קרדיט סוויס מסמן את התחתית באשלג ומעלה המלצה לפוטאש

האנליסט לארס קלברג: החקלאים חוזרים לשוק ומחירי האשלג יעלו ■ מניות הדשנים זינקו אמש בוול סטריט בכ-3% - כי"ל מגיבה בעליות בבורסה ■ מוזאיק תפרסם היום את הדו"חות הכספיים

מניות הדשנים שוב זוכות לעדנה בעקבות המלצה חיובית של הבנק השוויצרי קרדיט סוויס לפוטאש הקנדית, כשבועיים בלבד לאחר שגולדמן זאקס נקט בצעד דומה. האנליסטים העלו את ההמלצה לפוטאש ל"תשואת יתר" מ"נייטרלי" ואת מחיר היעד העלו ל-129 דולר למניה מ-119 דולר למניה, תוך שהם מציינים כי מחיר של 350 דולר לטון אשלג שחתמה BPC עם סין מסמן את התחתית המיוחלת.

"אנו מצפים שהשיפור בתמחור, התנאים כלכליים טובים יותר עבור החקלאים והמחירים האטרקטיביים של האשלג לעומת התירס - ידחפו התאוששות יציבה בביקושים", כותב האנליסט לארס קלברג.

ימים סוערים עוברים על יצרניות האשלג בעולם, וכי"ל ביניהן. לאחר שסין הצליחה לכופף את BPC ולהוריד את מחיר האשלג ל-350 דולר לטון, אמצעי התקשורת הזרים דיווחו אתמול כי המו"מ בין סין וקנפוטקס (ארגון הכולל את פוטאש, אגריום ומוזאיק) עלה על שרטון, בגלל ויכוח על התמחור. בשוק קיבלו זאת כאיתות של יצרניות האשלג בעולם המסמן כל הן לא מתכוונות להתפשר על מחירים כה נמוכים.

הסדקים בקרטל האשלג החלו לבקוע כבר בקיץ, בעת המו"מ מול הודו, ונראה כי כעת מנסות היצרניות הגדולות בעולם להחזיר עטרה ליושנה. עם זאת, גורמים בשוק מעריכים כי הכוח עדיין מצוי בידי סין, שכן יש ברשותה מלאי מספיק לשנה הקרובה גם ללא חוזה עם קנפוטקס, כך שייתכן שהמשקיעים המצפים לעלייה בתג המחיר בחוזה עם סין יתאכזבו לבסוף.

מניות הדשנים עלו אמש בכמעט 3% בממוצע בוול סטריט, כאשר פוטאש הובילה את הראלי עם עלייה של 3.4%. הלילה לאחר סגירת המסחר תפרסם מוזאיק את דו"חותיה הרבעוניים, ולפי קונצנזוס תחזיות האנליסטים היא צפויה להציג רווח נקי של 35 סנט למניה (לעומת 1.12 דולר למניה ברבעון המקביל אשתקד) וירידה של 44% בהכנסות ל-1.68 מיליארד דולר. בשוק יתמקדו בעיקר בתחזיות שתספק החברה, אשר ילמדו על מידת ההתאוששות בענף.

בחזרה לקרדיט סוויס - האנליסט קלברג מציין כי ב-2010 תחול עלייה בקצב מכירות האשלג, בין היתר בגלל שמלאי החקלאים הידלדל לאחר שהם "נעדרו" מהשוק בשנתיים האחרונות. נזכיר כי הביקוש העולמי לאשלג צנח בכמחצית מאז שהמחירים נסקו לרמות של 1,000 דולר לטון בקיץ 2008, בחלק מהאזורים.