הגזירות כאן - האוצר מציע שורת פגיעות כואבות בנכים, חד-הוריות, סטודנטים, חולים, תלמידים, יולדות, אמהות עובדות, חיילים משוחררים, עובדים ומובטלים

מדובר בקיצוץ חד במענק הלידה, הקפאת עדכון תשלומי הבטחת הכנסה, מזונות, נכות, פיצויים לניצולי שואה וקיצוץ 10% בקצבאות הילדים ; עבור יום אשפוז יגבו מהחולה 50 שקל ; הממתינים לבחינות לשכת עו"ד לא יהיו זכאים לדמי אבטלה ; שכר בחופשת לידה יהיה 80% מהשכר הקבוע ; האוצר מציע לבטל את "חוק המטפלות" ; לקריאת הצעת התקציב לחץ כאן

הממונה על אגף התקציבים, רם בלינקוב, שיגר אתמול (ד') בשעות הלילה לשרי הממשלה רשימה ובה הצעות לקיצוצים בתקציב המדינה. נזכיר כי לפי הצעת התקציב לשנים 2009-2010 יש צורך לבצע קיצוץ של 14 מיליארד שקל.

ברשימה מציעים פקידי האוצר קיצוצים בשני תחומים עיקרים: ביטחון ורווחה. גם השנה מופיע הקיצוץ המסורתי: הפחתה רוחבית של 2% בתקציבי משרדי הממשלה (500 מיליון שקל).

בלינקוב הדגיש במכתבו למזכיר הממשלה, כי הרשימה כפופה להסכמות עם ההסתדרות והמעסיקים. קרי, אם יו''ר ההסתדרות, עופר עיני, יסכים לקיצוץ בשכר במגזר הציבורי או לביטול הפטור על קרנות השתלמות, לא יהיה צורך לבצע את כל הקיצוצים המוצעים ברשימה.

על כל פנים, באוצר מבהירים כי רשימת הקיצוצים המוצעת אינה מכסה את כלל 14 מיליארד השקל הנדרשים. עדיין נמשכים הניסיונות לשכנע את עיני לתרום את חלקו לקיצוץ בתקציב.

הקיצוצים המוצעים מתקציב הביטחון מסתכמים ב-3 מיליארד שקל, וכוללים, כפי שנחשף ב"גלובס", את הרשימה הבאה:

1. העלאת גיל הפרישה.

2. הרעת תנאי הפרישה למשרתי הקבע שיפרשו לפני גיל 50.

3. הפחתת הטבות לעובדי הקבע.

4. ביטול תקנים של שליחי צה''ל ונציגיו בחו''ל.

5. קיצוץ בהוצאות מימון רכב של עובדי הקבע.

6. קיצוץ בסך חצי מיליארד שקל בבסיס תקציב השכר של עובדי משרד הביטחון, החל מ-2010.

7. לגבי חיילים שאינם במערך הלוחם מציע האוצר להקפיא את כל קידומי דרגות השכר במשרד הביטחון מאוגוסט 2009 ועד סוף שנת 2010.

בנוסף, הוצע קיצוץ של 120 מיליון שקל בתקציב ראש הממשלה לפרויקטים שונים. גם הפעם מציעים באוצר להתנות את הפריסה הארצית של מס הכנסה שלילי בפריסה ארצית של אורות לתעסוקה ובהעלאת שכר הלימוד לסטודנטים למשפטים, מנהל עסקים וחשבונאות.

מרשימת הקיצוצים בתקציב הרווחה, ניכר כי פקידי האוצר נחושים, כפי שקרה בעבר, כי הקיצוצים ייעשו בתחום הביטחון, שכן ישנן הצעות שנראות בלתי אפשריות שיזכו לתמיכה של שר כלשהו: קיצוץ חד של שכר העובדת במהלך חופשת הלידה שלה (400 מיליון שקל); הקפאת עדכון תשלומים של הביטוח הלאומי כגון הבטחת הכנסה, מזונות, נכות, פיצויים ניצולי שואה (320 מיליון שקל); קיצוץ של 10% בקצבאות הילדים (525 מיליון שקל); קיצוץ בתקציבים לנוער בסיכון (כ-70 מיליון שקל); קיצוץ במענק הפטירה (110 מיליון שקל); קיצוץ בקרנות לפיתוח השירותים של הביטוח הלאומי - ועוד.

בין הגזירות: דמי הלידה יופחתו כך שהסכום אותו יקבלו בחופשת הלידה יהיה 80% משכר העבודה אך לא יותר מסכום השווה לסכום הבסיסי כפול שלושה בחלוקה ל-30 ימי עבודה. קרי: 778 שקל ליום.

