מלכת הבנקים

בואו ונזכר במעשיה הנודעת על גבר שמתגאה שבכול ויכוח יש לו המילה האחרונה: "כן, אשתי"

השבוע, ביום חמישי, נדע מי יהיה היו"ר הבא של בנק לאומי, שפירא או דוד ברודט (הפתעה גדולה תהיה אם אחד משני הדירקטורים המכהנים - משעל או דברת - ייבחר). אבל האמת היא שזה לא ממש משנה לגבי השאלה מי ינהל את הבנק הגדול בישראל. כל יו"ר שיבחר יצטרך להכיר במהרה במציאות - גליה מאור, המנכ"ל מאז 1995, תמשיך לשלוט ביד רמה, לנווט, למשוך בחוטים, להחליט ולהכריע בכל דבר.

בראיון הפרידה שנתן ל"גלובס" סיפר איתן רף בשבוע שעבר, על מערכת יחסים נהדרת עם מאור, ועל המחלוקות שנשארו בבית. זה הזכיר את הבדיחה על הגבר שמתגאה כי בכל ויכוח בבית הוא תמיד אומר את המילה האחרונה: "כן, אשתי". השליטה של מאור בבנק הרמטית - וכולם מתיישרים כרצונה. ההנהלה מורכבת מאנשיה, אין אופוזיציונר אחד, הדירקטוריון שלה.

ניטרליות לכאורה

מאור היא בכירת הבנקאים בישראל, אין עוררין. הכי ותיקה והכי מנוסה. כשהיא התחילה להיות מנכ"ל, ציון קינן היה מנהל אגף בבנק הפועלים, גיורא עופר מנהל מרחב בחטיבה המסחרית של לאומי, אפילו לא חבר הנהלה, אלי יונס מנכ"ל בנק כללי וסמדר ברבר צדיק רואת חשבון צעירה אצל גד סומך.

יו"ר חדש, לא משנה מי יהיה, לא יוכל וגם לא ינסה לעמוד מולה ולא רק בגלל הוותק, אלא כי היא מביאה תוצאות. מדיניות הניהול השמרנית של מאור הוכיחה עצמה במשבר האחרון, שאותו סיים לאומי כבנק המוביל בישראל כשהמתחרה הגדול, הפועלים, נפגע קשה והפסיד מיליארדים.

באופן רשמי מאור שומרת על ניטרליות במאבק לבחירת היו"ר. היא מנכ"ל, וממתי מנכ"ל מתערב בבחירת היו"ר. מעשית, אין לה צורך להתערב או אפילו להעביר מסרים, אבל עמדתה, שאותה לא תחשוף, ברורה מאוד: היא לא ממש רוצה את שפירא מעליה. אם שפירא ייבחר היא תעבוד איתו בצורה תקינה, אבל תעדיף בדרכה השקטה שהוא לא ייבחר.

ועוד עניין. בלאומי צפויות לנו לפחות שנתיים-שלוש של שלטון מנהלים. המדינה תמכור את מניותיה, בעלי מניות אחרים ינסו לגבש גרעין שליטה, זה ייקח זמן. קשה לראות את בנק ישראל נותן לשלמה אליהו היתר שליטה, קשה לראות מישהו אחר שמצליח לגבש בעלי מניות שאין להם ניגודי עניינים, מוכנים לקבל על עצמם את ההגבלות של בעל שליטה בבנק ועומדים בכללי בנק ישראל.

במצב זה של אי-ודאות, כשאין בעל בית ועל רקע החלפת הנהלת לאומי מסיבות ביולוגיות, יש חשיבות עצומה להמשכיות בניהול הבנק. במילים אחרות, כולם, מבעלי המניות דרך הדירקטוריון כולל הפיקוח על הבנקים, ירצו לראות את מאור ממשיכה כמנכ"ל. ואולי עוד שנה, אחרי שהמגבלות החוקיות יוסרו עם מכירת מניות המדינה, גם כיו"ר.