5 חודשים לחוק בנק ישראל - ועדיין אין חברים בוועדת האיתור

איתור חברים - לוועדה המוניטרית ולמועצה המינהלית ■ לפי החוק, המועצה המינהלית תתפקד כדירקטוריון בנק ישראל ותפקח על ניהול הבנק, והוועדה המוניטרית תהיה אחראית על גיבוש המדיניות המוניטרית בבנק, לרבות קביעת גובה הריבית במשק

כחמישה חודשים חלפו מאז אישרה הכנסת את חוק בנק ישראל החדש, ואולם עדיין לא מונו אפילו חברי ועדה לאיתור מועמדים לכהונה כחברים בוועדה המוניטרית ובמועצה המינהלית - שני הגופים החדשים המהווים את החידוש העיקרי בחוק החדש. לפי החוק, המועצה המינהלית תתפקד כדירקטוריון בנק ישראל ותפקח על ניהול הבנק, והוועדה המוניטרית תהיה אחראית על גיבוש המדיניות המוניטרית בבנק, לרבות קביעת גובה הריבית במשק.

חודשיים עברו מאז שהשופט בדימוס, אליהו וינוגרד, מונה כיו''ר ועדת איתור החברים לשני הגופים, אך עדיין אין חברים בוועדת המינוי. לפי חוק, מלאכתו של וינוגרד פשוטה למדי: לבחור שני נציגי ציבור בלבד שהם אנשי משק וכלכלה או אנשי סגל אקדמי בכיר, בהווה או בעבר. וינוגרד אינו האחראי היחידי למחדל; גם שר האוצר, יובל שטייניץ, אחראי, משום שמצוין בחוק כי בחירת שני נציגי הציבור תיעשה בהתייעצות עם שר האוצר.

"עיכוב טכני"

מלשכתו של שטייניץ נמסר:" זה עניין של כמה ימים, והעיכוב טכני בלבד. בימים אלו מזכירות הממשלה מעבירה החלטה, כמתחייב בחוק, המסדירה את עבודת הוועדה (תנאי עבודה ושכר של חברי הוועדה, א.פ.)". ל"גלובס" נודע עוד כי שר האוצר כבר בחר את שני נציגיו, ובימים הקרובים הם ייחשפו. ההערכות הן כי אחד מהשניים הוא ירום אריאב, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר. בלשכתו של שטייניץ הוסיפו: "מינוי חברים בוועדת האיתור הוא הליך מורכב בגלל תנאי הסף המצמצמים מאוד את מרחב הבחירה. בימים אלו לשכת שר האוצר עמלה על מנת לקדם בחירה סופית של מספר מועמדים".

על פי החוק, נציגי הציבור בוועדה המוניטרית "ימונו על ידי הממשלה על פי המלצת הוועדה לאיתור מועמדים (בראשות וינוגרד, א.פ.)". עם זאת, החוק לא מתייחס לשאלה הספציפית האם לשר האוצר מותר או לא להציע מועמדים משלו.

גם מינויו של יו''ר ועדת האיתור וינוגרד נעשה באיחור רב על ידי היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, אשר המתין חודשיים וחצי מאז שחוק בנק ישראל אושר בכנסת. נזכיר כי הנגיד, סטנלי פישר, הדגיש לא פעם כי יישום חוק בנק ישראל, לרבות הקמת שני הגופים החדשים, הוא אחד היעדים המרכזיים בקדנציה השנייה שלו.