החולשה בשוק האשלג פגעה בכי"ל: הרווח הנקי צנח ב-77% ל-158 מיליון דולר

מלאי האשלג של כי"ל זינק ב-220% והסתכם ב-2.88 מיליון טון ■ ההכנסות עלו ב-20% בהשוואה לרבעון הראשון והסתכמו בכמיליארד דולר ■ החברה עקפה את קונצנזוס תחזיות האנליסטים ■ "קצב המכירות ברבעון השלישי גבוה יותר מאשר ב-3 הרבעונים האחרונים"

כצפוי, הרבעון השני של השנה היה חלש למדי עבור ענקית הכימיקלים הישראלית כיל . הירידה החדה במחירי האשלג כתוצאה מההאטה בביקושים העיבה על תוצאות החברה, אשר סגרה את הרבעון השני ברווח של 158 מיליון דולר בלבד, נפילה של 77% בהשוואה לרווח של 709 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. עם זאת, ברבעון השני הצליחה החברה לרשום שיפור בתוצאותיה בהשוואה לרבעון הראשון, והיא מדגישה כי קצב המכירות שלה ברבעון השלישי הואץ, מה שמהווה איתות חיובי לעתיד.

הכנסות החברה ירדו בכמחצית ל-1.08 מיליארד דולר, לעומת 2.08 מיליארד דולר ברבעון המקביל. עם זאת, יש לציין כי בהשוואה לרבעון הראשון של השנה ידעה כי"ל צמיחה של 20.5% בהכנסות וכן עלייה של 68% בתזרים המזומנים מפעילות שוטפת, אשר הסתכם ב-400 מיליון דולר. החברה עקפה את קונצנזוס תחזיות האנליסטים, אשר ציפו לרווח נקי של 127 מיליון דולר והכנסות של 921 מיליון דולר.

"היא עברה את התחזיות בגלל הכנסות מימון אך המרווחים חלשים בכל הסגמנטים", אומר האנליסט יואב בורגן מלידר שוקי הון. "המרווח התפעולי בסגמנט האשלג היה כ-50% לעומת 52% ברבעון הקודם ו-57% ברבעון המקביל. זה ממחיש כמה החברה תלויה באשלג. לא היה מקום לציפיות גבוהות מהדו"חות. 2009 היא שנה אבודה וההסתכלות צריכה להיות ל-2010, אז תהיה התאוששות". בורגן נותר בהמלצת "קנייה" על כי"ל.

עוד עולה מן הדו"ח, כי הרווח הגולמי של החברה ירד ל-382 מיליון דולר ברבעון השני לעומת 1.14 מיליארד דולר ברבעון המקביל והרווח התפעולי צנח ב-78% ל-190 מיליון דולר. במקביל לירידה בהכנסות וברווחים, החברה צמצמה את הוצאותיה: הוצאות ההנהלה ירדו ב-12% ל-43 מיליון דולר והוצאות המכירה והשיווק ירדו ב-42% ל-127 מיליון דולר.

"החל מחודש מארס 2009 החלה פעילות ייבוא אשלג לברזיל ובעקבות חתימת הסכמי אספקה בהודו בחודש יולי התחדשו מכירות האשלג גם לשוק זה", מציינת החברה. "קצב המכירות ברבעון השלישי גבוה יותר מאשר בשלושת הרבעונים האחרונים. גורמי היסוד המשפיעים על הביקושים לדשנים בטווח הארוך נותרו חיוביים וצפויים להשפיע על התאוששות הביקושים בעתיד".

מביטים קדימה באופטימיות

כי"ל נהנתה בשנים האחרונות מעלייה במחירי הסחורות, ובעיקר במחירי האשלג והפוספט, אשר הגבירו את קצב הכנסותיה ורווחיה. אולם לפני כשנה החלו מחירי הסחורות לרדת בשל משבר האשראי, והחרפת המשבר בספטמבר האחרון פגעה בביקושים לסחורות בכלל ולאשלג בפרט, מה שגרר ירידה במחירי הסחורות.

מכירות האשלג ברבעון השני הסתכמו ב-240 מיליון דולר, ירידה של 72% בהשוואה לרבעון המקביל. מחיר האשלג הממוצע ברבעון השני עמד על 650 דולר לטון בסך הכל ו-600 דולר לטון ללקוחות חיצוניים. הרווח התפעולי ממכירות האשלג ברבעון השני ירד ב-74% ל-123 מיליון דולר. כי"ל ייצרה ברבעון השני יותר ממיליון טון אשלג ומכרה בסך הכל 369 אלף טון. מלאי האשלג של החברה עמד על 2.88 מיליון טון אשלג בסוף הרבעון השני, זינוק של 220% לעומת 902 אלף טון בסוף הרבעון השני של 2008. מכירות הפוספט ללקוחות בחו"ל דווקא עלו ברבעון השני והסתכמו ב-250 מיליון דולר, לעומת 192 מיליון דולר ברבעון המקביל.

למרות ההתייצבות במחירי הדשנים (ואף עלייה קלה במחירי הפוספט), מחירי הסחורות החקלאיות (כגון התירס והחיטה) החלו שוב לרדת בתחילת הרבעון השלישי, "ככל הנראה בשל הצפייה לעלייה ביבולים בשנה החקלאית הנוכחית וכתוצאה מכך עלייה במלאים", נכתב בדו"חות כי"ל. כמו כן, כי"ל מתקשה להעריך כמה זמן תיארך החולשה בענף הברום, אשר מהווה כ-20% מהכנסות החברה.

דירקטוריון החברה אישר חלוקת דיבידנד בהיקף 100 מיליון דולר, אשר יחולק ב-16 בספטמבר. החברה שומרת על אופטימיות באשר לעתיד, ומעריכה כי הגידול באוכלוסייה והשינוי בצריכת המזון יובילו ל"גידול בביקוש לגרעינים" וכן "ליצור לחץ להגדלת הביקושים לדשנים. הירידה בביקושים ובשימוש בדשנים בטווח הקצר, עשויה להרע עוד יותר את מצב מלאי הגרעינים בעולם, ולהביא לעליות במחירי הגרעינים והדשנים מאוחר יותר".