מוני הראל הרים ידיים: מטיס מבקשת הקפאת הליכים

דירקטוריון מטיס קפיטל, שהראל מחזיק ב-68% ממניותיה, מבקש הקפאת הליכים לגיבוש הסדר חוב ■ לחברה חוב של 80 מיליון שקל באג"ח, הנסחרות בתשואה של כמעט 400%

לרשימה ההולכת ומתארכת של בעלי הון שהרימו ידיים אל מול הררי חובות האג"ח בשנתיים האחרונות, הצטרף היום גם מוני הראל. שלוש שנים לאחר שנכנס לשוק ההון יוצא ממנו הראל - יבואן נעלי "ניו-באלאנס" ועד לאחרונה בעלי מועדון הכדורגל של הפועל ת"א - בשן ועין. דירקטוריון חברת מטיס קפיטל , שהראל מחזיק ב-68% ממניותיה, החליט בתיאום עם מחזיקי האג"ח להגיש בקשה לביהמ"ש להקפאת הליכים, שתאפשר גיבוש הסדר חוב בחברה.

היקף החוב של מטיס למחזיקי האג"ח, הנחשבים לנושים לא מובטחים, עומד על 80 מיליון שקל (עוד 50 מיליון שקל מהאג"ח נרכשו על ידי החברה). הראל עצמו הפסיד באופן אישי על ההרפתקה הבורסאית שלו עשרות מיליוני שקלים.

במהלך 2008 רכשו הראל ושותפו לשעבר אמנון ברזילי 42% ממניות מטיס קפיטל, אז בעלת מחצית מסוכנות הרכב יפנאוטו, מידי חברת גמול תמורת 85 מיליון שקל. בהמשך הגדילו השניים את החזקתם בחברה. אלא, שבתוך זמן קצר נקלעה מטיס למשבר קשה ונאלצה לממש את מרבית נכסיה. הנאמן שימונה לחברה בתקופת הקפאת ההליכים, ככל הנראה משרד עוה"ד קליר-בנימיני, ימכור את הנכסים שנותרו במטיס, הכוללים בעיקר את מניות השליטה בחברה הבת פטרו גרופ (ששווי השוק שלהן 15 מיליון שקל בלבד).

כיום הראל הוא בעל השליטה היחיד במטיס קפיטל, לאחר שביוני 2010 רכש את מניות שותפו ברזילי בעקבות לחץ שהפעיל בנק מזרחי-טפחות, בגין חוב שנטלו השניים בסך 19 מיליון שקל. מניית מטיס צנחה בכ-60% מתחילת השנה למחיר המשקף לחברה שווי של 25 מיליון שקל בלבד, והאג"ח שלה נסחרת בתשואת זבל של 386%.

לקראת השעייה מהמסחר

החל ממחר, המסחר במניות מטיס קפיטל והחברה הבת פטרו גרופ יושעה, כיוון שהשתיים עדיין לא פרסמו את תוצאותיהן לרבעון השני של 2011. שתי החברות במצב קשה ולדוחותיהן הכספיים מצורפת הערת "עסק חי".

יש לציין, כי על פי מזכר הבנות שנחתם לאחרונה, אך עדיין לא הושלם, תשקיע חברת המימון ארקו 15 מיליון דולר תמורת 51% ממניות חברת תחנות הדלק GPM - הנכס המרכזי של פטרו גרופ (ושל החברה האם מטיס), ותעניק לה בנוסף הלוואה בסך 35 מיליון דולר.