ספנשיין חוזרת לחיים

לאחר רה-ארגון ושמיטת חובות, עומדת ענקית שבבי הזיכרונות לשעבר לצאת מפשיטת-רגל

רק לפני שנה היה השם ספנשיין (Spansion) סמל לשנה הקשה שעוברת תעשיית הזיכרונות. על רקע חובות של 2.4 מיליארד דולר שלא הצליחה לפרוע, הגישה החברה - שהייתה החברה השלישית בגודלה בתחום שבבי הזיכרונות - במארס 2009 בקשה לבית המשפט בארה"ב להגנה מפני נושים (Chapter 11) ונכנסה לתהליך רה-ארגון ארוך.

בזמן שחלף מאז עברה ספנשיין שינוי מוחלט. משווי של מיליארדי דולרים צנחה לשווי של 7 מיליון דולר כיום ברשימת ה-Pink Sheets בנאסד"ק. מכירותיה ירדו מכ-400 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2009, לפחות מ-300 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2010. הנתח שלה בשוק השבבים לזיכרונות מסוג פלאש-NOR, שמיועדים להרצת קוד, נפל מ-40% לכ-25% בסוף 2009. ספנשיין ביצעה שינוי אסטרטגי, פיטרה אלפי עובדים, הדיחה מנהלים, מכרה וסגרה פעילויות בכל העולם.

אבל בסוף כל הרשימה המדכאת הזאת יש גם שורה תחתונה מוצלחת. לראשונה בתולדות החברה, מאז הופרדה מ-AMD ב-2005, עברה ספנשיין לצד החיובי ברווח הנקי ברבעון השלישי של 2009. על רקע זה, הצליחה החברה לקבל לפני מספר שבועות את אישור בית המשפט לפשיטות רגל בארה"ב לרה-ארגון שביצעה, ולהודיע כי היא בדרך ליציאה מ-Chapter 11. לספנשיין יש חוב בהסדר של כ-1.7 מיליארד דולר, על-פי דו"חותיה לרבעון הראשון.

מנכ"ל החברה, ג'ון קיספרט, מיהר לספר בהודעה לעיתונות כי האישור ממצב את ספנשיין לקראת "הצלחתה בעתיד", אבל כנראה שלא כולם מאושרים. באמצע אפריל הגישו בעלי החוב שמחזיקים באגרות חוב להמרה הצעה נגדית ליציאה מהגנת בית המשפט, ושלשום עתרו אותם בעלי החוב לעיכוב האישור שקיבלה החברה עד לדיון מקיף בבקשה שלהם.

אחד הנושאים המסקרנים מאחורי הקלעים נוגע לקניין הרוחני שצברה החברה בתחום הזיכרונות הלא נדיפים (פלאש), אותו קיבלה עם רכישת סייפן הישראלית של ד"ר בועז איתן בסוף 2007 תמורת כ-300 מיליון דולר. הרכישה סיפקה לספנשיין יכולות טכנולוגיות, שהיו - לפחות כפי שהוצהר לפני מספר שנים - עשויות לשנות את החוקים בשוק זיכרונות הפלאש.

גם אם היו לסנפשיין תוכניות מימוש מהפכניות לטכנולוגיות ה-NROM של סייפן, שאפשרו הכפלת יכולת האחסון של תאי הזיכרון ל-2 ו-4 ביטים, הרי שאלו נבלעו בתוך הבלגן התקשורתי של תהליך ההגנה מפני נושים. האם תוכל כעת ספנשיין החדשה, ללא הגיבנת של החובות, לעשות שימוש משמעותי יותר בטכנולוגיה? בהתחשב בתהליך הקונסולידציה האינטנסיבי שעבר על שוק ה-NOR לאחרונה - מיקרון רוכשת את נומוניקס ומיקרוצ'יפ את SST - תוכל הטכנולוגיה של סייפן להיות קלף מיקוח מוצלח לקראת רכישה אפשרית של החברה כולה.