מנכ"ל הפניקס יהלי שפי עוזב את תפקידו: "אני עוזב כי אני לא חושב שיש לי היום גיבוי מלא שנדרש למנכ"ל"

אייל לפידות ימונה במקומו ; קבוצת דלק הודיעה כי בכוונת הצדדים לבחון אפשרויות שונות להמשך מעורבותו הפעילה של שפי בעסקי הקבוצה

"אני עוזב כי אני לא חושב שיש לי היום גיבוי מלא שנדרש למנכ"ל" - כך אמר היום (ג') יהלי שפי, המנכ"ל היוצא של קבוצת הפניקס , לאחר שהחברה הודיעה על התפטרותו מהתפקיד. שפי עזב את הקבוצה לאחר שהדיון בנושא הפך לציבורי בחודשים האחרונים, אף שלדבריו, "כרגע יש פה עבודה שצריך להמשיך, לפחות עד סוף מארס".

לפני כחודש וחצי, בעיצומה של סערת השמועות בנוגע להמשך תפקידו בהפניקס, אמר שפי ל"גלובס" עם פרסום הדו"חות הכספיים לרבעון השלישי כי "לפי כל מה שאני יודע מהבעלים, אין בשמועות הללו ממש". כיום מתברר שלמרות הכחשות הבעלים, היה בשמועות ממש.

יהלי שפי, על רקע הפרסומים בעניינך בעיתונות - כולל דברי מקורבים לקבוצה שקראו לעזיבתך - קבוצת דלק נהגה בך לדעתך בהגינות?

"אני אדם שלא נעלב. לא גדלתי בקבוצת דלק אבל אין לי ספק שהפניקס היא עוגן חשוב בקבוצה. הנאמנות שלי היתה לקבוצת הפניקס ולערכים האישיים שלי".

מדוע אתה עוזב את הפניקס?

"אני עוזב מאחר שאני חושב שהחברה צריכה ודאות ויציבות ניהולית ושני הדברים הללו לא מתקיימים בתנאים הנוכחיים. לכן חשבתי שנכון יהיה בעת הזאת שהחברה תדע בדיוק מי עתיד להוביל אותה בשנים הבאות".

השמועות על-אודות מתיחות בינך לבין ראשי קבוצת דלק נפוצו לאחר שנודע שהשלמת עסקת רכישת השליטה באקסלנס, שאותה הובלת, יקרה מאוד. - עד כמה עסקת אקסלנס היתה לדעתך בעוכריך?

"אני מעריך שכאשר קבוצת דלק רכשה את הפניקס, עסקת אקסלנס היתה אחד הדברים החשובים והטובים ביותר שהם העריכו אז שיש בקבוצה. אין ספק שזו עסקה מהותית ואסטרטגית. בצד הפיננסי צריך לשפוט את העסקה ביום ביצועה. לדעתי זו העסקה הטובה ביותר שנעשתה בין כל העסקאות שנעשו בשוק בעקבות רפורמת בכר.

"יחד עם זאת אין ספק שהמשבר הפיננסי העמוק שינה לגמרי את תנאי השוק וייקר את האופציה מאוד. לכן יש היגיון רב וחובה כלפי בעלי המניות לנהל מו"מ עם הבעלים של אקסלנס כדי לראות איך נכון לבצע את העסקה. בעת הזו מאמצים אלה נעשים. אני חוזר ואומר שלקבוצת הפניקס יש מזומנים למלא כל מחויבות קיימת שלה".

מה ההרגשה האישית שלך על רקע עזיבת התפקיד והנסיבות שהובילו לכך?

"למרות כל הכותרות בנושא, בקבוצה עצמה יש עשייה עצומה ויש תוכניות שאפתניות לשנים הבאות, שכוללות דברים די מהפכניים שאני חושב שבתקופה הקרובה יראו אותם בשוק. בגלל עצם העבודה ובזכות הצוות שאני עובד איתו, בפועל העבודה היתה מנותקת לגמרי מהכתבות בעיתון".

לא צמחת בענף הביטוח. הגעת לתפקיד מנכ"ל הפניקס מתפקיד בכיר מאוד בעולם ראיית החשבון.

"הגעתי לענף הביטוח בתקופה מאוד מהפכנית. זה ענף מרתק, גם בצד התיאורטי וגם בצד המעשי, ומלא אתגרים בצורה שאין דומה לה. בטח עכשיו בצל המשבר העולמי. לי אישית היה אתגר עצום. הסיבה ששיניתי תחום - בסה"כ הייתי בתחום נוח מאוד עבורי - כי החלטתי שמתאים לי לעשות שינוי שיכניס לי אדרנלין ויעשה אותי צעיר יותר. אז, אדרנלין זה הכניס אבל יותר צעיר לא נהייתי".

איך אתה מסכם את התקופה כמנכ"ל?

"מתוך ארבע השנים שהייתי מנכ"ל הקבוצה, בשלוש שנים רשמנו רווחי שיא בתולדות הפניקס. מ-2005 ועד סוף 2007 רשמנו רווח של מעל ל-1.1 מיליארד שקל וחילקנו דיבידנד של 600 מיליון שקל תוך שרשמנו שיא בתשואה על ההון. גם בשנה האחרונה כשהפסדנו בעקבות המשבר ההפסדים שלנו היו מתונים מאוד ביחס לענף. בנינו בתקופה הזאת גם תשתית החזקות אסטרטגית, תשתית ניהולית סדורה ומודרנית".

מה הם ההישגים הגדולים שלך כמנכ"ל הפניקס?

"הפכתי את החברה הזו, גם באמצעות רכישות אסטרטגיות, לחברה חזקה מאוד. בנינו פה מערכת בניהול מודרני ונוהלי עבודה בתהליכים מסודרים. וכמובן הרווחים שהצגנו במהלך התקופה".

מה אתה מתכוון לעשות בהמשך הדרך?

"אין לי שום תוכנית. למרות שהקבוצה אמרה שהיא מתכוונת להציע לי תפקידים ביקשתי להפריד בין סיום תפקידי כאן לבין המשך הדרך שלי בהפניקס".