האוצר: "תקופת ניסיון" של 5 שנים לנקלטים לשירות המדינה

הדרישה תעלה בשיחות המו"מ על הסכמי השכר במגזר הציבורי ההסתדרות צפויה להתנגד האוצר: "גודל התוספת כגודל התמורה"

משרד האוצר מעוניין כי כל העובדים שייקלטו בעתיד בשירות המדינה יחויבו ב"תקופת ניסיון" של חמש שנים. רק בסופה יוחלט אם להעניק להם קביעות או לסיים את העסקתם. כך נודע ל"גלובס".

אנשי הממונה על השכר באוצר מתכוונים להעלות את הדרישה הזאת במסגרת שיחות המו"מ על הסכמי השכר במגזר הציבורי. כיום רוב הנקלטים בשירות המדינה מקבלים קביעות כבר אחרי שנתיים, ורק למעטים ניתנת האפשרות להאריך כבר היום את תקופת זמניותם לחמש שנים. גורם באוצר מסביר כי אין חשש משיטת ה"דלת מסתובבת", דהיינו המדינה תעדיף לפטר את העובדים בתום חמש השנים ולהעסיק חדשים במקומם. לדבריו, לא פשוט לפטר עובד בשירות המדינה גם ללא קשר לסוגיית הקביעות, שכן הוא רוכש ידע רב והחלפתו לא בהכרח משתלמת. עם זאת, מסביר הגורם, תקופה של שנתיים אינה מספיקה כדי להעריך כראוי את העובד.

בהסתדרות צפויים להתנגד לדרישה הזאת, לפחות בשלב הראשון שלה. מה שכן עשוי לתמרץ את הארגון להסכמה בעניין זה "סל הטבות" שיציע האוצר בתמורה.

באוצר יבקשו לקשור בין הארכת תקופת הזמניות לנושאים שעליהם כבר מסתמנת הסכמה, למשל תמרוץ נשים במגזר הציבורי ושיפור מרכיבי הפנסיה. ברור מאליו, גם לאוצר, כי הסכמה שכזאת תחייב הגדלה של תוספת השכר במגזר הציבורי.

ככלל, באוצר מבהירים בשיחות פנימיות כי "גודל תוספות השכר כגודל התמורה מצד ההסתדרות". במילים אחרות, כל זמן שההסתדרות תסכים לדבר על שחיקת שכר בלבד, באוצר ידברו על תוספת שלא תעלה על 3%; אך אם בהסתדרות יסכימו לשינויים במבנה ההעסקה, לפחות במשרדי הממשלה, התוספות יגדלו בהתאם. בד בבד, באוצר מבקשים לאמץ מודל במשרדי הממשלה, לפיו מנהלים יוכלו לפטר או לנייד עובדים לאחר כמה משובים שליליים מובהקים. ההסתדרות כבר הסכימה, ואף הובילה מודל כזה במע"צ החדשה, אולם על פי כל ההערכות רק תוספות שכר משמעותיות יביאו להסכמה כזאת כבר במסגרת שיחות המו"מ. יצוין כי במגזר הפרטי ובכמה חברות ממשלתיות ההסתדרות חתמה על הסכמים רבים שיצרו שני מעמדות במקומות העבודה, כאשר עובדים נקלטים במעמד "ארעי" למשך חמש שנים, ובמקרה של חברת חשמל אפילו עשר שנים.