחסנים). המשמעות: הציבור פוגש יותר ויותר רובוטים נותני שירות במרכזים רפואיים, שדות תעופה, תחנות רכבת, קניונים וסופרמרקטים.

לדברי בורנשטיין, המגמה נמשכת גם השנה: בשלושת הרבעונים הראשונים של 2021 גדלו המכירות לסקטור האוטומטי ב-20%, בעוד שבסקטור הלא-אוטומטי הן קפצו ב-53%.

התמונה ברורה - אנחנו עומדים לפגוש יותר רובוטים ביומיום וגם לעבוד איתם בצוות. בסין, סינגפור ומלזיה, רובוטים הם חלק בלתי נפרד מתעשיית ההארחה. הם מתפקדים כמלצרים וברמנים, ומסייעים לעובדים בני האנוש. במערב, סקטור הבריאות הוא הדומיננטי - רובוטים כבר עובדים כ"מטפלים" במבוגרים ובחולים.

שעת הרובוטים החברתיים

ההתפתחות הטכנולוגית יצרה מציאות חדשה של ריבוי אינטראקציות בין אדם למכונה. הרובוטים הם רק חלק מהתהליך הזה, לצד צ'טבוטים, רחפנים, טלפונים חכמים, קניות אונליין ועוד. המסקנה המתבקשת היא שכדי שהרובוטים ימלאו את תפקידם, צריך לייצר לבני האדם חוויית משתמש חיובית מולם. מהסיבה הזו מתפתח בעשור האחרון ענף חדש ברובוטיקה: רובוטיים חברתיים.

רובוטים חברתיים אינם פועלים "כמו רובוטים", אלא להיפך. המטרה היא לגרום להם להיות כמה שיותר אנושיים, כדי שהמפגש איתם יהיה אפקטיבי ונעים למשתמש האנושי. לכן, מלמדים אותם לחקות התנהגות אנושית בעזרת טכניקות של בינה מלאכותית ולמידת מכונה.

כך, רובוט הבלבוי הספרדי למד לבצע מחווה אנושית כמו לנפנף ביד כדי לומר שלום לאורח החדש במלון, ולסמן שהוא עומד לשירותו. חברת התחבורה דויטשה באן הציבה בשדה התעופה של פרנקפורט רובוט חברתי שמסייע לתיירים להתמצא בטיסות. הרובוט נקרא Furhat, יש לו פנים כמעט אנושיות והוא מדבר 35 שפות שונות. בעקבות ההצלחה, דויטשה באן עושה עכשיו פיילוט עם Furhat בתחנות רכבת.

ניסוי הכיסאות

הצפייה ברובוטים כשהם לומדים התנהגות אנושית היא משעשעת. פרופ' הת'ר נייט מאוניברסיטת אורגון ערכה את הניסוי הבא בקפיטריה של האוניברסיטה: היא שלחה רובוט מנומס ורובוט "ערס" לעמוד בתור ולקבל שירות.

משיקולי נוחות, הצוות של פרופ' נייט בנה את הרובוטים בצורת כיסא (Chairbot). למרות שמדובר בכיסאות מהלכים, הסטודנטים והעובדים בקפיטריה הגיבו כמו שהיו מגיבים לאדם: הם העדיפו את הכיסארובוט המנומס, ונרתעו מהבלתי מנומס. כשלומדים ועובדים בקמפוס להנדסה, לא מתרגשים כשכיסאות מהלכים מבקשים לקנות מאפין. אל דאגה, הכיסאות גם משלמים.

הכיסארובוט נבנה לצורך ניסויים, אבל יש כבר מספר רובוטים חברתיים שהתגלו כאפקטיביים מאוד. הרובוט מילו מלמד ילדים עם אוטיזם לזהות ולבטא נכון רגשות חברתיים. פפר של סופטבנק מברך לשלום ונותן הדרכה ראשונית למבקרים בבנקים, משרדים ומסעדות.

חברת אפלאק פיתחה את Duck, רובוט חברתי בצורת ברווז, שמעודד ילדים חולי סרטן לאורך האשפוז והטיפול. הרובוטית החברתית המפורסמת ביותר בעולם היא סופיה, שפותחה על ידי הנסון רובוטיקס. מאז 2016 רשמה סופיה אינספור הופעות ברחבי העולם. המראה שלה כמעט אנושי, והיא מסוגלת לנהל שיחה מפתיעה באיכותה עם כל מי שהיא פוגשת. הנסון רובוטיקס הודיעו בספטמבר שהם מכניסים את סופיה לייצור המוני, ומתכננים להוציא לשוק אלפי "סופיות" ב-2022.

ההתפתחויות הללו אינן מובנות מאליהן, לא רק מבחינה טכנולוגית. היחסים בין רובוטים לאנשים הם מורכבים. בתרבות הפופולרית ובעיתונות הכללית נוצר לרובוטים דימוי מרושע. הם מוצגים כיצורים עם בינה נעלה שבאו להשמיד את האנושות, או לפחות לקחת לה את העבודה ולהשאיר אותה מובטלת. אולי הרובוטים החברתיים יכניסו יותר הרמוניה לזוגיות הזו. כנראה שאין ברירה, ונצטרך לחיות יחדיו.

הכותבת היא הבעלים של חברת Round Angle לפיצוח תובנות עסקיות וסטוריטלינג. עבדה עם חברות מובילות וזכתה בפרסים בארץ ובעולם