מיסוי ירוק

כלי רכב שאינם מונעים בבנזין נהנים ממיסוי מופחת, הנקרא מס ירוק. מס מופחת זה נועד לעודד רכישת מכוניות חשמליות והיברידיות – אך בישראל הוחלט לצמצם משמעותית את ההטבה

מיסוי ירוק (באנגלית – Eco Tax) מוכר גם בשם מיסוי סביבתי או מיסוי אקולוגי. מטרתה של שיטת מיסוי זו היא לעודד יוזמות אקולוגיות בנות-קיימא באמצעות תמריצים כלכליים.

מס ירוק יכול להתבטא בהטלת מס נוסף על ייצור או שימוש במוצרים מבוססי משאבים מתכלים ומזהמים, או לחלופין, במתן הטבות מס לייצור ושימוש במוצרים ברי-קיימא. באירופה וסין, לדוגמה, מוטל מס על שימוש ברכב מזהם במרכזי הערים.

בישראל בא המיסוי הירוק לידי ביטוי במס רכישה מוזל לרכב, שנקבע החל ב-2009: מס בשיעור של 10% על רכב חשמלי נטען, 20% על רכב היברידי-נטען ו-30% על רכב היברידי – לעומת מס רכישה של 83% על רכב המונע בבנזין או דיזל. בנוסף נקבע בישראל מדד זיהום אוויר לכל כלי רכב, המתבסס על מדד WLTP ( Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure), הקובע באיזו הטבת מס יזכה רכב ביחס למס הבסיס.

בנוסף למס רכישה מוזל, בישראל קיימת גם הטבה בשווי השימוש לרכב צמוד "ירוק". שווי השימוש ברכב הניתן ממקום העבודה מחושב כחלק מהשכר, כאשר במקרה של כלי רכב חשמליים והיברידיים שווי השימוש מופחת בסכומים של 500 עד 1,000 שקל לחודש, נכון ל-2020.

באפריל 2019 הוחלט על שינוי שיטת החישוב של המיסוי הירוק, כאשר המטרה היא להשוות את המס על חלק ניכר מכלי הרכב "ירוקים" לזה המוטל על כלי רכב רגילים, עד 2024. כבר ב-2020 עולה שיעור המס: 45% על רכב היברידי ו-25% על רכב היברידי-נטען, לעומת 30% ו-20% בהתאמה, בשנת 2019. מס הרכישה על רכב חשמלי מלא יישאר בגובה 10% עד 2022 ויועלה בהדרגה ל-35% עד שנת 2024. בנוסף, הודיעו במשרד האוצר על כוונה לצמצם גם את הטבת שווי השימוש ברכב ירוק.

כתבות אחרונות

 
המס עלה, אבל הציבור מסתער על ההיברידיות והחשמליות / צילום: Shutterstock
מיסוי ירוק | ניתוח

הפרדוקס של שוק הרכב: המס עלה, אז למה הציבור מסתער על ההיברידיות והחשמליות?

ניתוח נתוני מסירות הרכב השנה מגלה כי נמכרו עד יוני יותר מ-40 אלף כלי רכב שנשענים גם על חשמל • מספר דומה לכל מכירות הקטגוריה ב־2020 • איך זה קורה במקביל להגדלת המס על מכוניות היברידיות, ואיך האוצר יפצה את הקופה הציבורית על אובדן ההכנסות מצריכת הדלק?

דובי בן גדליהו 12.07.2021
מכוניות בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
שוק הרכב | ניתוח

בזמן ששוק הרכב העולמי מתקשה להשתקם מהמגפה, בארץ שוברים שיאים

למרות נתוני המאקרו העגומים, הקורונה והזעזועים הפוליטיים והביטחוניים, שוק הרכב המקומי לועג לתחזיות וקובע רף חדש, הן במסירות והן בשוק החשמליות • איך ישפיעו על השוק רפורמות המס שבדרך, והאם יימשך הקצב המסחרר של צמיחת פלח החשמליות

דובי בן גדליהו 14.06.2021
מכוניות חדשות בנמל אילת. דחייה באספקה בשל קשיים עולמיים / צילום: איל יצהר

נתוני מסירות הרכב ברבעון הראשון של 2021 פחות אופטימיים משנדמה

שוק הרכב הישראלי רשם ברבעון הראשון מסירות שיא • אך בהשוואה לרבעון המקביל ב-2019, שהיה "נטול קורונה", היקף העלייה לא דרמטי • על מה מעידה מגמת המכירות, איך ישפיעו צעדי המיסוי החדשים שנבחנים באוצר, ולמה החשמליות מייצרות יותר רעש ממכירות?

