משש תישאר רק אחת? ברשויות המקומיות לא מוותרים כל כך מהר על חלום המרינות החדשות

מינהל התכנון פסל את התוכנית שקידם משרד התחבורה להקמת שש מרינות חדשות ואישר הקמה של אחת בלבד, בנהריה • עיקר הנימוקים לפסילה היו סביבתיים וחברתיים ועתה הדיון יעבור למועצה הארצית ולאחר מכן לממשלה • בעיריות שבנו על מינוף כלכלי אומרים: "מדובר בהחלטה פוליטית"

המרינה בתל אביב / צילום: איל יצהר
המרינה בתל אביב / צילום: איל יצהר

באפריל 2016 החליטה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה על הכנת תוכנית מתאר ארצית למרינות, שתנחה את כל המדיניות של ענף זה למשך העשורים הבאים. ביום שלישי החליטה הוולנת"ע (ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים במועצה הארצית לתכנון ולבנייה) להמליץ למועצה הארצית על הקמת מרינה אחת חדשה בלבד בנהריה ולבסס את תכנון המרינות על עיבוי המערך הקיים.

המועצה הארצית כתבה באפריל 2016, כי "לאחר שהוצגו בפניה הרקע והנחיצות לעריכת התוכנית, מורה על הכנת תוכנית מתאר ארצית למעגנות לחופי הים התיכון בתוקף סמכותה... מטרת התוכנית היא להתוות מדיניות עדכנית למיקומים המיועדים לפיתוח מעגנות לחופי הים התיכון של ישראל, על מנת לתת מענה לצורכי השייט, החינוך והספורט הימי בשנים הבאות, תוך התחשבות בשיקולים כלכליים, עירוניים, פיזיים, אקולוגיים ואחרים".

ואכן, רשות הספנות והנמלים (רספ"ן) במשרד התחבורה קידמה את התוכנית באמצעות המתכננת עדנה לרמן. במסגרת התוכנית התבקשה הוועדה לאשר הקמת שש מרינות חדשות בנהריה, בחיפה (בת גלים), בנתניה, בחדרה, בתל אביב (שדה דב) ובבת ים, וכמו כן להרחיב שש מעגנות קיימות בעכו, בחיפה (שביט), בהרצליה, ביפו, באשקלון ובאשדוד, ולהשמיש את המתקנים הקיימים בנמל תל אביב וברידינג.

הוולנת"ע הנחיתה השבוע מכה קשה על רשות הספנות והנמלים, שעה שהחליטה, כי רק המרינה המוצעת בנהריה תוקם, בעוד שייתר המרינות יישארו עמוק במגירה. התוספות הנדרשות במעגנות לכלי השיט יבואו בצורה של עיבוי מרינות קיימות באשדוד, אשקלון, הרצליה, עכו ושביט (המעגנה שנמצאת במפרץ חיפה).

עוד המליצה כאמור הוולנת"ע לאשר השמשה של נמל ת"א ורדינג למרינות. "הוועדה שוכנעה כי הרחבה, התייעלות ושימוש במבנים קיימים תגדיל את קיבולת המעגנות ותאפשר בשטחן הגדלת שימושי פנאי, נופש וחינוך ימי, ללא השפעות סביבתיות ניכרות", נכתב בהחלטתה.

הפסילה היא לא סוף פסוק

עיקר הנימוקים לפסילת המרינות החדשות היו סביבתיים וחברתיים. "לאחר ששמעה את כל אלה הוועדה סבורה כי לנוכח החשש לפגיעה בסביבה החופית, וניסיון העבר שמעיד על גריעת החולות מהחופים והשפעת גריעת החולות על קצב ההתדרדרות של המצוק וצמצום רצועת החוף הפנויה לשימוש הציבור, המהווה מרחב ציבורי פתוח ללא עלות לבילוי, פנאי וספורט, ככלל, אין מקום לקדם מעגנות חדשות.

"לעמדת הוועדה, אין מקום להעדיף הקמת מעגנות המשרתות אוכלוסייה מצומצמת יחסית על פני שימוש ציבורי נרחב. הוועדה רואה לנגד עיניה את ההשלכות החברתיות והחשיבות של השמירה על חופים זמינים, פתוחים ונטולי שימושים מגבילי גישה, אשר יאפשרו לכל אדם באשר הוא ליהנות מהמשאב החופי באופן בלתי אמצעי לחלוטין. הוועדה רואה לנגד עיניה את הכפלת האוכלוסייה ב-30 השנים הקרובות והצורך הציבורי המובהק שילך ויגבר במשאב החופי, כפנוי וזמין לנחלת הכלל".

