ניצב יוחנן דנינו: המספרים של ארגוני הפשיעה לא מביישים שום ארגון עסקי

מפקד המרחב הדרומי במשטרה בכנס של קסלמן וקסלמן: "90% מהתיקים הפליליים נסגרים בעסקאות טיעון" ‏■ "ירידת האמון בבית המשפט צריכה להדאיג את כולנו"

‎‎‏"כשרואים את המספרים של ארגוני הפשיעה, זה לא מבייש שום ארגון עסקי, אך הבסיס הוא פלילי לחלוטין" - כך אמר היום (ד') מפקד המרחב הדרומי במשטרה ולשעבר ראש אגף חקירות במשטרה, ניצב יוחנן דנינו, בכנס בנושא מעילות והונאות שערכה פירמת רוה"ח קסלמן וקסלמן.

לדברי דנינו, בראש מטרותיו של כל ארגון פשיעה עומדת עשיית כסף. "האסימון נפל למשטרה בפרשת הבנק למסחר", סיפר. "בעקבות הפרשה הזו הגענו למאות חשבונות של כל מיני אנשים ונדהמנו - הבנו שמתחת לאף שלנו רצו סכומי-עתק. בין השמות היה מישהו שמע"מ היה מחזיר לו מאות אלפי שקלים בשנה. אחד מכתבי האישום עסק בהיקף של כמעט 5 מיליארד שקל. היו עדויות במקרה אחד על מחזור יומי של 7 מיליון שקל".

‎‎השפעה הרסנית

‏‎‎דנינו ציין כי השפעתם של ארגוני הפשיעה הרסנית בכל הנוגע לנורמת הציות לחוק במדינה מתוקנת, וכי "ככל שארגון הפשיעה יותר גדול ויותר רחב - זה מתחבר גם לשחיתות הציבורית. דמוקרטיה שחפצה חיים צריכה לשים את השחיתות הציבורית בראש מעייניה".

לדברי דנינו, אחת הדרכים להתמודד עם פשיעה כלכלית היא באמצעות יצירת הרתעה. "אלמנט אחד של הרתעה זו היכולת להגיע ליותר חשודים, להגדיל את הסיכוי להיתפס. יש פה עבירות שהסיכוי להיתפס בהן הוא מאוד נמוך; האלמנט השני זה שיהיו מספיק ראיות נגדך; החלק השלישי הוא יותר במגרש המשפטי - הסוגיה של ענישה הולמת", ציין.

בהתייחס לנושא הענישה גילה דנינו כי 90% מהתיקים נסגרים בעסקאות טיעון. לדבריו, המשמעות היא שלמעשה במרבית המקרים המדינה היא שקובעת את רף הענישה. "קל מאוד להאשים את השופט, אבל שקודם כל אחד יבדוק את עצמו. אי-אפשר לבוא בטענה לשופט, כשהוא נותן ענישה דומה לרמת הענישה שמייצרת המדינה בהסדרי טיעון".

‏‎‎הגברת האמון

‏‎‎דנינו התייחס למחקרים המראים כי יש ירידה באמון בגורמי האכיפה, וכי ב-2007 ירדה רמת האמון בבית המשפט העליון לראשונה מתחת לרף ה-50%. "ירידת רמת האמון בבית המשפט צריכה להדאיג את כולנו", ציין.

באשר למשטרה, המחקרים הראו כי רמת האמון כלפיה עומדת על 14%. לדבריו, בכדי לייצר אמון במשטרה, יש צורך לייצר ירידה משמעותית ועקבית בפשיעה לאורך שנים.

"לא יכול להיות שבשנה אחת תהיה עלייה ובשנה אחת ירידה", אמר דנינו, "זה חייב להיות למשך כמה שנים ברצף. לכן הפסקנו לעבוד עם יעדים שנתיים, ואנחנו עובדים עם יעדים רב-שנתיים", ציין. ‏‎‎‏