20. אלי הורביץ, יו"ר טבע; שלמה ינאי, מנכ"ל טבע
נימוקים לבחירה: הובילו את הטמעת הרכישה הגדולה בתולדות טבע, חברת באר האמריקנית. הורביץ עומד בראש קרן הביומד פונטיפקס, המשקיעה בין היתר בפרוטליקס, שרשמה השנה פריצת דרך משמעותית. הקרן גם הובילה את החברה הבת, נסווקס, להסכם עם גלקסו סמית'קליין למסחור אחד מחיסוניה
אלי הורביץ, שלמה ינאי - מה המהלך החשוב שעשיתם השנה?

"הקליטה של באר, שרכשנו בסוף 2008, ועוד כמה דברים שעשינו בעולם והיו אולי פחות מורגשים. השנה התרחבנו בכ-17% במכירות והמשכנו לבסס ולייצב את המעמד של טבע כחברה מובילה בעולם".

זמן קצר אחרי רכישת באר הגיעה תקופה לא קלה, שהביאה עמה חששות גדולים.

"לפעמים אני מקנא בחושים של מי שיודע לקנות ולמכור ברגע הנכון, אבל בסופו של דבר אני מתפעל פחות מאקזיטים מאשר ממי שנשאר להזיע ולייצר. אני אומר את זה לא רק כציוני, אלא כאיש עסקים.

"אני מניח שלו היינו עושים אקזיט ביום שהודיעו שהקופקסון הצליח, היינו מוכרים ב-100 או 200 מיליון דולר וכל העיתונות הייתה מלאה ועם ישראל היה מתרגש. לא עשינו את זה, והמדינה קיבלה ערך מוסף. אקזיט נשמע מדהים, אבל כמה אנחנו שווים היום, 40 ומשהו מיליארד דולר? חברים שלי שואלים אותי 'האמנת שככה תהיה'? האמת, האמנתי, אבל לא עד כדי כך. אני צובט את עצמי מדי פעם, ומה שיש לנו הוא לא בועתי ולא קלישאי".

איפה בכל זאת הרגשת קושי?

"אי יציבות לאיש עסקים שעובד בעולם הריאלי זה קשה כשאול. המערכת כולה עובדת עם מספרים ברורים לסוף השנה, ופתאום העולם משתנה. היה רבעון שבו שינויי מטבע השפיעו עלינו ברבע מיליארד דולר, לא חשוב לאיזה כיוון. בשורה התחתונה, איזנו את זה. זה אומר שהניהול היה נכון".

כיצד חווית את המשבר הכלכלי?

"אשר יגורתי בא. זה נכון שהמחיר שמשלמים על יציבות בריבית נמוכה כמו היום הוא גבוה, כי אנחנו יושבים על כמות עצומה של מזומן. אבל זה לא העסק שלנו, אנחנו מוכרים מוצרים, לא חברות.

"ברמת המשק, זה היה משבר של מינוף. אנשים התחילו לעשות כסף ממינוף גבוה. עברו ימים, הם נוכחו לדעת שהרוויחו נפלא ואמרו 'בואו נמנף יותר'. אני ידעתי שזה לא יכול להתקיים, שזה יביא צרה. כשממנפים, מרוויחים המון - אבל רמת הסיכון עולה ועולה".

עד מתי ואיפה תגדל טבע?

"אמרתי פעם שכל ארבע-חמש שנים נכפיל את עצמנו, ועשינו את זה. על האמירה הזאת שאלו אותי לא פעם 'אין סוף'? ואני מגלה שאין סוף: תמיד יש עוד מדינה ועוד מוצר. בינתיים בטווח הראייה שלי אני רואה מספרים ותוכניות עד 2015. החזון שלי הוא להמשיך להכפיל את עצמנו כל ארבע-חמש שנים. כל החברה מאמינה שאנחנו יכולים לעשות את זה".

מה האירוע החשוב השנה בכלכלה הישראלית?

"למרות שקשה לי, אני אומר משהו לטובת הממשלה: מהלך יצירת התקציב לשנתיים (אם ובתנאי שיתקיים). זה מצב שמונע מכל פוליטיקאי שמתחשק לו לגרום לקריסת ממשלה. כך אפשר לתכנן קדימה".

מה התחזית הכלכלית שלך לשנה הקרובה?

"מצטרף לדעת הרוב, עם קצת יותר אופטימיות. האינטרס של ממשלות, נגידים, בנקים, הרבה מאוד אנשים, זה להפחיד אותנו - כמו שיש אחרים שהאינטרס שלהם זה להשקיע ברעיונות לא ריאליים. לאלו שדוחפים להשקעה אין כיום קרדיט כמו בעבר, קשה להם לשכנע אותנו. מאידך, נותרו המלחיצים. והם צודקים, הם צריכים להפחיד אותנו, אבל אני חושב שיהיה יותר טוב. אולי בעולם הלא ריאלי לא למדו את הלקח, אבל בעולם הריאלי כן. עדיין צומחות בועות, אבל הן נבחנות בהרבה יותר עיניים".

איזו עצה כלכלית רלבנטית לתקופה הנוכחית?

"לחשוב קדימה, אבל עיקש: גם אם המטרה נחשבת נורא גבוהה, אם תבנה את עצמך צעד צעד היא בכלל לא מטורפת".



נושאים: אלי הורביץ, שלמה ינאי