"S&P מנסה להשפיע על קבלת ההחלטות באירופה"

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות דש: "הבנקים יאלצו לצמצם עוד יותר את כמות ההלוואות שהם נותנים ולפגוע בסיכוייה של הכלכלה האירופאית להתאושש"

בורסות אירופה מגיבות היום (ג') בירידות מתונות יחסית להודעה של סוכנות S&P מאתמול. סוכנות הדירוג S&P הודיעה אמש כי היא עלולה להוריד את דירוג האשראי של כל 17 מדינות גוש האירו, כולל 6 מדינות בעלות דירוג מושלם - גרמניה, צרפת, הולנד, אוסטריה, פינלנד ולוקסמבורג. הסוכנות תציב את כל 17 מדינות גוש האירו תחת ביקורת באזהרה להורדת דירוג, וזאת אם הסוכנות לא תשתכנע כי קובעי המדיניות במדינות עושים התקדמות מספיקה על מנת להצדיק את הדירוג הנוכחי. נזכיר כי כאשר מדינה נכנסת לבחינת מעקב, תוך 90 יום עלולה להתבצע הורדת דירוג.

המשמעויות עבור גוש האירו הן הרות אסון; אם דירוג האשראי של גרמניה או צרפת ייפגע, הרי שגם הדירוג של קרן החילוץ הגדולה (EFSF) יירד, מה שיפגע ביכולתה לגייס הון מגופים מוסדיים ומדינות זרות ולסייע למדינות עמוסות החובות, ואיטליה בראשן.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות דש אומר בתגובה כי "העיתוי של הודעת S&P מדגיש שחברת הדירוג לא רק נמצאת בתפקיד המסורתי שלה של הערכת סיכונים למשקיעים, אלא גם מנסה להיות מעורבת בתהליך קבלת ההחלטות. סוכנות הדירוג מזהירה את מנהיגי אירופה שאם לא יספקו פתרון מניח את הדעת בפגישתם הקרובה, יהיו לכך השלכות בדירוגי האשראי".

"להורדת דירוג יהיו השלכות משמעותיות הן למדינות והן למערכת לבנקאית. ראשית, הורדת דירוג לגרמניה וצרפת תגרום להורדת דירוג של קרן החילוץ האירופאית ותפגע ביכולתה לגייס משאבים להזרמה לבנקים ולמדינות הנמצאות במצוקה. למעשה, הורדת דירוג לגרמניה וצרפת, אם אכן תתממש, עלולה להעמיד בספק את עצם קיומה של הקרן".

שנית, אומר זבז'ינסקי, הורדות דירוג למדינות תגרור להרעה ביחס הלימות הון של הבנקים המחזיקים את האג"ח של המדינות. זאת בגלל שהבנקים יצטרכו להפריש הון בגין אחזקת נכסים בעלי דירוג נמוך מהנדרש ע"י תקנות באזל. כתוצאה מזה יצטרכו הבנקים לצמצם עוד יותר את כמות ההלוואות שהם נותנים ולפגוע בסיכוייה של הכלכלה האירופאית להתאושש.

כלכלני ברקליס קפיטל מציינים בסקירה שפרסמו היום כי ההודעה תפסה את השחקנים בשווקים בהפתעה. "מדובר בצעד גדול עם השלכות מרחיקות לכת. יש משקיעים מסויימים כגון קרנות פנסיה שיהיו חייבים לשנות את תמהיל ההשקעות שלהם אם תהיה הורדה גורפת למספר מדינות שיש להן היום דירוג AAA אולם במצב כזה האלטרנטיבות שיוותרו יהיו מאוד מצומצמות".

"כל הורדת דירוג למדינות תוביל להורדת דירוג גם ל-EFSF ולכן תוביל לחשיבה מחודשת על המנגנון של הקרן הזו ותפקידה".

עוד מציינים בברקליס כי הצעד יוביל גם לחשיבה מחודשת על תפקידן של סוכנויות הדירוג והחשיבות שיש להן.