S&P מעלות: "לא קיים במעריב מקור לתשלום האג"ח"

"על אף שחל שיפור קל בתוצאות מעריב במחצית הראשונה של 2009, ההפסד התפעולי עדיין היה גבוה מציפיותינו"

"על אף שחל שיפור קל בתוצאות מעריב במחצית הראשונה של 2009, ההפסד התפעולי עדיין היה גבוה מציפיותינו", כך כותבים היום בחברת הדירוג S&P מעלות, שהחליטה להוריד את דירוג האג"ח של החברה האם של מעריב , הכשרת הישוב, מ- (A-) ל- (BBB) עם תחזית דירוג שלילית.

"להערכתנו", כותבים בחברת הדירוג, "מעריב תמשיך לשרוף מזומנים גם בתקופה הקרובה, נתון אשר עשוי להשפיע על הצורך של הכשרת הישוב להמשיך ולתמוך בה בעתיד, כאשר כיום לא קיים במעריב מקור לתשלום האג"ח בסך של כ-30 מיליון שקל במארס 2010".

במעלות החליטו להוריד את הדירוג של הכשרת הישוב חודשיים לאחר שהיא נכנסה לרשימת המעקב, והיא עלולה לסבול מהורדת דירוג נוספת במידה שלא יחול שיפור משמעותי במצב עסקיה בשנתיים הקרובות. להכשרת הישוב ארבע סדרות אג"ח הנסחרות בבורסה, בשווי כולל של כ-784 מיליון שקל.

אחת משתי הפעילויות המרכזיות אותן מזהים במעלות כנקודת תורפה בעסקי הכשרת הישוב היא כאמור החברה הבת מעריב, על רקע הפסדיה הכבדים בשנים האחרונות וחוסר הבהירות סביב עתיד העיתון. במעלות מאפיינים את האחזקה במעריב כתנודתית מאוד וכ"שורפת מזומנים". לכך מצטרפת גם פעילות הנדל"ן והייזום של הכשרה.

לגבי מעריב מציינים במעלות כי היקף התמיכה בה מצד הכשרת הישוב "אינו ודאי", וכי כאמור במצבו הנוכחי העיתון לא יוכל לעמוד בתשלום התחייבות האג"ח שלו בחודש מארס הקרוב. דירקטוריון הכשרת הישוב החליט בינתיים להעביר למעריב עד 16 מיליון שקל בלבד.

גם פעילות הנדל"ן בעייתית

לפי דו"ח תזרים המזומנים החזוי עד סוף אוגוסט 2011, שהציגה מעריב בדו"חות יוני 2009, מתכננת החברה לגייס כ-20 מיליון שקל בהנפקת מניות או אג"ח, מתוכם כ-14 מיליון שקל עד אוגוסט הבא. מעריב ציינה כי לצד עמידה בתוכנית העסקית שהציגה יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה מותנית, בין היתר, בהמשך העמדת אשראי מהחברה האם. לפי הדו"חות, עד למועד פרסומם, הגיע היקף האשראי שהעניקה לה הכשרת הישוב לכ-29 מיליון שקל.

דירוג האג"ח של מעריב עומד כיום על CC עם תחזית שלילית והאג"ח נסחרות בתשואה לפדיון של 42%. את המחצית הראשונה של 2009 סיימה מעריב בהפסד של 37.7 מיליון שקל וההון העצמי שלה פחת לכ-70 מיליון שקל בלבד, כשבקופתה כמעט ואין מזומנים.

כאמור, לצד האחזקה במעריב מציינים במעלות לשלילה גם את פעילות הנדל"ן של הכשרת הישוב. בחברת הדירוג מסבירים כי עלייה בפעילות הייזום, בעיקר בשווקים מתפתחים ובעלי מאפייני סיכון גבוהים יותר כמו רומניה, מולדובה ומרוקו, תרמה להתדרדרות מצב הקבוצה ולהגדלת הסיכון בפעילותה.

למרות כל אלה, במעלות מציינים כי תיק הנכסים העיקרי של הכשרת הישוב בישראל ובפולין נהנה משוכרים קבועים עם חוזי שכירות ארוכים ותזרימי מזומנים יציבים. אחוזי התפוסה בנכסיה לא נפגעו והיא הצליחה להעלות ב-12% את רמות השכירות בהם במחצית הראשונה של 2009. איגרות החוב של הכשרת הישוב נסחרות בתשואות לפדיון של 11.7% עד 12.9%