עופר נמרודי על הכנסת השותף החדש זקי רכיב: "עכשיו ל'מעריב' יש עתיד"

(עדכון) - רכיב ישלם 15 מיליון דולר תמורת 30% ממניות "מעריב" ותפקיד היו"ר ■ שווי "מעריב" לצורך העסקה: 35 מיליון דולר בלבד - 14% מהשווי שלפיו נכנס ולדימיר גוסינסקי לעיתון ב-1998 ‏‏‎■‎‏ נמרודי: "לחיבור עם זקי יש פוטנציאל לשינוי מפת התחרות של התקשורת בישראל"

"זקי הוא האיש הנכון בזמן הנכון", כך אומר היום (ב') עופר נמרודי בשיחה עם "גלובס" בעקבות העסקה לרכישת מניות "מעריב ".

אתמול (א') נחתם מזכר העקרונות, ולפיו מיליונר ההיי-טק ד"ר זקי רכיב ירכוש מחברת הכשרת היישוב שבבעלותו של נמרודי 30% ממניות "מעריב" תמורת 15 מיליון דולר. רכיב ימונה לתפקיד יו"ר "מעריב" במקומו של עופר נמרודי, ונמרודי ימשיך לכהן בתפקיד מנכ"ל הקבוצה.

העסקה משקפת ל"מעריב" שווי של 35 מיליון דולר (133 מיליון שקל, "לפני הכסף") ופרמיה של 7% על שווי החברה בבורסה.

השקעה הדרגתית

ההשקעה תבוצע בשני שלבים. תחילה רוכש רכיב 22.5% ממניות "מעריב" (באמצעות הקצאה פרטית) תמורת 10 מיליון דולר. בשלב שני, בתוך 30 יום ממועד השקעת הסכום הראשוני, ובכפוף לשיפור מבנה האשראי של "מעריב" לשביעות-רצונו, ישקיע רכיב 5 מיליון דולר נוספים ויעלה להחזקה של 30%.

בנוסף, רכיב יקבל אופציה לתקופה בת שנה לרכישת מניות נוספות שתביא אותו לשיעור החזקה זהה לזה של הכשרת היישוב, החברה-האם של "מעריב". רכיב יוכל לממש את האופציה לפי אותו מחיר למניה שלפיו הושקע הסכום הראשון. רכיב ימנה דירקטורים מטעמו בהתאם לשיעור החזקתו בחברה.

לדברי נמרודי, הרקע המוצלח של רכיב בתחום הטכנולוגי יקדם משמעותית את "מעריב". "העיתונות המודפסת כולה צריכה לעבור עכשיו תהליך של המצאה מחדש. העיתונות המודפסת נמצאת בתהליך שהיא צריכה להתפתח בכיוון הסלולר, האינטרנט, כל ערוצי ההפצה משתנים", הוא אומר.

משפחת נמרודי מחזיקה בקבוצה מאז 1992. נמרודי התמנה אז למנכ"ל ולעורך ראשי, תפקיד שוויתר עליו בהמשך. בנובמבר 2008 מכר בעל מניות אחר, ולדימיר גוסינסקי, את מניותיו בעיתון (27.2%) ב-10 מיליון דולר לבנק הפועלים, בתמורה למחיקת חובו שעמד על סך של 28 מיליון דולר. כיום הבנק שותף בבעלות על "מעריב" עם הכשרת היישוב.

עסקה בין חברים

העסקה הנוכחית נרקמה בין השאר בזכות החברות האישית בין נמרודי לרכיב. לדבריו, המשא-ומתן על "מעריב" נמשך לא יותר מיומיים וללא כל תיווך.

* רכיב אמור להתמנות ליו"ר, ויתרת על התפקיד בקלות?

"לא ויתרתי, הוא שותף שלי. בתור שותפים, אנחנו מחלקים את העבודה".

