חלום שמעון

לחגיגות ה-60 הוקצו מיליון שקל, אבל כדי לממן את ועידת הנשיא היה דרוש מסע שנור

1 פנים אל המחר. ועידת הנשיא. חלום שמעון. או כל שם אחר. אין ספק אירוע חשוב. דרמטי. מכונן. מנהיג העולם החופשי ג'ורג' בוש ועוד 12 מנהיגי תבל, כמה עשרות מיליארדרי עולם, 3,500 אורחים, 500 עיתונאים וצוותי טלוויזיה: ישראל, לא רק פצצה מתקתקת. גם אנשים חושבים, חיים, אוכלים, קוראים ספרים ומארחים.

אם זה כל כך חשוב, וזה אכן כל כל חשוב ומכובד, אז למה השנור של שמעון פרס ומקורביו להשגת תרומות? למה להתבזות? למה לא מימון מכובד של המדינה המארחת, מדינת ישראל? כי זה יותר נוח לבקש מאשר לקבל החלטה?

2 עמרי שרון, בנו של ראש הממשלה הקודם, יושב בכלא על תרומות. ראש הממשלה מצוי בחקירות בגין תרומות. תרומות מסעירות את המדינה הזו כבר עשרות שנים. אבל שמעון פרס מתרים לוועידה שלו וכולם מתמוגגים, אף על פי שאין שום ספק שבין התורמים כמה וכמה וכמה בעלי עניין כבדים במשק הישראלי. (ראו רשימה)

3 מעניין למצוא כמה וכמה קווי דמיון בין תורמי ועידת פרס לתורמי מרכז פרס לשלום.

4 מי בחר את המוזמנים? למשל את אנשי אבחזיה ומונגוליה? עם כל הכבוד ויש כבוד, רק לדעת איך ולמה נבחרו המכובדים.

5 21 מיליון שקל גייס שמעון פרס מחברים וכתב: "אנו מבקשים להודות לכל האנשים שבזכות תרומתם הנדיבה התאפשר קיומה של ועידת נשיא ישראל 2008". כ-30 תורמים ותורמת אחת, ד"ר מרים אדלסון, שיחד עם בעלה שלדון הוכתרו "יושבי ראש כבוד" בזכות 3 מיליון דולר תרומה. כלומר כמחצית מסך התרומות באו מכיס אחד.

זה לא עושה קשרי מחויבות?

תורמים עד מיליון דולר זכו בתואר "יו"ר משותף". תואר "נאמן" למי שתרם פחות.

6. אבל אף מילה על חמישה-שישה מיליון שקל שיוצאים מתקציב אירוח אישים בתקציב משרד ראש הממשלה. אגב, בספר התקציב של משרד רה"מ כלל לא מופיע סעיף ועידת הנשיא, אבל משרד ראש הממשלה גם מממן. אף מילה על 5,000 השוטרים, תנועה ואבטחה, מיום שני עד יום חמישי. מתקציב המשטרה? האם גם זה מתרומות?

7 100 מיליון שקל שילמה מדינת ישראל לחגיגות ה-60 של רוחמה אברהם-בלילא. בין הזיקוקים והזמרים לא נמצא כסף לממן משהו מוועידת פרס במקום ששוב יסתובב כעני ויבקש כסף? נכון, הוא טוב בזה. נכון, תורמים לו בעין יפה. האם אין טעם לפגם בזה שבעלי עניין כספי יממנו אירוע של נשיא כל כך מעורב, ובעל השפעה פוליטית-כלכלית מכריעה גם בעבודה וגם בקדימה?

8 4.25 מיליון שקל מופיעים בסעיף טקסים ואורחים רשמיים שבתקציב משרד החוץ של ציפי לבני. אם קונדוליסה רייס מגיעה לכאן וטוני בלייר מגיע לכאן, אז למה תקציב משרד החוץ לא מממן את זה?

9 21 מיליון שקל זה המספר היחיד המצוי. מספר שנובע מתרומות. גם זה לא רשמי. אבל מה העלות הכוללת של האירוע? לינה, נסיעות, ארוחות, ועדות, מחקרים, הרצאות, הכנות, ארגון, ניהול תוכן, ביטחון, משטרה, צבא, פיקוח עירוני? מי מממן? מי מפקח על ההוצאה? האם בוצעו מכרזים? מי מבקר את ההוצאות?

10 4,000 שקל שילם שמעון פרס לקופת המדינה, השבת כספים שקיבל מאהרון פרנקל. פרס ולצידו דליה איציק הגיעו לחתונה במונקו על חשבון פרנקל. עכשיו פרנקל "יו"ר משותף", מממן לפרס ועידה.

11 "הסוכנות היהודית לארץ ישראל" תרמה כספים. מי החליט על התרומה? זאב ביילסקי היו"ר? מימון ועידה לפרס זה האינטרס של הסוכנות היהודית, שמצהירה "אנו פועלים לתרום לעתידו והמשכיותו של העם היהודי באמצעות עלייה, חינוך יהודי ציוני ושותפות עם ישראל"?

12 אתמול, ב', הציג סטיוארט איזנשטאט, בעבר תת-מזכיר המדינה האמריקני, את העבודה שהכין על תהליכים עולמיים וישראל. ישראל, קבע, חייבת להלחם בבריחת המוחות. קצת משונה לקבל חוות דעת כזו דווקא מיהודי שלא חי כאן. אבל איזנשטאט, כמו הנרי קיסינג'ר, הם משועי עבר. נעים להיפגש.

13 "ועידת נשיא ישראל 2008". היכונו לוועידת 2009.