נבואת אחרית המשבר: "חברות הקלינטק ינפיקו ראשונות"

לדעתו של דני זובר, שותף בחטיבת ההון הפרטי בבנק ההשקעות האמריקני Piper Jaffray, עכשיו הקלינטק הוא הזדמנות, מחר הוא הזדמנות וגם בטווח הרחוק ; בישראל הוא מחפש בעיקר פתרונות סולאריים ובתחום ההשקיה

אם מסתמכים על הדוחות הרבעוניים העוסקים בהיקפי ההשקעות של קרנות הון סיכון בחברות הקלינטק, הרי שתחום זה עדיין לא נמצא רשמית במשבר. מדובר בתחום היחיד שלא רשם ירידה בהיקף ההשקעות ברבעון השלישי של השנה. למרות שיותר מסביר להניח שברבעון הרביעי כבר אפשר יהיה לראות ירידה בהשקעות בתחום, עדיין אופטימיות אופפת רבים מהעוסקים בשוק זה.

אחד כזה הוא דני זובר, שותף בחטיבת ההון הפרטי (Private Capital) בבנק ההשקעות האמריקני Piper Jaffray, שהגיע לישראל בשבוע שעבר. לדבריו, "אנחנו מאמינים שכשהשווקים ייפתחו, חברות הקלינטק יהיו הראשונות לצאת בהנפקות מוצלחות. מצד שני, עבור המשקיעים גם המשבר הוא תקופה טובה, כי כשאין הנפקות, הערכות השווי של החברות יורדות. נכון שכעת הכל נראה לא טוב, אבל אנחנו מעריכים שהתאגידים הגדולים שמשקיעים בקלינטק יתחילו לרכוש חברות. אנחנו מאוד אופטימיים לגבי העתיד".

פיפר ג'פרי הוקמה כבר בשנת 1895 כבית השקעות. כיום מציעים שם חבילה שלמה של שירותים פיננסיים, ייעוץ ומחקר ברחבי העולם. החברה מבצעת מכירות של אחזקות מוסדיים, שירותי בנקאות, מחקר, מסחר וניהול נכסים, בעיקר לגופים בינוניים וקטנים. היא פועלת בתחומי הטכנולוגיה, אנרגיה חלופית, שירותים לחברות, מוסדות פיננסיים, מוסדות בריאות וחברות תעשייתיות בצמיחה וגם מספקת ייעוץ פיננסי בעסקאות מיזוגים ורכישות, חיתום וייעוץ לגופים ממשלתיים ולארגונים ללא מטרות רווח, וכן ייעוץ לטובת ביצוע אסטרטגיה פיננסית של תאגידים ציבוריים ופרטיים.

"יש בישראל הזדמנויות קלינטק"

בין הלקוחות של פיפר ג'פרי ישנן קרנות התרומות של קולג'ים (Endowments Funds), מוסדות, תוכניות פנסיה תאגידיות וציבוריות. בישראל פיפר ג'פרי משקיעה בקרן הקלינטק המקומיתIsrael Cleantech , המנהלת 75 מיליון דולר.

*קצב ההשקעות בחברות קלינטק לא יושפע מהמשבר?

"ברור שהוא יירד בגלל המצב הכללי, אך מצב ההזדמנויות בתחום הוא בכל זאת יוצא דופן".

ההשקעה של פיפר ג'פרי ביזראל קלינטק המקומית נעשתה במסגרת ה-Fund of funds שמוקדש להשקעות בקרנות קלינטק ברחבי העולם. זובר עצמו אחראי על הערכות ומעקב אחרי קרנות ההון סיכון, הביי-אאוט וההשקעות הישירות של החברה. בעבר היה זובר סגן נשיא בפיפר ג'פרי ונצ'רס במשך חמש שנים והתמקד בהשקעות בתחומי הטכנולוגיה הרפואית ושירותים רפואיים וקודם לכן היה בכיר בקבוצת הבנקאות של החברה.

זובר אופטימי לא רק לגבי עתיד הקלינטק אלא גם ספציפית לגבי תחום זה בישראל. לדבריו, "אנחנו מאמינים שיש פה הזדמנויות בתחום הקלינטק, בעיקר בתחומי ההשקיה והסולאר. זו הסיבה שאנחנו מתעניינים בפעילות בישראל. ההשקעה ביזראל קלינטק נעשתה אחרי שראינו צוות מנוסה בעל יכולות ואנחנו מחפשים ונפגשים עם קרנות נוספות במטרה לבחון השקעה".

*האם תשקיעו בקרנות הון סיכון בתחומים אחרים?

"אנחנו נפגשים עם קרנות הון סיכון מקומיות ולומדים להכירן".

*משקיעים בדרך כלל נמנעים מלהשקיע בקרן ראשונה, זה לא הפריע לכם ביזראל קלינטק?

"זה נכון, ובאמת בתחום הקלינטק בארה"ב יש כבר קרנות שגייסו כמה קרנות, אבל בישראל מדובר בתעשייה בראשית דרכה, יש בארץ קרנות הון סיכון שפעלו בתחום הטכנולוגיה, אך בקלינטק אין בישראל קרנות שקיימות מספר שנים. מצד שני, אנחנו כמשקיעים המנהלים קרן Fund of funds המתמקדת בהשקעות בקרנות קלינטק שגויסה בשנת 2005, יכולים לסייע לקרנות המתחילות".

פיפר ג'פרי היא משקיעה פעילה וזובר אומר שעובדה זו היא חלק מהאסטרטגיה של הקרן להיות מעורבת בפעילות הקרנות ולא להסתפק בדוחות הרבעוניים: "אנחנו אוהבים להיות מעורבים בהתפתחות של הקרנות והחברות שלהן. זו הסיבה שאנחנו מבצעים השקעות משותפות בחברות עצמן".

*האם השקעתם כבר ישירות בחברה ישראלית?

"בישראל עוד לא ביצענו השקעה בחברה, בעיקר בגלל שההשקעות הישירות נעשות לרוב בחברות בשלות. בארץ יש אמנם חברות שמתפתחות יפה אך הן בשלבים מוקדמים הרבה יותר".

*האם הקלינטק מוכיח את עצמו כתחום שיכול ליצור החזרים נאים למשקיעים?

"היו כבר חברות קלינטק שהניבו לנו תשואות על ההשקעה, דוגמת החברות אוריון אנרג'י (NasdaqGM: OESX), הנסחרת בשווי שוק של 82.8 מיליון דולר ו-GT סולאר (NasdaqGM: SOLR), הנסחרת בשווי שוק של 250 מיליון דולר. צריך לזכור שקרנות הקלינטק חדשות ומערכות היחסים בין ה-LP (Limited Partners - הגופים שמשקיעים בקרנות) ל-GP (Genaral Partners - השותפים בקרנות) בתחום עדיין מתעצבות. אנחנו משקיעים בעיקר בקרנות בארה"ב, אך גם 25% מהקרן מושקעים בקרנות בישראל, אסיה ובאירופה".