מי שנרשם למבחני ההסמכה ללשכת עורכי הדין או למבחני הסמכה בראיית חשבון לא יהיה זכאי לקבלת דמי אבטלה בתקופה זו. בנוסף, מצוין כי עבודה מועדפת תוענק למי שיעבוד בעבודה זו משך 12 חודשים ולא שישה חודשים כפי שהיה עד היום.

עוד רעיון מבית מדרשו של אגף התקציבים הוא הקטנת כוח העבודה במשרד הבריאות והסטת הכספים הללו לצורך התמודדות עם שפעת החזירים. בנוסף, מוצע כי קופות החולים יגבו 50 שקל עבור כל יום אשפוז מהחולה.

בנוסף, כפי שנרמז על ידי שר האוצר לפני שבוע, מציע האוצר לבטל את פסק הדין של בית הדין לעבודה, המתייחס להכרת הוצאות מטפלת לצורך מס.

לגבי המגזר הציבורי עולה מהמסמך כי כל נסיעה של עובד מדינה לחו"ל לטיסה שמשכה אינו עולה על 6 שעות תהיה במחלקת תיירות בלבד, כשלטיסות ארוכות יותר יורשו מנכ"לים ומקביליהם לטוס במחלקת עסקים.

עם זאת, האוצר הקדיש מחשבה למנגנון התמריצים לנשים עובדות. ראשית, הוא מבטל את חצי נקודת הזיכוי הניתנת לנשים עובדות. אך במקביל, הוא מציע להעניק נקודת זיכוי מלאה לאמהות עובדות אשר גיל ילדן נע בין 0 ל-8 שנים.

העולים החדשים גם ישלמו את מחיר הגירעון תמורת קיצוצים בסיוע בדיור, הטבות אחרות וגם קיצוץ במצבת כוח האדם במשרד.

גם החיילים המשוחררים משלמים את חלקם: הוצע לקצץ בקרן לחיילים משוחררים.

בלינקוב: "האזרחים כמעט לא ירגישו את הדבר הזה"

בראיון לגלי צה"ל אמר הממונה על אגף התקציבים, רם בלינקוב: "חלק מהדברים שנכתבו אינם נכונים - תקציב החינוך עומד לגדול. מפה ועד לומר שיש קיצוץ בתקציב זה פשוט לא נכון. ישנה רשימת החלטות שהממשלה קיבלה שעולה על היקף הגידול של התקציב וצריך להתאים את זה. "האזרחים כמעט לא ירגישו את הדבר הזה - אנחנו לא רוצים לקצץ אגורה".

עוד אמר בלינקוב: "יש פה רשימה שאושרה על ידי רה"מ ושר האוצר על פי המלצה של הדרג המקצועי. קצבאות הילדים יגדלו, אנחנו מציעים למתן את הגידול - ואיני חושב שזה בניגוד להסכמים הקואליציוניים".

בתדרוך עיתונאים שנערך בצהריים בת"א אמר בלינקוב: "לא הגזמנו, מדובר במדיניות מאוזנת. אני מציע לאנשים ללמוד היטב את מה שכתוב. יש בסך הכול התאמות שהן הכרחיות. יש גם לא מעט תוספות לאנשים. נוח לקחת את הדברים הלא נעימים. אנשים מנסים לגנוב כותרות".

"אני שלם עם התוכנית - אי אפשר להפריד המוץ מהתבן. אי אפשר לקחת רק את החלק הקשה. יש טיפול במובטלים, בקשישים, יש גידול בתקציב. הקיצוץ הוא לא גדול, אנחנו ממתנים את הגידול. התאמה של 14 מיליארד שקל זו התאמה מידתית", הוסיף בלינקוב. "אני מאמין שהממשלה תאשר תקציב מאוזן בשבוע הבא. לא ביקשנו הורדת שכר אלא הקפאה בנושא השכר. אין כאן הבדל בין הסגנים שלי לבין הפוליטיקאים ששמעתי הבוקר: הם ילדים והורים ויש להם אמהות והם עושים צבא. אין כאן חוסר לב, ציניות וסדיזם".

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ אופיר אקוניס, אמר: "להצעת האוצר במתכונתה הנוכחית אין שום סיכוי לעבור. המדיניות הנכונה היא של משק חופשי שבמרכזה רגישות חברתית, ולכן על האוצר לקיים דיון מחודש בהצעותיו".