18. רועי ורמוס, מנכ"ל פסגות
נימוקים לבחירה: עומד בראש פסגות, בית ההשקעות הגדול בישראל, המנהל נכסים בהיקף של כ-80 מיליארד שקל. השנה רכש את הקופות והקרנות מבית ההשקעות פריזמה בהיקף של 20 מיליארד שקל. כאחד ממחזיקי האג"ח הגדולים של אפריקה ישראל, יצא למאבק חסר תקדים מול הבעלים לב לבייב, וסיכם על הסדר שטרם ברור אם ייצא לפועל
רועי ורמוס, האם המאבק מול לבייב הוא המהלך החשוב ביותר שעשית השנה?

"האקטיביזם המוסדי, שעליו הכרזנו והתחייבנו בשלהי 2008, היה ללא ספק מהלך משמעותי שהובלנו במהלך 2009. מבחינה תקשורתית הסדר אפריקה ישראל זכה להד נרחב יותר מאחרים בשל היקף החוב, למרות שבאופן עקרוני הוא נשען על העקרונות שקבעה פסגות עוד קודם להודעת אפריקה, ושיושמו בהצלחה גם בהסדרי חוב אחרים, שקדמו לו".

האם הכיסוי התקשורתי תרם במשהו להסדר או למדינה?

"העיסוק הפומבי הזה העלה לראשונה באופן שאינו משתמע לשתי פנים את אחריותם של 'מנהלי כספם של אחרים' בעידן שאחרי ועדת בכר".

עד כמה הרגשת תמיכה מצד קולגות ולקוחות?

"כשאתה עושה את הדברים שאתה מאמין ומשוכנע בהם, אתה לא יושב ומחכה לטלפונים מפרגנים. לגופו של עניין, קיבלתי תמיכה מהרבה מאוד לקוחות ויועצי השקעות".

איך נראתה השנה שלך בגזרות אחרות?

"היו בה הרבה מהלכים קטנים, שבעזרתם המשכתי לבנות את הקבוצה ולהרחיב את פעילויותיה.

"במישור הפנימי, בזמן המשבר מיקדנו את הפעילות במערך השירות, יזמנו שיחות עם לקוחות והרחבנו את המחלקות שמטפלות במחקר אשראי ובהסדרי אשראי. הבנו את החרדה של הלקוחות ולכן הגברנו את ההקפדה בניהול סיכונים. עשינו כמה שיותר כדי להיות כמה שפחות מופתעים. זיהינו את המשבר בשלב מוקדם יחסית, והגבנו מהר. התוצאה היא שהצלחנו לעבור את המשבר תוך חיזוק האמון הציבורי בפסגות".

ובתוך הארגון, כיצד התמודדת עם המשבר?

"החלטנו להתייעל ולצמצם בלי לפטר עובדים, אך היו שלושה סבבי הפחתה בקרב הנהלת פסגות. אחרי ההפחתה להנהלה, הגיעה הפחתת שכר לכל העובדים. בזמן שבבתי השקעות אחרים פיטרו במרץ, בפסגות נרשמו הזדהות ונאמנות של העובדים לחברה".

מה היה הקושי המרכזי מבחינתך?

"המבחן שהמודל העסקי של בתי השקעות היה צריך לעמוד בו - גם בעיני הלקוחות שאת כספי הפנסיה שלהם אנחנו מנהלים, וגם בעיניים של בעלי המניות. מבחינתנו היה צורך לבחון את המודל העסקי לנוכח עוצמת המשבר, לקבל החלטות משמעותיות ולפעול במהירות. היינו צריכים להחליט לגבי רכישות, לבחור באיזה מישורים לייעל ומה לשדר לעובדים".

איך חווית את המשבר ברמה האישית?

"היו רגעי אי שקט ומתח. נכנסנו לנוהל חירום ועבדנו כמו שצריך לעבוד במצב חירום. המשבר חידד את מהות העסק שלנו: ניהול כסף של אנשים אחרים תוך כדי השגת רווח מקסימלי לבעלי המניות, וזאת בלי להיקלע לניגוד עניינים. בטווח הארוך, יש זהות בין טובת הלקוחות וטובתם של בעלי המניות, והמשבר חידד את זה".

מי מהווה עבורך מקור השראה?

"נאסים טאלב - פילוסוף וסוחר ניירות ערך שמתמחה בתורת האקראיות ופיתח את תיאוריית הברבור השחור, שמתייחסת לאירועים חריגים בשוק ההון. אנחנו מרבים לצטט אותו, בעיקר נוכח הופעת הברבור השחור בשווקים הפיננסיים.

"אני סבור שמי שמנהל כסף של אנשים אחרים חייב להבין את מוגבלות יכולת החיזוי, וזה חייב להשליך בצורה ישירה על החלטות ההשקעה וניהול הסיכונים. יש הבדל עצום בין החלטות שאפשר לקבל לגבי הכסף שלך לבין החלטות לגבי כסף של אחרים, שעבדו כל חייהם בשבילו. צריך תמיד להביא בחשבון אירועים בלתי צפויים שיכולים לשנות ברגע את התמונה".

מה התחזית שלך לשנה הבאה?

"ברוח משנתו של טאלב, גם התחזיות שאנחנו שומעים היום ביחס ל-2010 יתבררו כלא נכונות. זה יהיה האופי של השנה הבאה. אי אפשר לחזות. לכן צריך להתייחס לכסף של אנשים אחרים באחריות יתר ולהבין איזה טעויות אסור לעשות".



נושאים: רועי ורמוס