כך מפטר הבנק הבינלאומי רגע לפני הקביעות

הבינלאומי מבטיח תנאים טובים לצעירים, אבל מפטר אותם רגע לפני הקביעות ■ תגובת הבנק: הוועד אשם

"קריירה בנקאית מתחילה בבנק הבינלאומי", מבטיחה מודעת הדרושים שמפרסם הבנק שבבעלות צדיק בינו. "קליטה כעובדי בנק מהיום הראשון ותנאים מעולים למתאימים", לשון המודעה. ואולם, צעירים בוגרי תואר ראשון, בעיקר כאלה עם השכלה פיננסית שמתעניינים בעבודה בבנק, עלולים לגלות כי מדובר בקריירה קצרה במיוחד.

ל"גלובס" נודע כי הנהלת הבינלאומי דורשת בתקופה האחרונה מעובדים בעלי ותק של 3-4 שנים לעבור "מבחני התאמה" באמצעות מכון אדם מילא כתנאי לקבלת קביעות בבנק - זאת למרות שדבר קיומם של המבחנים לא היה ידוע להם עם קבלתם לעבודה וגם לא במהלכה. בוועד העובדים של הבנק משוכנעים כי מדובר בתירוץ לפטר עובדים רגע לפני שהם הופכים לקבועים, במיוחד לאור מקרים שבהם גם ציונים סבירים במבחני ההתאמה לא מנעו פיטורים. בבנק מודים כי בחצי השנה האחרונה פוטרו 50 עובדים לפני שקיבלו קביעות, אך טוענים כי לפחות בחלק מהמקרים הוועד הוא האשם - זאת משום שסירב לאחרונה להאריך את תקופת הזמניות של העובדים משנתיים לארבע שנים, אף על פי שהסכם משנת 2006 קובע שניתן להאריך את הזמניות בהסכמת הוועד.

"אחרי שלוש שנים בבנק פתאום זימנו אותי למבחנים האלה, שהם מבחנים פסיכוטכניים עם עיגולים ומשולשים, דינמיקה קבוצתית וראיון עם פסיכולוג", מספרת לילך מירוני-בללי, שפוטרה לאחרונה מסניף צמרות בהרצליה. "עברתי את המבחנים האלה עם ציונים ממוצעים ומעלה, אבל בשימוע שנערך לי לפני הפיטורים הוסבר לי שהתוצאות סבירות 'באופן שלא יכול היה להטות את הכף לטובת קביעות' - כאילו רק אם התוצאות היו מעולות לא היו מפטרים אותי". מירוני-בללי מדגישה שחוות הדעת שקיבלה מהממונים עליה בבנק היו מצוינות לכל אורך הדרך, אולם בשימוע טענו נציגי ההנהלה שזה פשוט לא מספיק. "הם טוענים שהמנהלים בסניפים לא יכולים לנבא את היכולת המקצועית העתידית של העובד, ונבואה כזאת ניתנה רק למכון כדוגמת אדם מילא", מסביר חנוך ליבנה, יו"ר ועד הפקידים בבנק, שנכח באותו שימוע.

לחלק מהעובדים שפוטרו מהבנק הוסבר כי סיבת הפיטורים נובעת מעצם העובדה שגם לאחר שלוש שנים הם נותרו בתפקיד של טלר, ולא התקדמו. העובדים האלה טוענים מנגד כי מעולם לא הוסבר להם שקביעות מקבלים רק מי שעברו לתפקידים אחרים, מה גם שמדובר בעובדים מצטיינים שיכולים בקלות לעבור לתפקידים אחרים אם זהו רצונו של הבנק.

דלת מסתובבת

בוועד העובדים טוענים כי פיטורי העובדים הם דוגמה מובהקת לשיטת "הדלת המסתובבת", ולראיה הבנק ממשיך לגייס עובדים במקומם של אותם עובדים שפוטרו. "אותם צעירים שמתקבלים לבנק וחולמים על קריירה מתחתנים בינתיים ומגדלים ילדים, ודווקא אז הבנק מפטר אותם", טוען ליבנה. האחרון דורש כי בחינות ההתאמה יתקיימו מעתה אחרי שנתיים ולא אחרי ארבע שנים (בתום תקופת הזמניות המלאה - ש.נ), וכי עובדים שנקלטים בבנק ייודעו על עצם קיום המבחנים. עוד הוא דורש כי עובדים זמניים יקבלו פיצויים מוגדלים, כדי להרתיע את הבנק משימוש בשיטת הדלת המסתובבת.

נזכיר כי בדיוק לפני שנה השביתו עובדי הבינלאומי את סניפי הבנק למשך שבועיים, אולם לפי הערכות ספק אם המשבר הנוכחי יגיע לכדי עיצומים חריפים.

מהבנק הבינלאומי נמסר בתגובה: "המתואר הוא באשמת הוועד: באופן חד צדדי החליט ועד הפקידים שהוא לא מאפשר הארכת זמניות מעבר לשנתיים, מה שלא מאפשר לבנק לקבל החלטה מושכלת לגבי קביעות - החלטה קריטית בקריירת העובד. ברגע שיחזור בו הוועד, נשמח לשוב למה שהיה עד קבלת החלטתו זו - קרי בחינת העובדים בתום 4 שנים. נציין כי אחוזי הקביעות הגיעו בבינלאומי לכ-70% - גבוה מהותית מהבנקים האחרים. נציין עוד כי גם במציאות הנוכחית עובדים שניתן לקבל לגביהם החלטה מקבלים קביעות גם בתום שנתיים".