מערכת הפעלה החדשה של סמסונג: כמו טלפון פשוט, אבל יותר חכם

עם מערכת Bada, סמסונג מנסה למשוך לקוחות שלא מעוניינים בסלולרי חכם. את המטרה הזו, ורק אותה, היא ממלאת בהצלחה ■ סקירה ראשונה

סמסונג עובדת כבר תקופה ארוכה על מערכת ההפעלה החדשה שלה, באדה (Bada), שפירושו אוקייאנוס בקוריאנית. מדובר במערכת הפעלה שאמורה לעזור לה בתחרות המתמשכת של היצרניות מול האייפון של אפל. על אף העבודה הממושכת, סמסונג לא מוכנה להמר על כל הקופה עם באדה: החברה הקוריאנית כבר הודיעה כי היא לא מתכוונת לזנוח את מערכות ההפעלה של מיקרוסופט או גוגל, והיא תציע את המערכת החדשה לצידן. אבל לפחות כרגע, עם הגרסה הלא סופית שבדקנו, לסמסונג יש עוד הרבה עבודה בשביל להתחרות במערכות ההפעלה האחרות.

באדה בנויה על מערכת ההפעלה של סמסונג לטלפונים הרגילים שלה -Touch Wiz. זו הבעיה הגדולה של סמסונג - באדה מרגישה רוב הזמן כמו מערכת הפעלה סגורה, כזו שלא מאפשרת הרבה חופש, אך למעשה זו תחושה מטעה. כחלק מהטרנד של תעשיית הסלולר, גם סמסונג פתחה חנות אפליקציות לבאדה, והיא מנסה לשכנע מפתחים שיכינו בשבילה אפליקציות כדי להגדיל את ההיצע ואיכשהו לגרד את מה שמציעות אפל וגוגל. כחלק מהמאמץ, היא אף ערכה לאחרונה כנס מיוחד בישראל מול מפתחים מקומיים.

בינתיים בסמסונג בנו את באדה בהשראת האייפון. הפתיחה של עמוד הבית נעשית בהטיה של המסך לצד, התפריט הראשי בנוי מהמון אייקונים וניתן להזיז את העמודים לצדדים ולהיחשף לעוד יישומים. לא שיש משהו רע בלהעתיק מאפל, גם חברות אחרות עושות את זה, אבל אולי היה כדאי להמציא משהו קצת חדש?

לפי ההתרשמות הראשונית מבאדה, נראה שבסמסונג לא השכילו לתקן בעיות שהיו ב-Touch Wiz. למשל, אם תרצו לרשום פגישה ביומן, בדומה לשאר המכשירים של החברה, תהיו מוגבלים כאן במספר תווים מצומצם מאוד. בדומה ל-Touch Wiz, סמסונג הוסיפה גם ווידג'טים (מיני יישומים) שמאפשרים גישה לשעון עולמי, יומן, מזג אוויר ואנשי קשר מעודפים.

לא מתחרה ביצרניות הגדולות

אחד הדברים שחשוב להבין לגבי באדה הוא שהיא לא באה להתחרות במערכות ההפעלה של היצרניות הגדולות, אלא מדובר בניסיון של החברה לקרב קהל שלא היה קונה מכשיר עם מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל. במקרה הזה סמסונג עושה עבודה טובה כי היא מציעה הרבה יתרונות שיש לטלפון חכם, כמו התקנת אפליקציות, הפעלה של מספר יישומים במקביל או עדכון של אנשי הקשר, הפגישות והמיילים באופן אוטומטי מגוגל.

סמסונג הוסיפה לבאדה תוכנת ניווט בשם LBS, שכרגע לא נראית מתחרה ראויה לתוכנות של חברות אחרות. בנוסף, היא גם גובה כסף על שירותיה וכרגע לתוכנה אין מפות של ישראל.

מה לגבי הדפדפן אינטרנט? באדה מציעה דפדפן שמגיב מהר (לפחות על-גבי מכשיר ה-Wave החדש של סמסונג), בעל יכולת התמקדות במקומות שונים בעמוד, והגדלה באמצעות "צביטה" עם האצבעות במסך. אחד החסרונות, לפחות בגרסה שלנו - אין תמיכה בפלאש.

הפירוש של באדה בקוריאנית הוא, כאמור, אוקינוס, מה שכנראה נועד לסמל את מגוון האפליקציות שיהיו למכשיר ואת עושר היכולות של המערכת הזו. עדיין מוקדם להגיד אם סמסונג תצליח במקרה הזה, אולם היא ללא ספק תצליח להתחרות בשוק של אנשים שרוצים טלפון שמרגיש פשוט, אבל מציע יכולות מתקדמות.