ההנפקה של ג'נרל מוטורס מסמנת את סוף הראלי בניו-יורק?

הנפקות ענק, כמו זו של ג'נרל מוטורס שהתקיימה בשבוע שעבר, עלולות לסמן אופטימיות שיא של ציבור המשקיעים ■ מה שטוב ל-GM לא טוב בהכרח לשוק המניות

מגייסים כשאפשר, ולאו דווקא כשצריך: זה אחד הכללים הלא כתובים של שוקי ההון, ואולי החזק שבהם. כשהשווקים גואים, וציבור המשקיעים מוכן להשקיע בכל דבר שזז, זה הזמן להנפיק ולגייס כמה שיותר. ואכן, מתחילת השנה ועד יום שישי האחרון בוצעו בארה"ב 130 הנפקות ראשוניות - גידול של 136% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. 34.9 מיליארד דולר (כולל הנפקת ג'נרל מוטורס) גויסו במסגרת הנפקות אלו - גידול שנתי של 76% - ואילו 244 חברות נוספות מחכות לתורן לאחר שהגישו לפחות טיוטת תשקיף אחת.

יותר מזה. שבוע המסחר האחרון היה לפורה ביותר בשוק הראשוני. ג'נרל מוטורס, החברה והמכונית, הפכה להנפקה הראשונית השנייה בגודלה בכל הזמנים בארה"ב, והוכיחה שתהליך של כינוס נכסים לא בהכרח מסמן סוף. ג'נרל מוטורס גייסה ביום רביעי האחרון 15.8 מיליארד דולר, ונסחרת כרגע לפי שווי של 51.4 מיליארד דולר - תוספת של 4% על המחיר לפיו הונפקה.

הנפקות ענק דוגמת זו של ג'נרל מוטורס הן חלק מהנוף כשהשווקים גואים, אך ייתכן כי הן מסמלות נקודת רתיחה בשוקי ההון, או כפי שבוחר "בארונ'ס" לתאר זאת - אופטימיות שיא של ציבור המשקיעים. במילים אחרות, כשהנפקות ענק יוצאות לפועל, אולי זה הזמן לעלות על הגדר ולשבת עליה.

העבר כפרולוג

"אם העבר מהווה פרולוג, ייתכן שהצרות מחכות לנו מעבר לפינה", כך בוחר בארונ'ס להסביר מדוע הנפקות ענק עלולות לעורר משנתם את הדובים. "הנפקות ענק נוטות לפעמים לסמן רמת שיא קצרת-טווח באופטימיות של ציבור המשקיעים, ואחריהן מתקשה השוק לחזור לעצמו".

"בארונ'ס" מבסס את הערכותיו על בדיקה מעמיקה שערך האנליסט ג'ייסון גופפרט (Jason Goepfert) מהאתר הפיננסי www.SentimenTrader.com. גופפרט בדק את ביצועי מדד S&P 500 לאחר 16 ההנפקות הראשוניות הגדולות ביותר שבוצעו אי פעם בארה"ב, ומצא כי המדד נותר ללא שינוי חודש לאחר אותן הנפקות, ואף איבד 4.4% בממוצע חצי שנה אחריהן (ראו גרף). "כאשר בנקי השקעות, וכפועל יוצא ציבור המשקיעים, מרגישים מספיק בטוחים לעכל כאלו הנפקות ענק, פירוש הדבר שקבלת הפנים של שוק ההון חמה מדי", אומר גופפרט.

11
 11

מטבע הדברים, עדיין לא ניתן לקבוע האם הממצאים של גופפרט נכונים להנפקת ג'נרל מוטורס, אך אולי מספיק להיזכר בהנפקת הענק של ענקית ההשקעות BlackStone. זו גייסה 4.8 מיליארד דולר רגע לפני שליהמן ברדרס קרס וכדור השלג ששמו "משבר האשראי" החל להתגלגל. מניית BlackStone עדיין לא התאוששה מהמשבר, ונסחרת כרגע לפי מחיר הנמוך בשיעור של 57% מהמחיר לפיו הונפקה. 4.6 מיליארד דולר נמחקו משווי החברה, שהצליחה רק למשך רגעים ספורים להיסחר מעל המחיר בהנפקה לפני שצללה למצולות.

הבועות של SodaStream

ואם כבר בהנפקות ענק עסקינן, בגזרה הישראלית התואר "הנפקת השנה" שייך לחברת SodaStream , המפתחת מערכות ביתיות להכנת משקאות מוגזים. זו גייסה 125.3 מיליון דולר ונסחרת כרגע לפי שווי של 562 מיליון דולר - 53% מעל המחיר בהנפקה.

מבדיקת "גלובס" עולה כי הנפקת SodaStream היא ההנפקה הראשונית הישראלית השמינית בגודלה בעשור האחרון - הישג מכובד כשלעצמו. עם זאת, היסטוריית ביצועי ההנפקות הראשוניות הגדולות ביותר (ראו טבלה) אינה מהווה בהכרח סממן להמשך ביצועים חיוביים במניית SodaStream. חמש מתוך אותן עשר הנפקות נסחרות כרגע לפי מחיר הגבוה ממחיר ההנפקה (כולל המכירות המוצלחות של שופינג.קום וליפמן), ואילו חמש הנותרות מחקו שיעורים ניכרים משוויין (כולל מכירת סייפן לספנשן לפי מחצית משווייה בהנפקה).

22
 22

על משקל האנליזה אותה הציג בארונ'ס ונתוני העבר לעיל, לא נופתע אם שוק ההון יחל לאבד גובה אחרי הנפקת SodaStream.