שר התחבורה "ישחרר" את איילון? יאסור כניסות משאיות לת"א

ישראל כץ הודיע בכנס "תחבורה היום ומחר" שנערך בסינמטק בת"א: כניסתן של משאיות לתל אביב בבקרים תיחסם החל מ-2011

כניסתן של משאיות לתל אביב תיחסם החל מ-2011 בשעות 6:00-9:00 - כך הודיע הבוקר (ד') שר התחבורה ישראל כץ בכנס של ארגון "תחבורה היום ומחר" בעניין התחבורה הציבורית, שהתקיים בסינמטק של תל-אביב. "נת"ע (נתיבי תחבורה עירונית) עובדת מזה חודשיים של הכנת אתרי חנייה מתאימים, בדומה למצב הקיים בירושלים", אמר.

בכנס אמר כץ כי "התחבורה הציבורית בגוש דן הוא אחד הכישלונות האסטרטגיים של מדינת ישראל מיום הקמתה ואולי אפילו לפני זה. כץ חזר ותמך בפיתרון הרכבת הקלה בגוש דן באומרו כי "הקו האדום לבדו אמור להסיע 100 מיליון איש בשנה. אין אף כלי תחבורה אחר שנותן פתרון למסות של מאות מיליוני נוסעים.

"הרכבות הוא הנושא הכאוב מכולם. הקו מת"א לירושלים אמור להגיע לבניני האומה תוך 28 דקות עם עצירה אחת בנתב"ג. כיום מסיעה הרכבת כעשרים מיליון איש, ואני מניח שנצליח בסיום הפרויקט להגיע ח-100 מיליון נוסעים".

כץ ציין כי כרגע נבחנת האפשרות לייחד בצירים המרכזיים של העיר נת"צים (נתיבי תחבורה ציבורית) נוספים - "בחלק מהמקומות הדבר יתאפשר, בחלק פחות, בגלל היעדר תשתית מתאימה".

"תקצבנו 20 מיליון שקלים ברוטו לסיוע בתשתיות אופניים בת"א. ערים נוספות, כמו אשדוד, מעוניינים לקדם פרויקטים מסוג זה. הונחיתי שבכל פרויקט חדש יוטמע נושא שבילי האופניים".

ח"כ הורוביץ: "ייתכן ולא יהיה לנו אפילו קו רכבת אחד לרפואה בת"א"

ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) חלק עם התפיסה הרואה ברכבת הקלה פיתרון לכל תחלואי התחבורה במטרופולין גוש דן. "צריך להגיד את האמת: ייתכן ולא יהיה לנו אפילו קו רכבת אחד לרפואה בת"א, וזה בגלל שאין אפשרות כלכלית ויישומית סבירה לכך, היקף התשואה לא מצדיק את זה. מכרו לציבור חלומות על מטרו. הבסיס לכך הוא לא הגיוני, אלא הרבה תדמיות, פוליטיקה ויח"צ". הורוביץ הוסיף כי "לנוכח העיכובים הבלתי נסבלים והשינוי החד בעלויות הפרויקטים, צריך לבצע בחינה יסודית של המדינה עם זכייני הפרויקטים השונים. צריך לשקול את ההפקדה של הפרויקטים בעתידיים בידי גופים ציבוריים, כמו חברות עירוניות".

"אנשים לא מסתובבים ברכבת עם לפטופ, כך שהם יכולים לחפש בגוגל איזה קו עבר הפרטה", אמרה ח"כ שלי יחימוביץ (העבודה) המקדמת הצעת חוק להקמת מרכז מידע ממוחשב ביחד עם ח"כ יריב לוין (הליכוד) וח"כ נחמן שי (קדימה). "היא במידה רבה נובעת מהפרטה - אדם קר בבוקר ומגלה שאין יותר קו מסוים בשכונה שלו, והוא לא יודע לאן להתקשר. הפרטת קווי התחבורה הציבורית עברה יותר מהר מהנגשתה לציבור". יחימוביץ ציינה שהצעת החוק מייחסת בשלב ראשון להקמת 200 צגים דיגיטליים מידי שנה בתחבורה ציבורית ועברה לקריאה שנייה.

יחימוביץ מתחה ביקורת על ההפרטה באומרה כי "אוטובוס עולה 1.2 מיליון שקל ואי-אפשר לחסוך בו. אפשר לחסוך בהוצאות השכר, לקצץ בהפסקות נהגים - עד כדי כך שנהגים נאלצו להשתין לבקבוק. היום עובדים נהגי דן על בסיס שעתי ומשתכרים 28 שקל. יש שם נהגים מדורות א'-ט'. העובדה שהרכבת הקלה חזרה לידי המדינה מראה שנושא התחבורה הציבורית הוא עניין לאומי. הוא לא יכול להיות בידי חברת הפרטיות".

ח"כ דב חנין (חד"ש) גורס כי לאוטובוסים צריך לתת עדיפות אמיתית ברמזורים, לצד הגברת תדירותם וכרטוס אחידה ומערכת מרושתת של קווי נסיעה. "אנחנו חייבים להחליף פה את הדיסקט, לא יעזרו לנו צעדים סמליים או שינויים קטנים במקום זה או אחר. בלי תפיסה שעובדת אחרת, נישאר תקועים". חנין, שסיעת "עיר בעיר" שהוא עומד בראשה בעיריית ת"א מציעה הצעה משלה לרפורמה בתחבורה הציבורית בעיר ("מהיר בעיר") אמר כי "המערכת שאנחנו מייצרים מבוססת על שני קווים (חוצה את מרכז העיר וסובב אותה, א"ו). לשני הקווים האלה ניתן תנאים אופטימליים של תנועה, אוטובוסים מופחתי זיהום מתקן יורו 5 שכבר קיימים בדן. "מאז שפורסמה התוכנית, חלה התקדמות מאוד מאוד גדולה בשיתוף עם הרבה מאוד גורמים - תמיכה של דן, משרד האוצר והתחבורה. התוכנית הזו תעלה כסף, אבל אסור שהשאלה הזאת תהיה שאלה של קרדיט ושל מי המציא את הגלגל".