דובי בן גדליהו 11.04.2021
אבות הטיפוס של הדגמים החשמליים של פולקסווגן. מוליכים את השוק האירופי

רכב חשמלי הוא הקטגוריה הצומחת בעולם. כך נותרה ישראל מאחור

ב-2020 צמחו מכירות כלי הרכב החשמלי בעולם במאות אחוזים - למרות, ואולי בגלל, משבר הקורונה • לעומת זאת, המכירות בארץ רחוקות אפילו מהיעדים הצנועים שהממשלה קבעה • כך מחמיצה ישראל את אחת המהפכות הסביבתיות, התחבורתיות והפיננסיות הגדולות ביותר של העת החדשה

דובי בן גדליהו 31.01.2021
מכוניות חדשות ממתינות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

הקופה של האוצר תמיד זוכה: ההכנסות ממיסוי כלי רכב השנה היו כמעט חסינות קורונה

ירידה של כ־11% בהכנסות המדינה מענף הרכב ב־2020 מבטאת בעיקר את הצניחה בנסועה ובהכנסות ממיסוי דלק • המדינה נהנתה מהכנסות של 38־39 מיליארד שקל, שמבטאות את הקשיחות והיעילות של מיסוי הרכב בישראל

דובי בן גדליהו 28.12.2020
תחנת כוח חדרה - נמל חדרה / צילום: איל יצהר
מיסוי ירוק | בלעדי

האיחוד האירופי מגביר את הלחץ על ישראל להטיל מס פחמן ומאיים במכסים

האיחוד האירופי עשוי להטיל מכסים על יבוא ממדינות שלא מנהיגות "תמחור פחמן" - צעד שעלול לפגוע ביצוא הישראלי • בבנק ישראל צפויים לפרסם שיעור מס פחמן מומלץ, לאחר שהגיעו למסקנה כי זו המדיניות היעילה ביותר • נתניהו: "ישראל תאפס את הפליטות עד 2050"

עמירם ברקת 13.12.2020
יונדאי סונטה הייבריד / צילום: יח"צ

אתגר השיווק והמיסוי: למה יונדאי סונטה הייבריד תעלה יותר ב-2021

מתחת לעיצוב המוחצן של יונדאי סונטה הייבריד החדשה מסתתרת מכונית מתקדמת שמרגישה, נוסעת ומאובזרת כמו מכוניות פרמיום, שעולות 50% יותר • עדכון המס בינואר עשוי לשנות את התמונה

דובי בן גדליהו 14.11.2020
רכב מזהם / צילום: shutterstock

המס יעלה, והמכוניות הקטנות והזולות צפויות להתייקר בינואר

העדכון השנה מתון יחסית אולם צפוי להביא להתייקרות של עד אלפי שקלים בודדים במכוניות קומפקטיות וזולות

דובי בן גדליהו 17.08.2020
פקקים באיילון / צילום: איל יצהר, גלובס
גלגל חמישי | ניתוח

הגבלות על רכבים במגזר הציבורי? כנראה שלא בקרוב

הדוח החדש של הארגון מותח ביקורת על כשלים בני עשרות שנים בתחום זיהום האוויר מתחבורה בארץ • בין ההמלצות לתיקון המצב: ביטול החזרים על מס הסולר, הטלת מס מבוסס נסועה וביטול הטבות הרכב במגזר הציבורי • לאור ניסיון העבר, הסיכויים שבאוצר יתייחסו אליהן ברצינות הם קלושים

