33. דוד פתאל, בעלי קבוצת פתאל
נימוקים לבחירה: רכש בעסקת ענק את אזורים תיירות, המחזיקה ברשת מלונות שרתון ואקור בישראל, תמורת 970 מיליון שקלים. העסקה הפכה את רשת פתאל לרשת בתי המלון הגדולה בארץ, וזאת בנוסף ל-32 בתי המלון שבבעלותה באירופה
דוד פתאל, רכישת רשת מלונות "אזורים תיירות" סידרה לך שנה טובה.

"אכן, לא בכל יום נקרית הזדמנות קנייה של 12 מלונות, שברובם נכסים אסטרטגיים. כשההזדמנות נולדה, עשינו במשך חודשים מאמצים כדי לסגור את העסקה. זו הייתה עסקת רכישה מאוד מורכבת, כי רכשנו משתי חברות ציבוריות עם בעלי מניות שונים וסדר יום שונה לרבים מבעלי העניין בה, וזאת בתקופה שבה הבנקים היו מאוד זהירים. היו רגעים שהרגשתי שאני משחק שח נגד 20 או 30 גורמים שונים. לשמחתי, היינו נחושים לסיים את העסקה, זכינו בה והפכנו לרשת המלונות הגדולה בישראל".

איך הרגשת כשפרץ המשבר?

"בהתחלה רעדו לי הידיים. חששתי מאוד. באירופה המלונות אותתו סימני פגיעה, וגם המלונות בישראל ירדו בתפוסה ובמחירים".

איך מתמודדים עם מצב כזה?

"החזרנו את עצמנו אחורה. חזרנו להיות יחידת קומנדו. הקמנו קבוצות עבודה, ותפקידן היה לבנות אסטרטגיה למשבר עבור כל אחד ואחד מהמלונות. כך, כשהמשבר הורגש בכל עוזו, היינו מוכנים. לדוגמה: הקמנו ועדת אנרגיה שתפקידה היה לטפל בהוצאות האנרגיה במלונות, עשינו מכרזים חדשים לספקים ובמקביל הרחבנו את אמצעי השיווק".

וזה הוכיח את עצמו?

"זה אפשר לנו לעבור את ארבעת החודשים הראשונים של השנה בתוצאות שלא נפלו מהשנה שעברה, ולאחר מכן בתוצאות טובות יותר. למעשה, אנחנו מסיימים את 2009 עם תוצאות עסקיות טובות יותר מאלו של 2008".

מי משמש כמקור השראה עבורך?

"יש שני סוגים של אנשים שמשמשים עבורי כמקור השראה: אנשי עסקים שיצאו מהמעברות והפכו לאימפריה, כמו שלמה אליהו, בינו צדיק ויצחק תשובה; ואנשי עסקים שעובדים קשה, אבל גם יודעים ליהנות מהחיים".

מה התחזית שלך לשנה הבאה?

"ב-2010 יירשם שיפור במצב הכלכלי ותהיה בישראל צמיחה בשיעור 4%-3%. חלק מהעסקים יחזרו לעצמם. גם ההייטק הישראלי, שהוא בעיניי באמת פנומן בנוף הכלכלי העולמי, יתאושש".

מהו בעיניך האירוע החשוב של השנה בכלכלה הישראלית?

"גילוי הגז של יצחק תשובה. המאגרים שמדברים עליהם, הטמונים לאורך חופי ישראל, יכולים להביא אותנו לעצמאות כלכלית מבחינת האנרגיה".

מי איש השנה שלך?

"ליאורה עופר. קבוצת עופר נכסים ידעה לנצל את המשבר ואת קופת המזומנים הגדושה שהצטברה אצלם בשנים שקדמו לו. הם ניצלו את ההזדמנות שהולידה המציאות, והפכו לגורם מרכזי ומשפיע בתחום הקניונים. החוכמה היא ניצול הזדמנויות בשעת משבר ולא הידחקות לאיזו פינה והתחבאות בבונקר".



נושאים: דוד פתאל