מיקרוסופט | ניתוח

העסקה הגדולה בתולדות ההייטק: למה מיקרוסופט מוכנה לשלם כ-70 מיליארד דולר עבור עוד חברת גיימינג?

מיקרוסופט רוכשת את יצרנית המשחקים אקטיביז'ן בליזארד בעסקה הגדולה בהיסטוריה של ההייטק, ומדגימה עד כמה תעשיית הגיימינג לוהטת • ענקית הטכנולוגיה שואפת להפוך לחברה המובילה בתחום לאור הניסיון העשיר והיתרון שיש לאקטביז'ן • מנגד, חברת הגיימינג מקווה שהעסקה תשפר את תדמיתה, ברקע החקירה שנפתחה אודות יחס בלתי הולם כלפי העובדים

מיקרוסופט רוכשת את אקטיביז'ן בליזארד / אילוסטרציה: Reuters, Dado Ruvic
מיקרוסופט רוכשת את אקטיביז'ן בליזארד / אילוסטרציה: Reuters, Dado Ruvic

בתקופה האחרונה דווח עד כמה תעשיית הגיימינג זוכה לעניין רב מצד חברות הטכנולוגיה השונות. עד לאחרונה רכישת חברת משחקי המובייל זינגה על ידי טייק-טו אינטראקטיב תמורת 12.7 מיליארד דולר נחשבה לגדולה ביותר בתעשיית הגיימינג אי פעם. אולם, כעת רכישת אקטיביז'ן בליזארד על ידי מיקרוסופט - תמורת סכום חסר תקדים של עבור 68.7 מיליארד דולר - שברה את השיא. העסקה מתוכננת להיחתם בשנת הכספים 2023 וכפופה לבדיקות הרגולציה ואישור בעלי המניות של אקטיביז'ן בליזארד. כך תהפוך מיקרוסופט לחברת המשחקים השלישית בגודלה בעולם בהכנסות, אחרי טנסנט וסוני.

אז מה בעצם מרוויחה כל אחת מהחברות ברכישה הזו? אקטיביז'ן מקווה לשפר את המוניטין השלילי שנוצר לה בעקבות תלונות על יחס פוגעני כלפי העובדיה, לרבות תלונות על הטרדות מיניות. מן הצד השני, לאור הניסיון הרב שיש לחברה בתחום הגיימינג, מיקרוסופט עשויה להעמיק את שליטתה במטא-וורס בתחרות מול פייסבוק, גוגל וטנסנט.

אקטיביז'ן זקוקה לשינוי תדמיתי

אקטיביז'ן בליזארד היא חברה מאוד מוכרת בעולם הגיימינג. היא הפיצה לשוק משחקים מוכרים כמוCall Of Duty ,Candy Crush ו-Warcraft. אולם, החברה מתמודדת עם דעת קהל שלילית משנה לשנה.

דעת הקהל על החברה הושפעה במיוחד מאירוע שהתרחש בקליפורניה בחודש יולי האחרון, הנוגע ליחסי עבודה לא הולמים, בלשון המעטה, לרבות טענות על הטרדות מיניות. כמובן שאקטיביז'ן בליזארד הכחישה את הטענות, אך מחקירת משטרה עלה שבכירים בחברה החליטו להשתיק תלונות בצורה שיטתית, כולל המנכ"ל המכהן, בובי קוטיק. בדיווח לוול סטריט ג'ורנל אישרה החברה ש-37 עובדים עזבו את החברה, ועוד 44 עובדים קיבלו נזיפות בכתב, אזהרות רשמיות או הערות משמעות אחרות.

