כבל לאסיף: "המשבר הנוכחי בתחום התכנון הוא תחת פיקודך"

ח"כ איתן כבל: "כשאני בוחן את הרפורמה בחוק התכנון והבנייה ושואל את עצמי האם היא תייעל את המערכת, אני פסימי. אני בעד רפורמה, היא חשובה, אבל לא באופן הזה"

‏"תחת פיקודך אנחנו נמצאים במשבר הנוכחי של התכנון והבנייה", כך תקף היום ח"כ איתן כבל את שמאי אסיף, שפרש לפני כחודשיים מתפקיד מנהל מינהל התכנון במשרד הפנים. הוויכוח התעורר במהלך דיון מיוחד של ועדת הפנים והגנת הסביבה בנושא הרפורמה בחוק התכנון והבנייה שהתקיים במסגרת כנס שדרות לחברה שנערך במכללה האקדמית ספיר במועצה המקומית שער הנגב.

‏ הדיון עסק בשאלה האם יש להפריד בין מרכיב הרישוי ומרכיב התכנון ברפורמה. נושא זה הועלה לאחר שלפני מספר חודשים התארגנה קואליציה של גופים מקצועיים וארגונים סביבתיים וחברתיים בדרישתם שהממשלה תפצל את מרכיב הרישוי ממרכיב התכנון ברפורמה שמקדם ראש הממשלה בנימין נתניהו בחוק התכנון והבנייה. זאת משום שלדעתם אמנם העבודה שבוצעה במסגרת הרפורמה לגבי מרכיב הרישוי היתה יסודית, בהישענה על ממצאי ועדת זיילר, אולם העבודה על מרכיב התכנון בחוק הרפורמה נעשתה בחופזה וללא שיתופם של הארגונים והציבור.

כזכור, הרפורמה בחוק התכנון, שאושרה על ידי הממשלה בינואר השנה, כוללת שני שלבים. השלב הראשון, שלב מהפכת הרישוי, כולל שלושה מסלולי רישוי קצובים לקבלת היתרי בנייה: מסלול פטור שבמסגרתו יינתן פטור מלא מהליכי רישוי ויוענק אישור מיידי לתוכניות קטנות כמו סגירת מרפסות והקמת פרגולות‏‎;‎‏ מסלול מקוצר בו יינתן ההיתר תוך 45 יום‎;‎‏ ומסלול מלא לתוכניות גדולות, במסגרתו יינתן ההיתר תוך 90 יום. השלב השני של הרפורמה הוא ייעול התכנון במוסדות התכנון, שמטרתו להגביר את השקיפות והפיקוח ולחזק את הוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה.

בדיון שנערך היום אמר יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ דוד אזולאי (ש"ס), כי באופן ענייני אין להפריד בין מרכיב הרישוי ומרכיב התכנון ברפורמה משום שאחד תלוי בשני, אך אין לפסול שמיעת עמדות שונות בעניין.

‏סמנכ"ל התכנון במשרד להגנת הסביבה, גלית כהן, אמרה בדיון כי "הרפורמה ברישוי נותנת מענה אמיתי לחסמים האמיתיים בנושא הדיור ולכן כדאי לקדם אותה, אבל לא לקשור את הרישוי והתכנון ביחד".

‏אסיף, שמאז שפרש מתפקידו טרם מונה לו מחליף קבוע, מתנגד להפרדה בין המרכיבים: "הגישה הבסיסית של הממשלה היא שצריך להכין רפורמה מקיפה בתחום התכנון והבנייה, שיש לה נדבכים שונים. חלק מהפגמים כיום בתהליכים ובחקיקה הקיימת הם דווקא בתחום התכנון. יש לעשות כאן מהלך מקיף ולכן לא מפרידים לאלמנטים שונים. הרפורמה הנוכחית היא מקשה אחת וכדי לפרק אותה בין הליך הרישוי והליך התכנון זה יהיה כרוך בהליך מורכב".

‏ראש אגף שמירת סביבה וטבע בחברה להגנת הטבע, ניר פפאי, ציין כי "הנושא הוא אולי החשוב ביותר בחוק התכנון והבנייה. ישנה קואליציה רחבה, מקיר לקיר, של ארגוני סביבה, חברה, כלכלה, התאחדות הקבלנים, המתכננים, האדריכלים, 46 חברי כנסת ועשרות ארגונים נוספים, וכולם יוצאים בקריאה להפרדה בין תחום הרישוי לתכנון. ברגע שלא מגדירים בעיה, לא ניתן למצוא פתרון נכון, והבעיה של הרפורמה בחוק התכנון והבנייה היא שהבעיה אפילו לא מוגדרת. מה שמפריע לאזרח הם הדברים הקטנים, מה שנקרא 'סגירת המרפסת', ועל זה אין לנו ויכוח - כולנו תומכים בקידום תחום הרישוי. אבל את תחום התכנון, לעומת זאת, יש לפתוח לדיון ציבורי רחב, להתקדם איתו בזהירות, תוך שקיפות ושיתוף האזרחים וכל המעורבים בנושא".

‏לדברי עו"ד‎ ‎קרן הלפרין-מוסרי, מנהלת תחום קהילה וסביבה בעמותת אדם טבע‎ ‎ודין, "חייבים לפצל בין הרישוי והתכנון. ישנם שני הבדלים משמעותיים ביניהם שמצדיקים זאת. האחד הוא שבתחום הרישוי קיימים החסמים היומיומיים בפני האזרח ולכן יש דחיפות בקידום הרפורמה במרכיב זה. השני הוא שבתחום הרישוי בוצעה עבודה מקצועית ומקיפה באמצעות ועדה ציבורית, ועדת זיילר, ולכן קיים בסיס ידע נאות לקידום הרפורמה במרכיב זה. חייבים לבצע אותו סוג של תהליך מקצועי ומקיף שיכלול את נציגי כל המגזרים ורק אז אפשר יהיה לקדם רפורמה בתחום התכנון".

‏כבל ציין כי "כשאני בוחן את הרפורמה בחוק התכנון והבנייה ושואל את עצמי האם היא תייעל את המערכת, אני פסימי. אני בעד רפורמה, היא חשובה, אבל לא באופן הזה. אני חושב שהפיצול בין הרישוי לתכנון הוא הדבר הנכון. אם נצליח לקדם קודם את תהליכי הרישוי, יהיה קל יותר להתמודד עם פרק התכנון בהמשך".