באפט: "צעדי הממשל האמריקני בהתמודדות עם המשבר הצילו אותנו; צפויה התעוררות אינפלציונית"

35,000 איש - מספר שיא - הגיעו לשמוע את באפט במפגש השנתי של בעלי המניות של ברקשייר האת'ווי ; "אני מזהה סימני התייצבות במספר העסקאות בשוק הדירות האמריקני - אך יחלפו כמה שנים עד להתאוששות ברמות המחירים"

"הממשל האמריקני עשה עבודה טובה בספטמבר, למעשה הוא הוא הציל אותנו". כך אמר היום (שבת) המשקיע וורן באפט לפני תחילת מפגש עם בעלי המניות ברקשייר האת'ווי.

באפט הוסיף עם זאת כי תוכניות חילוץ הכלכלה שיזם הממשל יחייבו מימון נוסף - ויכבידו על הדולר האמריקני, קרי: יחלישו אותו. "במצב בו המנהיגים הפוליטיים שלנו לא מראים נכונות להעלות מיסים, סביר להניח שהמימון יגיע מניפוח אינפלציוני של המטבע", אמר באפט. במילים אחרות, המשקיע החשוב בעולם צופה התעוררות אינפלציונית בארה"ב.

באפט הוסיף במפגש, כי הוא מזהה סימני התייצבות בשוק הדירות האמריקני. "בחודשים האחרונים רואים הרבה יותר פעילות בשוק זה, אם כי העסקאות מתבצעות במחירים נמוכים בהרבה מבעבר", אמר באפט.

לאסיפת בעלי המניות של ברקשייר האתווי הגיעו, לפי הערכות, כ-35 אלף איש, שיא כל זמנים וכ-4,000 איש יותר מבשנה שעברה.

באפט פירט בנוגע לשוק הנדל"ן: "בקליפורניה, בתים בטווח מחירים בינוני ופחות מכך (מתחת ל-750 אלף דולר) נמכרים יותר, אבל אין התאוששות ברמות המחירים".

לפי באפט, בכל שנה נוספים כ-1.3 מיליון בעלי בתים בארה"ב, בעוד שכ-2 מיליון בתים נבנו בכל אחת משנות השגשוג. "אם נמשיך בקצב הזה, ניכנס לצרה", ציין באפט. עם זאת, הוא העריך שקצב הבנייה השנתית הואט לכ-500 בתים חדשים, מה שאמור ללחוץ בעתיד את מחירי הדירות בארה"ב כלפי מעלה.

באפט סיכם: "אנחנו נראה התרוקנות של מלאי הדירות, זה תהליך שייקח כמה שנים, אך עם סיומו נראה התייצבות גם במחירי הדירות. ונראה גם ביקושים להתחלות בנייה נוספות".

מחירי הדירות בארה"ב צנחו בשנה האחרונה בכ-18.6%. עם זאת, הירידה הואטה במקצת לאור מאמצי הממשל לשמור על ביקושים באמצעות משכנתאות במחירים נמוכים.

באפט נשאל במפגש אם ישקול השקעה באחד מהעיתונים בארה"ב, וענה בשלילה. הוא גם שרטט במפגש עם בעלי המניות עתיד עגום למדי לעיתונות בארה"ב (ובעולם כולו): "הציבור האמריקני כבר לא ישלם כל מחיר עבור רוב העיתונים בארצות הברית. יש אפשרות שרבים מהם פשוט ימשיכו לרשום הפסדים בלתי נגמרים. הבעיה היא שהעיתונים האלה היו פעם חיוניים לציבור האמריקני, וכל עוד מצב זה נמשך הם היו חיוניים גם למפרסמים. אבל היום אפשר לצרוך חדשות בדרכים רבות אחרות, למשל האינטרנט - והמשמעות היא צניחה בהכנסות מפרסום".

באפט הוסיף כי ל"וושינגטון פוסט", מו"ל שבו הוא מושקע, יש חטיבת כבלים מבטיחה, אך הוסיף כי "עסקי העיתונות בצרה צרורה".