אור מנטש, מומחה לשיווק גיימינג בסוכנות הקריאייטיב Reset/ ועובד מיקרוסופט ישראל לשעבר, טען כי כחברה וכמותג, אקטיביז'ן בליזארד איבדה את אמון הקהל, אך יש לחברה המון פוטנציאל וכישרון. "אקטיביז'ן תיכנס תחת הנהגה חדשה שתשנה את תרבות העבודה, ובתקווה תשנה את דעת הקהל לגביה", אמר מנטש. "הכישרון והיכולת כבר קיימים באקטיביז'ן, והגיימרים יוכלו לראות איך הרכישה על ידי מיקרוסופט מטיבה עימם ועם המפתחים שעומדים מאחורי המשחקים.

אקסבוקס, חטיבת הגיימינג של מיקרוסופט, תקבל לידיה כמה מהפרנצ'ייזים המוערכים ביותר בתעשייה כמו World of Warcraft, Diablo, Overwatch. כך, אקטיביז'ן תוכל להנות מהכלים ומהמשאבים האדירים של מיקרוסופט כדי לפתח וליצור משחקים מעניינים וטובים יותר.

תחום המטא-וורס קורץ למיקרוסופט

בהודעה שפרסמה מיקרוסופט היא התייחסה הזכירה מספר פעמים את המילה "מטא-וורס". סאטיה נאדלה, מנכ"ל ויו"ר מיקרוסופט העולמית, אמר שרכישת אקטיביז'ן תמלא תפקיד מפתח בפיתוח פלטפורמות המטא-וורס. כך גם כתב מנכ"ל אקטיביז'ן במייל שהפיץ לכלל עובדי החברה, וטען כי לכל החברות - פייסבוק, גוגל, טנסנט - יש שאיפות למשחקים משלהם ויוזמות מטא-וורסיות. "הכישרון שלנו והמשחקים שלנו הם מרכיבים חשובים לבניית מטא-וורס עשיר", הוא כתב.

אין ספק שזה הכיוון שאליו הולכת מיקרוסופט, כפי שמסביר שחר סורק, סמנכ"ל השיווק של חברת אוברוולף. "המהלך לרכישה מהווה שינוי טקטוני אשר הולך להשפיע על החיים של כולנו", אמר סורק. "למעשה כל הגופים הגדולים מבינים שתהליך העולמות הווירטואליים הולך להתעצם בעתיד הקרוב. תהליך בו העולמות הווירטואליים יקיפו אותנו ויהיו נוכחים כל הזמן, בכל מקום ויהיה ניתן לגשת אליהם גם מכל פלטפורמה".

סורק הוסיף כי החלטת מיקרוסופט לרכוש את אקטיביז'ן לא מובנת מאליה: "צריך לזכור כי המטא-וורס נולד בכלל בעולמות הגיימינג אי שם בתחילת שנות האלפיים. החברה העולמית שהובילה אותו הייתה אקטיביז'ן. כבר בשנת 2004, החברה החלה לבנות את היסודות של העולמות הווירטואליים עם יציאת המשחק World Of Warcraft.

לטענת סורק, אקטיביז'ן, שמחזיקה בכמעט 20 שנות ניסיון בחוויות עולמות וירטואליים, הפכה אותה לחברה עם הכי הרבה ניסיון בתחום המטא-וורס. "הקנייה גם תאפשר למייקרוסופט להוציא כותרים אשר יאפשרו בעתיד את חווית המטא-וורס המושלמת".

עם זאת, בהתאם לניסיון רכישות העבר של מיקרוסופט, החברה לא רק מתעניינת בתחום המטא-וורס, אלא בכוונתה לצלול לעומק עולם הגיימינג. בשנת 2014, רכשה את חברת מיינקראפט מוג'נג תמורת 2.5 מיליארד דולר, ובשנה שעברה השלימה מיקרוסופט רכישה של 7.5 מיליארד דולר מול יצרנית המשחקים בטסדה. כך הופך לאט לאט האקסבוקס גיים פאס, מודל המנוי שלה, למשתלם יותר ומכיל תכנים ומשחקים נוספים למנוי. כלומר, במקום שהצרכן ישלם מאות שקלים עבור משחק אחד, הוא יכול לשלם על מנוי ולקבל יותר - מה שיעניק לה למיקרוסופט יתרון על פני המתחרות.

