32. עופרה שטראוס, יו"ר קבוצת שטראוס
נימוקים לבחירה: נכנסה לתחום המים עם רכישת תמי 4 תמורת כ300- מיליון שקל והשקת שטראוס מים. הובילה השנה מספר שינויים פרסונליים מהותיים בקבוצה, תוך פרידה מהמנכ"ל הצמוד, ארז ויגודמן, שמיצבו אותה כעצמאית מתמיד
עופרה שטראוס, מה היה המהלך החשוב ביותר שלך השנה?

"אני מקווה בכל ליבי שהכניסה שלנו לתחום המים תתגלה עם הזמן כמהלך משמעותי. גלום בו פוטנציאל שהוא גדול וחשוב מכל אינטרס עסקי צר: לתרום לפתרון בעיית המחסור במים נקיים ובטוחים בעולם.

"בשנה המאתגרת הזאת התאמנו את עצמנו למצב כדי לשמור על יציבות עסקית ועל חוסנם של החברה ואנשיה. גם במשבר הכלכלי ובתנאי חוסר ודאות, המשכנו להשקיע בעובדים, במותגים ובקטגוריות חדשות. בנוסף, הכנסנו שותפים שמאמינים בחברה שלנו ורוצים להשקיע בה".

איזה קושי מקצועי חווית השנה?

"קשיים ואתגרים משמעותיים תמיד קשורים באנשים. השנה נדרשנו להתאים את עצמנו למצב במשק, לצמצם את ההוצאות ולפעול מהר ויוזמתי כדי למזער את השפעות המשבר על עובדינו ועל ציבור הצרכנים הרחב שלנו. במצב כזה הצורך להבין, להפנים מסקנות ולפעול מהר ובנחישות הוא קריטי - מבחן עליון למנהיגות של עסק".

מהו בעינייך האירוע החשוב השנה בכלכלה הישראלית?

"קשה לי לומר, ודווקא חשבתי על זה לא מעט. השנה וחצי שחלפו היו עמוסות באירועים ששינו לי סדרי עולם. בתור מי שהתחילה את הניהול בתקופת שפע, התקופה הזאת זימנה לי סדרת אירועים שלעולם לא אשכח. אם אני צריכה לבחור בכל זאת - הכי משמעותי הוא חוסר היציבות שאליו נקלע העולם הפיננסי".

איך חווית את המשבר הכלכלי השנה?

"השנה הכלכלית שלי מתחילה בספטמבר-אוקטובר השחורים של השנה הקודמת. מבחינתי זה היה, ועדיין, שיעור בניהול בזמן משבר כלכלי. כשהתחלתי לנהל, הכול צמח והיה נגיש ובשפע - החל ממשאבים כלכליים שיש תמיד בבנקים, ועד מקורות כספיים אחרים שאפשר לגייס מהם. התובנה שלי היא ששינויים יכולים להתרחש כל הזמן ושצריך לנהל כל הזמן בצורה זהירה. זאת בדיוק התקופה שצריך להפגין מנהיגות ולהיות מעורב יותר".

אז מה התחזית שלך?

"בשנה הקרובה לא תהיה ההתכנסות של השנתיים שחלפו, אבל גם לא תהיה התקופה הנהדרת שהייתה לפני המשבר. השוק לא אותו שוק, ההתנהגות של הצרכנים השתנתה. אנחנו ננהל את העסק בהנחה שהמשבר כאן, אבל גם מתוך אמונה שההתאוששות תגיע. ההתנהלות הזאת בשני אפיקים מקבילים תהיה אתגר ניהולי".

איזו עצה כלכלית רלבנטית לתקופה הנוכחית?

"העולם כבר איננו אותו עולם. חשוב להמשיך ולשלוט בהוצאות ובתזרים המזומנים, אבל במקביל גם להתכונן לתקופה הטובה יותר שתבוא. מצד אחד לתת יותר עצמאות למנהלים ולא להתכנס, ומצד שני לבדוק מחדש כל פרמטר בהתנהלות".

כיצד שטראוס, כחברה, תורמת לחברה הישראלית?

"בעצם היותה חברה בינלאומית צומחת, אשר שורשיה נטועים כאן, היא תורמת לחיזוק הכלכלה הישראלית. אנחנו שותפים לחברות ישראליות שמובילות בעולם בתחומים מגוונים, מתעשייה ומחקר ועד הייטק וביוטכנולוגיה, ומחזקות את ההערכה למקצוענות וליצירתיות הישראלית.

"בנוסף, אנחנו מנסים להרחיב בהתמדה את מעגלי האחריות והמעורבות שלנו: השנה פרסמנו דוח אחריות תאגידי והעלינו את הסטנדרטים שלנו גם בהיבטים של איכות סביבה, פרסום ושיווק אחראי ומוצרים בריאים יותר".

מי איש השנה שלך?

"סטנלי פישר. בתקופה שרוב המנהיגים נכנסו לבונקר והיינו צריכים תגובה מכיוון ממלכתי - הוא בלט".



נושאים: עפרה שטראוס