הזדמנות מצומצמת לתיקון

חוק מכר הדירות מטיל על הקבלן אחריות לתיקון ליקויים ואי התאמות שהתגלו בנכס לאחר שנמסר לידי הרוכש. הקבלן יעדיף לרוב לתקן את הליקויים במקום לשלם פיצוי כספי לרוכש, אולם לא תמיד יתאפשר הדבר

החוק קובע כי עם גילוי אי ההתאמה או ליקוי בדירה החדשה, על הרוכש לפנות לקבלן ולהביא לידיעתו את דבר הליקוי ואף לאפשר לו לתקן את הליקוי בתוך זמן סביר. באם לא ניצל הקבלן הזדמנות זו, קובע החוק, לא תינתן לו הזדמנות נוספת, אלא יושתו עליו פיצויים כספיים.

בעניין מעין זה דן לאחרונה בית המשפט המחוזי בבאר שבע, במסגרת ערעור שהוגש על פסק דינו של בית משפט השלום באשדוד, אשר קיבל תביעה של רוכשי דירה כנגד קבלן וחייבו לשלם פיצוי כספי בגין ליקויי בניה שהתגלו בדירה ולא אפשר לו לתקן את הליקויים. בערעור טען הקבלן, כי שגה בית משפט השלום בפסק דינו, כאשר מנע ממנו את זכותו לתקן את הליקויים, טרם השתת הפיצוי הכספי. הקבלן טען שמיד עם קבלת פניית הרוכשים, פנה אליהם בכתב בבקשה לתאם עימם מועד לבדיקת הליקויים וביצוע התיקונים. אלא, שהרוכשים הזדרזו בהגשת התביעה מיד לאחר חגי תשרי (של שנת 2008).

מנגד, טענו הרוכשים, כי פנו לקבלן, אך לא נענו וכי לו היה מתקן את הליקויים, היה נחסך הצורך לפנות ליעוץ משפטי ולערכאות וכי העובדה שהקבלן הכחיש בכתב ההגנה מטעמו את הליקויים הנטענים, משמיטה את הבסיס לקיומה של הזכות לתיקון.

בית המשפט המחוזי קבע ככלל, שזכות קבלן לתקן ליקויים לא תעמוד לו, אם עשה ניסיונות תיקון שכשלו, או לא נענה לפניית רוכש בעניין זה, או כאשר הוא מכחיש קיומם של ליקויים.

בית המשפט דחה את טענת הקבלן כי לא ניתן היה לתקן את הליקויים בפרק הזמן הקצר שהועמד לו, והצביע על כך שבין מכתבי הקבלן לרוכשים בדבר הסכמתו חלף די זמן בכדי לתקן את כל הנדרש, אך הקבלן לא עשה דבר, למעט אמירה בדבר רצון וכוונה לבצע.

נקבע עוד, כי כל שהיה על הקבלן לעשות הוא לקבוע מועד לביצוע התיקונים ולא די בהסכמה ערטילאית על הנייר בדבר כוונה לבצעם.

עוד הוסיף בית המשפט המחוזי מסר חשוב לקבלנים שזו לשונו: "על קבלני בניין להבין ולהפנים שתיקונים יש לבצע לא במסגרת התכתבות עם הדייר או בא כוחו אלא בפעולה בשטח, של קביעת מועד לביצוע לתיקון הפגמים וביצוע בפועל".

נמצאנו למדים, כי בתי המשפט מפרשים בצמצום את הזכות המוקנית לקבלן לתקן את הליקויים וזו תינתן רק אם יוכח על ידי הקבלן כי פעל באופן הוגן והגון כלפי הרוכש ולא הסתפק בהבעת כוונה לתקן הליקויים, אלא ביצע התיקון בפועל.

(ע"א 17559-04-11 דבי דמרי חברה להשקעות נ' כהן)

הכותב ממתמחה בדיני מקרקעין