בשונה מייתר המרינות שנפסלו, ההחלטה להמליץ על הקמת מעגנה בנהריה נבעה לדברי הוולנת"ע מחשש מופחת לגריעת חולות מחופי הסביבה.

ההחלטה על ביטול הקמת המרינות נומקה על ידי מנכ"לית מנהל התכנון דלית זילבר, יו"ר הולנת"ע, בכך ש"חוף הים הינו 'נחלת הכלל' ומשאב מוגבל, וככזה צריך לשרת את כלל הציבור במדינת ישראל, ולא כמגרש חניה ליאכטות".

דלית זילבר, מנכ''לית מינהל התכנון / צילום: ניב קנטור
 דלית זילבר, מנכ''לית מינהל התכנון / צילום: ניב קנטור

החלטת הוולנת"ע היא אך שלב אחד בקידום התוכנית. השלב הבא הוא דיון של המועצה הארצית לתכנון ובנייה ולאחריו דיון בממשלה. בוולנת"ע יש ייצוג רב ל"ירוקים", ואין ייצוג לראשי הרשויות. ההערכה היא שיופעל עתה לחץ נגדי על ידי השלטון המקומי וגם מצידה של שרת הפנים, איילת שקד, שאינה רואה את כל הדברים עין בעין עם זילבר.

אכזבה בעיריות: "למה יזמו בכלל?" 

לתל אביב יש כבר מרינה אחת, אך עבור הערים חיפה, בת ים, נתניה וחדרה מדובר במהלומה כואבת, שכן הקמת מרינה נתפסה על ידי כולן כמנוף לפיתוח אורבני וכלכלי משמעותי. מבחינת כולן, ההחלטה על ביטול הקמת המרינות היא לא לגיטימית, ובכוונתן להילחם בה.

אדריכל ארז טל, מהנדס העיר נתניה, אמר כי "ההחלטה לגרוע חמש מרינות היא לא תכנונית, אלא של אג'נדה. רצינו מרינה באורך 700 מ'. כלומר, 5% מתוך סך אורך החוף של העיר. השיח של לקחת כל ס"מ הוא דמגוגיה. שיח שנוצר באופן מגמתי. מישהו מוכר לוקשים והציבור קונה אותם, כי הם נורא ירוקים, מגניבים".

לדברי אלי יריב, מ"מ ראש העיר בת ים, מדובר בהחלטה פוליטית, שנועדה לנגח את שרת התחבורה הקודמת: "משרד התחבורה מקדם את התוכנית הזאת במשך ארבע שנים. הוא שפך על התוכנית הזאת מיליוני שקלים. אלפי שעות עבודה. ואותו משרד בא ומבטל אותה. בשביל מה הם יזמו את זה בכלל? הזוי".

שרת הפנים איילת שקד / צילום: שלומי יוסף
 שרת הפנים איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

צביקה גנדלמן, ראש העיר חדרה העלה טענות דומות: "יושבים מיטב המוחות, מיטב אנשי המקצוע, ואת כל התוכנית זורקים לפח. זה מעורר סימני שאלה. הנושא העיקרי שעליו דיברו המתנגדים היה הפגיעה בסביבה החופית. שלוש עבודות בלתי תלויות שנעשו גילו שלא יהיה שינוי משמעותי בקו החוף אם תוקם מרינה בחדרה".

נחשון צוק, מ"מ וסגן ראש העיר חיפה ומחזיק תיק הים בעירייה, מאוכזב גם הוא, אך מעיד שיש לעירייה תוכנית גיבוי: "חזינו שיש סיכוי שזה לא יעבור נערכנו להרחבת מוקדי השיט הקיימים. חיפה הולכת להינזק כי לא תהיה פה מרינה אחת גדולה. ברור שעדיף שהכל היה מתרכז במקום אחד".

משרד התחבורה: "החוף הוא משאב לאומי"

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, תומכת בשימור חופי ישראל והמרחב הימי. כמו השטחים הפתוחים גם החוף שלנו, שהוא משאב לאומי לטובת הציבור, חייב לקבל הגנה ומינימום פגיעה. כל מרינה שתבנה, תוקם לאחר תכנון מוקפד והצגת הנחיצות הלאומית שלה, ורק אם לא תפגע בחופים הפתוחים לכלל הציבור. ההחלטה שנתקבלה בוועדה היא כי יש לבחון את הרחבת המעגנות הקיימות בחופי ישראל ובמקביל לבדוק התכנות להקמת מעגנה חדשה אחת בלבד, תוך התייחסות להיבט הסביבתי".