סקר: רוב הציבור לא מודע להגבלות המכס על קניות בדיוטי פרי

במועצה לצרכנות מספרים על אלפי ישראלים הנאלצים לשלם סכומי כסף גבוהים ובלתי מתוכננים, משום שלא היו מודעים למגבלות על הכמויות והסכומים הפטורים ממכס

המעבר בדיוטי פרי הוא צעד כמעט קדוש בדרך לחו"ל, אולם החזרה הביתה עם הרכש המוזל עלולה לעלות ביוקר: רוב הצרכנים לא מודעים להוראות החוק לגבי פטורים ממס על מוצרים מיובאים מחו"ל או מחנויות הדיוטי פרי - כך עולה מסקר שערכה המועצה לצרכנות באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה, בעקבות תלונות צרכנים בנושא: אלה מספרים כי התפתו לרכוש מוצרים רבים בחנות הדיוטי פרי (אלכוהול, יין וסיגריות בעיקר) בעקבות מבצעים שונים - וגילו בעת המעבר במכס כי חלק מהמוצרים חייבים במס וכי עליהם לשלם קנסות כבדים על הסחורה בשל אי-הצהרתם, מבלי שקיבלו התראה הולמת או הבהרה לגבי הכללים החלים בתחום.

הסקר חושף חוסר ידיעה מוחלטת באשר למגבלת הכמות הקיימת על הכנסת בשמים וסיגריות לארץ. למעשה, 96% מהציבור אינו יודע כי מותר להכניס לארץ עד 250 מ"ל (1/4 ליטר) בשמים, ו-92% לא יודעים כי מותר להכניס לארץ רק עד 250 גרם טבק (שווה לפקט אחד של סיגריות).

רוב הציבור גם לא מודע למגבלות הכמות על משקאות חריפים: כמעט 80% לא יודעים כי מותר להכניס לארץ עד ליטר 1 משקה חריף ועד 2 ליטר יין.

לשאלה האם תשלום המסים החלים על מוצרים הנרכשים בדיוטי פרי בנתב"ג, במסגרת שירותי פטור ושמור, חלים גם על מוצרים הנרכשים בחו"ל ומובאים לארץ - השיבו 61% בטעות כי המסים אינם חלים על מוצרים אלה, או שלא ידעו לענות.

האם יש פטור על מוצרים כגון מוצרי חשמל, אלקטרוניקה וביגוד? 68% לא ידעו כי קיים פטור חלקי בלבד. למעלה מ-60% לא ידעו שהפטור מוגבל לשווי של 200 דולר.

זאת ועוד: 76% לא יודעים כי על מוצר אחד ששוויו עולה על 200 דולר אין פטור כלל, ויש לשלם עליו מסים מהשקל הראשון.

כמעט מחצית הנשאלים לא יודעים כי הגבלת הפטור היא אישית, וכי אין לצרף זכויות של מספר נוסעים שאינם בני משפחה.

קנסות גבוהים

התלונות מתייחסות בעיקרן לצורך להבהיר היטב את הכללים לכל העוברים בשערי הדיוטי פרי (ודאי בקופות), הן על-ידי שילוט מפורט והן על-ידי הסבר מתאים מצד העובדים בחנויות.

כך, למשל, מתלונן נוסע שרכש בקבוקי אלכוהול ב-196 דולר (כ-7 מעל המותר, במקרה שלו) טען כי המוכרת הזהירה אותו לגבי חריגה בכמות הסיגריות המותרת, כשביקש לרכוש 5 פקטים - אך לא אמרה דבר בעניין האלכוהול. "גם האריזה הנושאת כיתוב 'פטור ושמור' מבלבלת", טוען המתלונן - שמצא את עצמו נעצר על-ידי רשויות המס ונדרש לשלם קנס, לאחר שעבר במסלול הירוק מבלי להצהיר על התכולה העודפת.

במקרה אחר, 3 חברים קובלים על האופן שבו ארזה עבורם קופאית בחנות ג'יימס ריצ'רדסון את הסחורה: על אף שרכשו בקבוקי אלכוהול בנפרד, ארזה אותם הקופאית במרוכז - וכך חויב אחד מהם בתשלום מכס עבור הכמות כולה: "לא עזרו ההסברים והצגת הקבלות, נמצאתי אשם כמו מבריח פלילי".

במקרה אחר, קונה טוען כי פותה על-ידי מוכרת לקנות בקבוקי אלכוהול במבצע, תוך שהיא מציגה בפניו מידע מוטעה ולפיו מותרת רכישה של שני בקבוקים לאדם.