דובי בן גדליהו 03.08.2020
פיג’ו e–208 / צילום: יח"צ

הקורונה, החדשות הטובות של ענף הרכב וההזדמנות שישראל עומדת לפספס

הסגר הוביל לצניחה של עשרות אחוזים בזיהום והנתון הזה מתמרץ מדינות רבות לתמוך ברכבים ירוקים • האוצר יעדכן בחודש הבא את מדיניות המס, אבל ההיסטוריה מוכיחה שנמשיך כנראה לשלם מס של 38 אלף שקל בממוצע על כל רכב חדש • כתבה ראשונה בסדרה

דובי בן גדליהו 13.07.2020
כלי רכב בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
שוק הרכב | פרשנות

פרשנות: מחירה של חמדנות מתמשכת - שוק הרכב בישראל נסחט עד תום, הגיע הזמן לשינוי כיוון

בכל העולם פונות כיום ממשלות לשוק הרכב והדלק בחיפוש אחר מקורות הכנסה לכיסוי הגירעון הנגזר מהמשבר • אלא שנראה כי בישראל, שחולבת את הענף גם בשגרה, אין יותר כלים בארגז מיסוי הרכב

דובי בן גדליהו 12.04.2020
רכבים היברידיים מתוצרת טויוטה בנמל חיפה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

דעה: ביטול ההטבה על כלי הרכב ההיברידיים יעלה לנו מיליארדים

החלטת משרד האוצר לצמצם את הטבת המס על כלי רכב היברידיים וידידותיים לסביבה, היא ניצחון התפיסה הטקטית קצרת-הטווח של צמצום הגירעון, על האסטרטגיה של השמירה על איכות האוויר • החיסכון הזה יעלה לנו הרבה, ומי שישלם על כך הם ילדינו ונכדינו

תמיר סער 07.03.2020
מרצדס C קלאס / צילום: יח"צ

פלאג הצתה: הדור העדכני של מרצדס C קלאס פלאג-אין

הדור העדכני של מרצדס C קלאס פלאג-אין משלב בין ביצועים רציניים לחיסכון בדלק והטבת מס ירוקה

דובי בן גדליהו 29.02.2020
עמדת הטענה של רכב  חשמלי בגרמניה /  צילום: רויטרס, Ralph Orlowski
גלגל חמישי | ניתוח

העולם דוהר לכיוון הרכב החשמלי, אז למה ישראל מתעקשת להישאר מאחור?

רוכשי רכב חשמלי בגרמניה יקבלו בונוס מוגדל, בדרום קוריאה מקצים מאות מיליוני אירו לפריסת עמדות טעינה ובאנגליה טוענים ש"המכוניות החשמליות צריכות להיות הנורמה החדשה" • הטרנד העולמי הזה פוסח על הרגולטור הישראלי שדווקא מכביד את המס על רכבים ירוקים

דובי בן גדליהו 18.02.2020
נהג מונית בתאילנד מתגונן מפני הקורונה /  צילום: רויטרס,?Soe Zeya Tun

איום וירוס הקורונה ברקע: תעשיית הרכב נכנסת למסלול מכשולים

זו מסתמנת כאחת השנים המאתגרות ביותר לתעשיית הרכב העולמית ולשוק המקומי • ברקע נמצא הווירוס הסיני שפוגע בתעשיית הרכב, שינויים מהותיים במיסוי הירוק ומחסור סלקטיבי בהיברידיות

דובי בן גדליהו 04.02.2020
מכוניות חדשות בנמל חיפה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
שוק הרכב | ניתוח

משרד האוצר מציג: כך גובים יותר מסים מפחות רכבים חדשים

המדינה קיבלה בשנה החולפת סכום עתק של כ-42.4 מיליארד שקל ממיסוי כלי רכב • רשות המסים גבתה כ-9.8 מיליארד שקל על רכבים חדשים, למרות שהשוק התכווץ ב-5%, והנהג הישראלי העדיף לרכוש מכוניות היברידיות שהמיסוי עליהן נמוך דרמטית • המצב ב-2020 לא צפוי להשתפר

דובי בן גדליהו 22.01.2020

   12345678910111213   

   נמצאו 196 כתבות   |   עמוד 1 מתוך 13

צרו איתנו קשר *5988