מי צריכה לדאוג מהעסקה?

מנטש, בתור מומחה לשיווק גיימינג, הצביע על סוני פלייסטיישן כחברה שצריכה להתכונן למערכה לא פשוטה בעקבות עסקת הרכישה. "עד כה סוני עבדה בשיתוף פעולה צמוד עם אקטיביז'ן על מגוון כותרים, והשיגה מיליוני שחקנים בזכות המשחקים האלו. אולם, כעת העתיד של המשחקים האלה נתונים בידיים של מיקרוסופט". כך למשל, במידה ואקסבוקס הופכת להיות הבעלים של משחקי Call of Duty, עולה שאלה האם זה יהפוך למשחק בלעדי לשחקני האקסבוקס או שמא יהיה זמין בקונסולות אחרות?

מנטש מתייחס גם למתחרה נוספת, נינטנדו. לתפיסתו, "נינטנדו לא תושפע יותר מדי בטווח הקצר", ייתכן בגלל שיש לה את הכותרים שלה ואת התוכן שלה שלא מושפע מהמתחרות - כך שהיא תדע לשמר את הקהל העולמי שלה. "לראיה: מניית נינטנדו עלתה ב-2% בעקבות ההכרזה, ואילו המניה של סוני נפלה ב-13%. אבל לטווח הרחוק - נינטנדו תצטרך להתאים את עצמה לשוק ולצאת עם שירות מתחרה לגיים פאס של אקסבוקס", הוא מוסיף.

האם העסקה יכולה להשתנות או להיעצר?

מדובר כאמור ברכישה הגדולה ביותר בתעשיית הגיימינג בפרט, אך גם בהייטק בכלל. זו עסקה של כמעט 70 מיליארד דולר במזומן והיא משמעותית ביותר - מה שאמור למשוך את תשומת לב הרגולטורים ברחבי העולם. "ענף הגיימינג הוא העתיד של תעשיית הבידור, עם או בלי המטאוורס. תוכן הוא המלך ומיקרוסופט בחרו חברה מהמובילות בתחום זה כדי להבהיר את הנקודה. זאת הצהרה ברורה לגבי ההשקעות בעתיד של תחום הבידור-גיימינג, והגדירו בעסקה זאת את השווי/מכפילים הגבוהים של תחום הגיימינג להמשך", מסביר עילי דה- בר, מנכ"ל באפ טכנולוגיות, שפיתחה פלטפורמה ליצירה וניהול של מועדון לקוחות לשחקני משחקי וידאו. 

מיקרוסופט עשויה להיתקל בהתנגדויות מצד הרגולציה. "במיקרוסופט כבר נכוו בבעיות רגולציה בעבר והעסקה הזאת לא פחות בעייתית ואכן יש סיכוי שהיא תיתקל בקשיים מצד הרגולטור בין אם בביטול העסקה או הטלת מגבלות עליה. וזאת מכיוון שלאחר האיחוד עם אקטיביז'ן, מיקרוסופט תהפוך לכוח חזק מידי וקיים הסיכון שתנצל אותו לדריסת המתחרים. לדוגמה, אם במיקרוסופט יחליטו ויודיעו כי מעכשיו כל התכנים של אקטיביז'ן, על כל הפלטפורמות, יהיו זמינים רק ללקוחות מיקרוסופט - זוהי סוגיה שרגולטור יצטרך לתת עליה את הדעת. גם הצדדים המעורבים בעסקה מבינים את הסיכון בהיבט הרגולטורי ולכן כחלק מהסכם הרכישה, מיקרוסופט תשלם 3 מיליארד דולר כתשלום לאקטיביז'ן (במזומן) למקרה שהרגולטור אכן יעצור את העסקה", מוסיף דה-בר.