לכתבה הקודמתיתרונות הליסינג התפעולי: האם זה הפיתרון הנכון עבורכם? לכתבה הבאהחשמל באוויר: פיתוח ישראלי יאפשר הפקת חשמל מאוויר

נושאים הקשורים לכתבה

"אנו מכוונים את המשק לרכוש פחות כלי רכב מזהמים"

בועז סופר, האיש שעמד מאחורי הרגולציה בענף הרכב, מסביר איך מייצרים חקיקה לעשור, ומזכיר שעוד לא נגמרה העבודה

04/10/2011, 12:00
צפריר בשן
דלק / צלם: פוטוס טו גו
דלק / צלם: פוטוס טו גו

בועז סופר הוא מנכ"ל חברת תקשוב, שמספקת שירותי מרכזים קוליים לארגונים גדולים, ובהם קופות החולים, חברות התקשורת השונות ועוד. אבל גם שנה לאחר שפרש מתפקידו כסמנכ"ל לתכנון וכלכלה ברשות המסים, סופר עדיין מזוהה יותר מכל כרגולטור של ענף הרכב.

סופר הוא אדם רהוט ומתמצא היטב בחומרים שבהם הוא עוסק. כל כך רהוט וכל כך מצוי בחומר, שהמאזין חייב להישאר על קצות אצבעותיו כדי לא לאבד את חוט החשיבה של סופר. נפגשתי אתו כדי להבין את הרציונל מאחורי הרפורמה במס הקנייה לרכב שנכנסה לתוקף לפני שנתיים, ובעצם שינתה את ענף הרכב בישראל מקצה אל קצה.

- תסביר בבקשה למי שאינו מבין דבר במיסוי רכב: מה עשיתם?

סופר: "יש למדינת ישראל כלי שקוראים לו מס קנייה. זה כלי שאמור להוות כלי פיסקלי, כלומר לייצר הכנסות למדינה, אבל הוא גם מכשיר לשינוי התנהגות של הציבור. כך למשל, בישראל כמו במדינות אחרות ברחבי העולם, הוא משמש למיסוי של סיגריות, אלכוהול ודלק. אנחנו החלטנו להפעיל אותו גם לשינוי התנהגות בענף הרכב, כך שהמס יעודד שימוש בכלי רכב שאינם מזהמים.

"מכאן ואילך לקחנו נוסחא שפחות או יותר מקובלת על המומחים, ובאמצעותה דירגנו את זיהום האוויר של כלי רכב, כדי להימנע מהתייחסות פרטנית לגדול, קטן, היברידי, ידני, אוטומטי, מונע בגז, היברידי, ירוק. לי לא אכפת מה הן ההעדפות של אנשים: רק שיקנו עם רמת זיהום פחות נמוכה. בלי לתת העדפה לשום דבר. אנחנו נותנים את ההעדפה דרך הדירוג.

"כיום עובדת ועדה בראשות דוקטור בקר, שהמטרה שלה לבצע התאמות של הנוסחא לערכים של שנת 2010".

"שקיפות מוחלטת של היבואנים מול הצרכנים"

סופר מסביר כי לפני שנתיים היה חציון המכירות בשוק ברמה 9 על הדירוג, וכיום הוא ברמת זיהום של 6. בעצם, הוועדה של בקר מכווננת כעת את הדירוג הנומרי, כך שתידרש רמת זיהום נמוכה יותר כדי להשיג את אותו דירוג.

סופר: "יצרנו שקיפות מוחלטת של היבואנים מול הצרכנים, מול האוצר וזה מול זה. כולם יודעים מה הדירוג של כל רכב. מה שאנחנו טענו אז זה שאנחנו מתחילים מנקודה מסוימת ומרגע שהיצרנים והשוק יבינו ויפנימו את השינוי - הכלכלה תעשה את שלה".

בפועל, החקיקה איפשרה הפחתה של מס הקנייה על מכוניות נקיות עד לגובה של 20% בלבד (לעומת 75% לפני הרפורמה). מאידך, מי שמעניין לרכוש את המכוניות המזהמות ביותר ישלם מס קנייה של 83%. התוצאה היא נטייה של חלקים ניכרים יותר ויותר של הציבור לרכוש מכוניות קטנות יותר ומזהמות פחות - ורמות המחירים של המכוניות האלה, בגובה 60 ו-70 אלף שקל - לא נראו פה מזה שנים ארוכות.

סופר: "המטרה שלנו היתה להפוך את מס הקנייה לכלי לכיוון התנהגות לכיוון כלי רכב יותר נקיים. כשהתחלנו, החציון של קבוצות הזיהום היה 9. היום הוא 6. היבואנים הפנימו את השינוי. והציבור? את הציבור לא מעניינות נוסחאות ודירוגים, אבל כן מעניין אותו המחיר. אז השוק עושה את שלו ואפשר לראות יותר מכוניות קטנות וזולות על הכביש.

"עכשיו, ובשנים הבאות בכלל, צריך רק לכוונן את ציר הזיהום מחדש. הרגולטור חייב לדרוש יותר ככל שהזמן עובר. הנוסחא היא הבסיס לכיול מחדש. וככה, למדינה יש מדיניות אקטיבית עד שנת 2020, ומתווה של מה צריך לעשות בשנים האלה".

