כיכר המפוטר 3

עד מתי ישאו רחובות במתחמי היי-טק שמות מיושנים כגון "המנופים" ו"הברזל"

בעת נסיעה ברחובות המשופצים של הרצליה פיתוח, הנושאים את השמות הכה רלבנטיים "החושלים" או "המנופים", עולה השאלה הקבועה: עד מתי ישאו אזורי תעשייה שמות ארכאיים של מקצועות שכמעט ופסו מאותו האזור?

הבעיה אינה שייכת ספציפית להרצליה - גם באזורי תעשייה אחרים נושאים הרחובות המאכלסים את תעשיית ההיי-טק שמות שכבר אין בינם לבין המקום דבר, כמו למשל החרש והמלאכה. האם לא הגיע הזמן לאסטרטגיה חדשה במתן שמות רחובות למתחמי העבודה המודרניים?

בפתח תקווה הבינו

דווקא בעיריית פתח תקווה, למשל, הבינו לאן נושבת הרוח עם רחוב בשם "הסיבים". גם ברמת פולג הוקמו רחוב המחשב, המדע והמחקר. אך ליוזמה הברוכה לא היה עדיין המשך.

היכן היא העירייה אשר תקים אזור היי-טק עם שמות רחובות כגון החומרה, התוכנה או הפיירוול? מה לגבי רחוב הסיבוס, הליסינג, הגאדג'ט והווידג'ט? ואולי לצד אלה יוקם פארק ביומד ובו רחובות הנושאים את השמות הגנום, העכבר והניסוי הפיבוטלי?

ואם נרחיק עוד צעד, אילו שמות היינו מעדיפים לתת לאזור תעשייה מלא בקרנות הון סיכון? האם לא היה מתאים יותר להקים את משרדינו ברחוב הראצ'ט או ברחוב הטרם-שיט? מה לגבי קביעת דייט לקפה בשדרות הבורד, בואך טיילת הלימיטד-פרטנר? עד מתי נמתין עד שנשמע בגלגל"צ דיווח על תאונה בסיבוב הדאון-ראונד ועומס ביציאת האקזיט?

כיכר המפוטר

הבעיה עם שמות רחובות בהרצליה פיתוח, הוא שהאזור משנה את פניו, ולכן גם את אופיו, בהתאם למשברים העוברים על התעשייה. אם בשנות ה-90 המאוחרות היה הגיוני לשבת לקפה ברחוב מנשנשי הסושי, או להקים משרד על מדרכת רחוב חוני הג'יפ, הרי שעם התפוצצות הבועה שמות כאלה היו יכולים להיתפס כמעליבים, והיה צורך לשדרגם לשמות עדכניים יותר, "הקיצוץ", או "ת'מפוטר".

הבעיה של הרצליה עוד פחות אקוטית מזו של רמת החי"ל. שם, יש לפעול במהרה כדי להשתלב בסביבה, אשר בוחרת לתת לרחובותיה שמות המרמזים על אסונות שאירעו לעם בציון, כמו "עולי הגרדום" ו"הרוגי המלכות", או של קהילות שנכחדו. ודאי לא רחוק היום בו יקום ראש העיר המעודכן ויחליף את רחוב הברזל והנחושת ברחובות "הונאת מיידוף", "ניסוי פארמוס", "הבק-דייטינג" או "מפעלי BTG ז"ל"?

ארץ זבת חלב וגז

והערה נוספת לסדר: אם בשינוי סדרי עולם סמנטיים עסקינן, הרי לכם קלישאה שיש לעדכן. בבואכם לבצע אקט של לובי לתחום הביומד, ההיי-טק או המדע בכללותו, אנא חדלו מלומר "מדינת ישראל, שאין לה משאבים טבעיים". מעתה אימרו, "מדינת ישראל, שאין לה משאבים טבעיים מלבד גז".

כך נדע שההרצאה עודכנה במהלך 30 השנה האחרונות.