חוסר הבהירות בנושא רב, ונוסף לעלות הכספית החורגת - שיכולה להגיע לאלפי שקלים - מדובר במבוכה גדולה עבור אדם שומר חוק שאינו מתיימר להבריח סחורה.

"שידול הלקוחות לרכוש מוצרים מעבר לכמויות פטורות ממסים ללא שום אזהרה, אריזתם בכיתוב 'פטור ושמור' ואריזת מוצרים של לקוחות שונים באריזה אחת, גורמים ללקוחות לעבור במסלול הירוק ולשלם קנסות כבדים ומיותרים" - אומרים במועצה לצרכנות.

עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה, מוסיף: "במצב עגום זה המועצה לצרכנות מבקשת מרשות המסים לדאוג להציב שילוט מפורט בחנויות הדיוטי פרי, ליד כל קופה בחנות, עם טבלת דרגות הפטור, ומחנויות הדיוטי פרי לרענן את עובדי החנות ולהימנע משידול לקוחות לרכוש מוצרים מעבר לכמויות הפטורות ממס ללא הזהרה מתאימה".

באתר האינטרנט של המועצה לצרכנות ניתן למצוא את עיקר המידע על פטורים ממסים על מוצרים מיובאים לארץ או נרכשים בחנויות הדיוטי פרי. גם באתר רשות המסים ניתן למצוא את פרטי החוק.

תגובת רשות המסים: "מידע לעניין הפטור ממסים מפורט על גבי מסכי פלזמה התלויים מעל כל קופה ברחבי חנויות הדיוטי פרי. יתרה מזאת, בכניסה לחנויות מוצבים מעמדים עם עלוני מידע מפורטים. שילוט מפורט נמצא גם בכניסה לישראל, מעל כל מסועי הכבודה, וכן שלט גדול ומאיר עיניים ניצב בכניסות למסלולי האדום/ירוק. אנו פועלים באופן מתמיד כדי להגביר את מודעות הציבור לעניין הפטורים, בין היתר באמצעות מידע באתר רשות המסים ועלוני מידע. נשמח לקבל את ממצאי הסקר ולבחון צעדים נוספים".

תגובת ג'יימס ריצ'רדסון: "בג'יימס ריצ'רדסון מוצבים עשרות אלמנטים של שילוט היקפי ומפורט, המגדיר במדויק את הוראות המכס, ומפוזר ברחבי החנות עצמה, בחזית הקופות, מעל הקופות על גבי מסכים, ועל גבי מעטפות ה"פטור ושמור. לאור זה - בקשתו המבורכת של מנכ"ל המועצה לצרכנות לדאוג לשילוט מפורט - מתקיימת במלואה שנים רבות.

"חשוב להבהיר כי עובדי ג'יימס ריצ'רדסון תודרכו להפנות קונים לנוסח השילוט. ג'יימס ריצ'רדסון אינה אחראית להחלטתם של אנשים לקנות מעבר למה שמותר, כשם שיצרני מכוניות אינם אחראים על החלטתם של נהגים לנסוע במהירות מעל למותר".

4 שאלות נפוצות על קניות פטורות ממכס

* האם אני ובן-זוגי נהנים מפטור משותף של 400 דולר?

הפטור הוא אישי, ולכן אי-אפשר לקבל פטור על סכום העולה על 200 דולר על-ידי רכישה בשם מספר נוסעים.

* האם ניתן לחלק את סכום הקנייה כדי ליהנות מפטור חלקי על 200 דולר ולשלם מס על יתרת הסכום?

לא. אם ערך המוצר עולה על 200 דולר, המס ישולם על ערכו המלא של המוצר מהשקל הראשון.

* האם המגבלה חלה על מוצרים שרכשתי בחו"ל?

כן. חשוב לציין כי המגבלות המפורטות חלות על כלל המוצרים שמכניסים לארץ, ללא הבחנה בין מוצרים שנרכשו בחנות הדיוטי פרי לבין אלה שנרכשו בחו"ל או במטוס.

* רכשתי מוצרים רבים. האם מותר לי לעבור במסלול הירוק?

יציאה מנתב"ג דרך "המסלול הירוק" מהווה הצהרה כי אתה נושא אך ורק חפצים הפטורים ממס על-פי המגבלות המפורטות לעיל. לכן, אם אינך יודע אם עליך לשלם מס על חלק מהמוצרים, מומלץ לעבור דרך המסלול האדום. כמובן, עדיף לוודא את זכויותיך טרם הנסיעה לחו"ל או בנתב''ג לפני הרכישה.

22
 22