"החוק אדיש לסוג הטכנולוגיה"

- ואין התייחסות לטכנולוגיות חדשות שמונעות זיהום?

"החוק אדיש לסוג הטכנולוגיה. מבחינתנו הכל טוב. היברידי, חשמלי, גז, מימן. החוק רואה רק את הרמה הנומרית של זיהום האוויר וממסה בהתאם. מה שיוצא אני מרוצה. המשק גם יכול לתכנן. הוא רואה מה קורה אצל היצרנים, מה הם היעדים שלהם וההצהרות שלהם, ולפי היעדים הנומריים של זיהום האוויר, האוצר והיצרנים יודעים באיזה רמה ימוסו המכוניות האלה".

- מה עוד צריך לעשות כדי לעודד חיסכון בדלק?

"אנחנו כיוונו את המשק לרכישה של כלי רכב פחות מזהמים. יש עוד דבר שאפשר לעשות, והוא ניהול ביקושים. עוד לא יצרנו מצב שבו בן אדם נכנס למכונית ויש לו אינטרס לנסוע קילומטר אחד פחות".

"כמחוקק, הייתי שמח להגיע למצב שבו אני מייצר מיסוי דיפרנציאלי בהתאם לגאוגרפיה וזמן. למשל, מיסוי של קילומטר נסיעה בכניסה לתל אביב בין שש לתשע בבוקר ומשלוש עד שמונה בערב. לעומת זאת, בערבה אני לא אמסה. התנועה שם לא מעניינת אותי. ההולנדים והאמריקאים עובדים על פתרונות מיסוי כאלה. הבעיה שלנו, היא שעדיין אין לנו אלטרנטיבה של תחבורה ציבורית. אנחנו רוצים להוריד נהגים מהכביש, אבל אין לנו אמצעים אחרים עבורם".

"ניהול ביקושים הוא גם כלי למתן העדפה לפריפריה על פני המרכז. בפריפריה נוסעים יותר וחייבים להשתמש יותר ברכב. המיסוי במצב מוכפל וממונף, גם בגלל המרחקים הגדולים יותר שנוסעים בפריפריה וגם בגלל כוח הקנייה הנמוך יותר של אנשי הפריפריה. ניהול ביקושים מאפשר מיסוי שונה של אזורי עומס ואזורי זמן, אבל כל עוד אין תחבורה ציבורית טובה, זה סתם עוד מס מהציבור".

והנה לכם עוד סיבה אחת לחכות לרכבת קלה בתל אביב.

הנוסחא לקביעת גובה המס לכל דגם רכב:

  1. כל דגם רכב חייב לבצע בדיקת זיהום אוויר לפני שהוא מאושר לשימוש בארץ, או במדינות אירופה ובארצות הברית. תוצאות הבדיקה כוללת מידע על חמשת מזהמי האוויר הבאים: פחמן חד חמצני (CO), פחמימנים (HC), תחמוצות חנקן (NOx), חלקיקים (PM) ופחמן דו חמצני (CO2).
  2. נתוני הפליטה של כל דגם רכב משוקללים באמצעות נוסחא ל"ציון ירוק ". ה"ציון הירוק" חולק ל- 15 קבוצות זיהום למכוניות, מקבוצה 1 - הנקייה ביותר ועד לקבוצה 15 - המזהמת ביותר.
  3. לכל קבוצה נקבעה הטבת מס בהתאם למידת הזיהום. הטבת המס ניתנת לאחר המיסוי האחיד לכלל כלי הרכב בשיעור של 83%(למעט כלי רכב היברידיים וחשמליים ). גודל ההטבה משתנה מ- 15,000 ₪ לכלי הרכב הנקיים יחסית ועד ל- 0 ש"ח לקבוצה המזהמת ביותר.

בנוסף, רכב היברידי שהציון הירוק שלו אינו עולה על 130 נקודות, יקבל מס קניה בשיעור 30% במקום 83%, במקום הטבה שקלית קצובה. כמו כן, לגבי עובד שכיר או עצמאי המחזיקים ברכב צמוד היברידי (ללא קשר לדרגת הזיהום), זקיפת שווי השימוש תהיה נמוכה ב- 530 ש"ח בהשוואה לזקיפת שווי שימוש עבור רכב רגיל במחיר דומה.

לקריאת כתבות וסקירות נוספות של פורום CFO, הקליקו כאן גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>
 

כתבות נוספות

תוכניות הטבה בניירות ערך לאן? תוכניות הטבה בניירות ערך לאן? אופציות או מניות ההטבה ? 12/08/2012
עולם תשלומים גלובלי עולם תשלומים גלובלי מערכת חדשנית, המתממשקת למערכות ה-ERP בארגון, מאפשרת התייעלות, חיסכון ומקסום רווחים ומביאה לחברות בישראל את מהפכת התשלומים הגלובלית 02/07/2012
הפוליסות המשתתפות ברווחים סיכמו מחצית חיובית הפוליסות המשתתפות ברווחים סיכמו מחצית חיובית התשואה הממוצעת אצל 8 חברות הביטוח הייתה כ-2.6% בסוף יוני ■ קרנות הפנסיה המקיפות החדשות רשמו במחצית תשואה מצטברת של כ-3.4% בממוצע רון שטיין 02/04/2014