16. אליעזר פישמן, בעלי קבוצת פישמן
נימוקים לבחירה: עומד בראש קבוצת נדל"ן מהגדולות בישראל, הנשענת בעיקר על אחזקותיו בכלכלית ירושלים. החברה מנהלת פורטפוליו רב לאומי של נכסים מניבים בהיקף של כ-2 מיליון מ"ר
אליעזר פישמן, מה היה המהלך החשוב שלך ב2009-?

"השנה פעלתי בעיקר בתחום מימוש הנכסים. היות וקשה לגייס כסף, פעלנו להקטין את המערכת ולחלץ את ההון העצמי כדי להחזיר חובות. הכלכלה פורחת כשיש ממון, והמקורות לפיתוח הם בהלוואות. ברגע שאתה לא יכול להשיג את הממון או שהוא יקר מדי, הדרך היחידה היא לממש נכסים. אני לא מכיר דרך אחרת".

איך חווית את המשבר הכלכלי?

"אישית, המשבר הזה הוא לא הכי קשה שהיה לי. עברתי משברים גדולים יותר ותקופות קשות יותר. באופן כללי יותר, הכלכלה הישראלית - בשונה מרוב העולם - הייתה בעיקר מצויה במשבר פסיכולוגי. מה שהחזיק אותנו מליפול למשבר עצום היה שפשוט לא הספקנו ללמוד את כל השטויות שהאמריקנים המציאו, את כל המכשירים הפיננסיים שהפילו את העולם".

מה דעתך על התנהלותו של סטנלי פישר בשנת המשבר?

"פישר הוא הגב של המשק. ישראל לא יכלה לבקש נגיד טוב יותר ממנו לתקופת המשבר. הוא אדם שמקובל בכל העולם. בסך הכול, חוץ ממנו אף אחד אחר לא טיפל ממש במשבר. הממשלה לא פעלה לכך בתקופה הזאת.

"אלו שמבקרים את מדיניות בנק ישראל וטוענים שפישר לא צריך לקנות דולרים, לא מבינים שנזק לא יכול להיווצר כשאתה קונה, בעיקר כשהדולר באפס ריבית ואפשר להשקיע אותו מעבר למט"ח בצורה חכמה באפיקים שונים - כמו שעושות למשל נורבגיה וסינגפור. הבעיה יכולה להיות רק אם אתה צריך למכור מט"ח ואין לך. זה לא מצבנו. חלק גדול מהיצוא הישראלי הוא ידע בעל ערך מוסף גבוה, ולכן אני לא רואה מצב שבו יהיה מחסור בדולרים".

מהו האירוע החשוב של השנה הכלכלית?

"נקודת המפנה של המשבר הייתה במפגש G20 (כינוס 20 המדינות המפותחות והמתפתחות הגדולות בעולם, שהתקיים באפריל. מ' כ'), שההחלטות שהתקבלו בו תרמו לזירוז הפעולות הכלכליות, וזה כמובן השפיע גם על ישראל. לעומת החלטות קודמות שהובילו להזרמת כספים לבנקים, שמצידם לא הזרימו הלאה את הכספים לפירמות, התוצאה של G20 הייתה הזרמה ישירה של כספים למשקים".

מה החזון שלך?

"החזון שלי היום הוא הרבה יותר אישי. לעבור את התקופה הזאת בשלום ולהעביר את העסקים בצורה מסודרת לדור ההמשך".

מה התחזית הכלכלית שלך לשנה הקרובה?

"אנחנו משק תלוי יצוא בעיקר, וברגע שהיצוא עולה, המשק מתאושש. כבר היום המשק הישראלי אינו משותק. לא היינו עמוק במשבר. מי שהיה גדול וממונף מדי קיבל מכה גדולה, ומי שהיה קטן קיבל מכה קטנה. היום נולדים המיליונרים החדשים. במצב שנוצר היום עולות הזדמנויות עסקיות חדשות, ומי שנזיל - ירוויח. ב-2010 תהיה צמיחה איטית, שתוביל ליציאה מהמשבר".

מי איש השנה שלך?

"נוחי דנקנר, שהרוויח במו ידיו 3 מיליארד שקל".

אליעזר פישמן הוא הבעלים של "גלובס"

נושאים: אליעזר פישמן