"נישקתי צפרדעים בישראל, אבל עדיין לא מצאתי נסיכה"

אופן-טקסט הייתה בין הראשונות לזהות את הצורך לנהל את התוכן הנצרך ברשת, ועדיין לא נבלעה על-ידי ענקית מחשוב ■ המנכ"ל טום ג'נקינס: "בהחלט ייתכן שהחברה תירכש"; "יש לנו אינטרס בפתיחת מרכז פיתוח בישראל"

ניהול תוכן הפך לבעיה אמיתית למשתמש באמצעים דיגיטליים. למשתמש הפרטי, ולעיתים קרובות גם למי שמועסק בארגון קטן, אמנם יש יכולת שליטה סבירה על התכנים שהוא מייצר וצורך, אך התוכן עצמו הולך והופך מגוון יותר ועובר שינויים משמעותיים. תוכן הוא כבר מזמן לא רק מסמכי Word או תכתובות מייל, אלא גם שיחות טלפון, שיחות ועידה בווידיאו, מדיה חברתית, מולטימדיה - כל אלה צריכים להיות זמינים, קלים למציאה, ורלבנטיים לפי תהליך או נושא עסקי מסוים.

בארגונים שמכילים אלפי עובדים, זהו אתגר לא פשוט. לכן, לא פלא שבשנים האחרונות נוהרות לתחום, שנקרא ECM, חברות המחשוב הגדולות: מיקרוסופט, אורקל, IBM, EMC, אדובי, SAP, זירוקס - רובן ביצעו לפחות רכישה אחת. בכלל, הקונסולידציה הפכה למגמה בולטת בתחום, באופן דומה לתהליכים שהתרחשו בסגמנטים אחרים בעולם התוכנה.

"זה כמו שיש לך חדר שאתה זורק לתוכו כל יום את המסמכים שאתה מקבל בלי לתייק או לסווג אותם, ואחרי כמה שנים כשאתה פותח את הדלת אין שום סיכוי שתמצא משהו", אומר טום ג'נקינס, יו"ר ומנהל האסטרטגיה בחברת Open Text, בראיון ל"גלובס".

האטרקטיביות של התחום באה לידי ביטוי גם במספרים. השוק כולו, העריכה חברת המחקר גרטנר, הסתכם ב-3.9 מיליארד דולר ב-2010, והוא עתיד לצמוח ב-10% בממוצע לשנה בשנים הקרובות, מעבר לתחזיות הצמיחה בשוק המחשוב כולו.

אופן-טקסט, שנסחרת בנאסד"ק לפי 3.7 מיליארד דולר, ראתה את ההתפתחות של השוק עוד בימים שניהול תוכן היה ביצוע של חיפוש חכם. החברה יצאה לדרך ב-1991 כספין-אוף של אוניברסיטת ווטרלו הקנדית, כחלק מפרויקט לטכנולוגיית חיפוש במילון אוקספורד. בהמשך ביצעה החברה לא מעט רכישות והשקיעה בחברות אחרות, בין היתר ביאהו בתחילת דרכה. היום, כאשר בוחנים את החברות המובילות, אופן-טקסט היא היחידה שלא נבלעה, עדיין, בקרביה של ענקית מחשוב.

מסתגלת לשינויים המהירים

"אתה חייב מישהו שיהיה ניטרלי ושיוכל לגשת לכל הטכנולוגיות", אומר ג'נקינס וטוען כי זה ההסבר שמניע את הצמיחה בביצועי החברה - 23% ברבעון הראשון של 2011 לעומת הרבעון המקביל, לסך של 263 מיליון דולר. "המיצוב שלנו הוא ייחודי כרגע, ונראה שזה מאוד אטרקטיבי", הוא מוסיף.

אך הסיבה שאופן-טקסט שורדת בראש רשימת החברות בתחום אינה קשורה רק להיותה ניטרלית, אלא גם לשינויים המהירים בסוגי המידע שאותם צורכים בארגונים ולהגדרת המידע כבעל חשיבות רבה. כך, נדרשים ספקי התוכנה בתחום לשיפורים טכנולוגיים תמידיים, מה שמאיץ רכישות והשקעות במו"פ.

אחד המקומות המרכזיים שבהם ג'נקינס מחפש תוספות טכנולוגיות הוא ישראל, שבה מיוצגת אופן-טקסט מצד המכירות והתמיכה על-ידי SRL מקבוצת מלם. "נישקתי הרבה צפרדעים כאן, אבל עדיין לא מצאתי את הנסיכה", אומר ג'נקינס, שלדבריו מחפש לרכוש חברה ישראלית כבר עשור, "יש לי אינטרס בפתיחת מרכז פיתוח בישראל, אבל זה לא קרה כי אין לי עדיין הסכם עם חברה מקומית. זה רק עניין של זמן לפני שיהיה לנו הסכם עם חברה כזו. זה כמעט בלתי נמנע".

נתח השוק של אופן-טקסט ממוקם אחרי IBM, עם 18% מהשוק ב-2009, כך לפי גרטנר, הרבה לפני EMC ואורקל, בשוק ש-63% ממנו נמצא בידי חמש החברות הגדולות. עם זאת, הוא לא סותר שדברים יכולים להשתנות, אפילו בקרוב. "המציאות היא שאם אופן-טקסט תירכש, היא תהפוך למומחית ניהול התוכן בחברת מחשוב גדולה יותר. בהחלט ייתכן שזה יקרה".