קבוצת "מעריב" נמצאת בימים אלה בצומת משמעותי. התחזקות החינמון "ישראל היום", שנכנס לשוק ב-2007, התעצמות האינטרנט והמשבר הכלכלי הרעו עם העיתון, ונמרודי ניסה לפעול בדרכים שונות כדי להציל את העיתון. בין היתר, ניסה לקדם חוק שימנע מבעלי הון שאינם ישראלים להחזיק בעיתונים מקומיים. הוא כיוון בכך ישירות לשלדון אדלסון.

"יש לחיבור הזה עם זקי פוטנציאל לשינוי מפת התחרות של התקשורת בישראל", אומר נמרודי. "הכישרונות שלו והיכולות שלו, יחד עם כל הנכסים שיש ב'מעריב', מגלמים בתוכם את הפוטנציאל הזה".

* תצליח עכשיו לחסום את שלדון אדלסון?

"אני לא עסוק בחסימה של אף אחד. אני עסוק בהפיכת הקבוצה לחברה רווחית ומוצלחת. עכשיו יש ל'מעריב' עתיד".

רכיב עצמו אמר עם החתימה על העסקה כי "זה אתגר וכבוד גדול להיות חלק מהקבוצה שתוביל את תעשיית התקשורת בישראל לעידן הבא". לדבריו, "ל'מעריב' יש פוטנציאל עסקי משמעותי, ואני מאמין שיחד עם ההנהגה הקיימת הוא ימשיך להיות שחקן משפיע, קובע ומעצב את סדר היום הציבורי והלאומי בישראל".

העסקה בין הצדדים כפופה לבדיקת נאותות שתבוצע בתוך חודש וחצי. אם ירצו להיפרד בהמשך, יופעל מנגנון "במבי" בין הצדדים, ותינתן זכות הסירוב במכירה וברכישה של מניות על-ידי הצדדים.

אם תרצה בכך, תמיר הכשרת היישוב את הלוואת הבעלים שהעמידה ל"מעריב" (כ-29 מיליון שקל במועד החתימה על מזכר ההבנות) להון מניות, ולא יהיה בכך כדי לשנות את יחס ההצבעה בין הצדדים.

"מעריב": הפסדים של מאות מיליונים

קבוצת "מעריב" נמצאת במשבר זה 5 שנים. למעשה, היא לא הרוויחה מאז 2004, ואלמלא הגב החזק של הכשרת היישוב, החברה-האם (62%), והיחס החם מצד הנושה הגדול של החברה, בנק הפועלים, המצב היה כנראה חמור בהרבה.

החברה עדיין לא פרסמה את סיכום הביצועים לשנה החולפת, אך היא סיימה את 9 החודשים הראשונים של 2009 בהפסד של 49 מיליון שקל. ב-2008 הפסידה 132 מיליון שקל, ב-2007 - 78 מיליון שקל, ב-2006 - 52 מיליון שקל, וב-2005 הפסידה 25 מיליון שקל.

היקף ההתחייבויות של החברה הוא 368 מיליון שקל, ותזרים המזומנים מפעילות שוטפת היה שלילי בהיקף של 34 מיליון שקל. החברה ביצעה שורה של צעדי התייעלות והצליחה להפחית משמעותית את ההוצאות, אך שורת ההכנסות לא מתרוממת - ב-9 החודשים הראשונים של 2009 היתה ירידה של 11%, ל-285 מיליון שקל.

ההידרדרות במצב החברה מתבטא בשווייה בבורסה ובעסקאות השונות להכנסת משקיע. השיא של "מעריב" בשנים האחרונות נרשם במאי 2005, אז נסחרה החברה לפי שווי של 733 מיליון שקל. היום החברה נסחרת לפי שווי של 124 מיליון שקל בלבד.

ב"מעריב" מדגישים את השיפור התפעולי: ברבעון השלישי של 2009 צמצמה הקבוצה את ה-EBITDA השלילי ואת התזרים השלילי מפעילות שוטפת. כמו כן, נרשם שיפור קל ברווח הגולמי. קבוצת "מעריב" ממשיכה לפעול להנעת תהליכי הצמיחה וההתייעלות, לרבות שיפור הליכי המכירה, פיתוח מנועי צמיחה ומיצוי מותגי התוכן שלה.

מעריב
 מעריב