ג'וזף-כהן: המשבר הבא בארה"ב ב-2022, בגלל הבייבי-בום

(עדכון) - ג'וזף-כהן מגולדמן זאקס: "שוק המניות נסחר במכפיל רווח הנמוך ב-5 נקודות מהממוצע; השוק מתמחר ירידה של 12% ברווחי החברות מדי שנה" ■ יעקב פרנקל: ניתן היה לחזות את המשבר באירופה ■ בצהריים: פישר ינאם

פרופ' יעקב פרנקל, לשעבר נגיד בנק ישראל והיום יו"ר JP מורגן אינטרנשיונל, לא צופה השקת אג"ח כלל-אירופיות בקרוב במסגרת ההתמודדות עם משבר החוב באירופה. פרנקל נשא דברים בפאנל שכותרו "הכלכלה העולמית - לאן?" בכנס הרצליה, בו משתתפים גם הכלכלנית אבי ג'וזף-כהן מגולדמן זאקס, ד"ר מין זו מקרן המטבע הבינלאומית ופרופ' ניאל פרגוסון מאוניברסיטת הרווארד בארה"ב.

"גשום שם בחוץ אבל יבש כאן בפנים", אמר פרנקל והתכוון לכך שהמשבר במערב טרם פגע בישראל באופן משמעותי. "סין והודו צומחות בקצב מהיר אבל שאר העולם צומח בקצב איטי ואירופה כבר במיתון. למה המצב באירופה כ"כ מורכב? קודם כל בגלל האבטלה, שבספרד למשל חצתה את ה-20%. גם פריון הייצור בעייתי בגלל עלויות כוח העבודה וגוש האירו איבד 20% מכושר התחרות שלו בעולם וגם במדינות בתוך אירופה השתנו עלויות הייצור, כך שצריך לשאול האם המדינות הללו מתאימות לישון באותה מיטה".

פרנקל שאל האם היה ניתן לחזות מראש את משבר החוב באירופה, וענה: "היה ניתן לראות שיוון, פורטוגל ואירלנד נמצאות באשכול נפרד מאירופה מבחינת החובות שלהן. ארגונים בינלאומיים כמו קרן המטבע הזהירו מפני החובות הכבדים". הוא התייחס גם לאפשרות של הנפקת אג"ח כלל-אירופיות ואמר כי "ייקח זמן רב" עד שיחליטו על צעד כזה, בכלל פערי התשואות הגדולים בין אגרות החוב של גרמניה לשאר מדינות אירופה.

ג'וזף-כהן אמרה כי ישנו פוטנציאל להמשך עליות בשוק המניות וציינה 2 אינדיקטורים לכך: "מכפיל הרווח בשוק הוא 13, כשבדרך כלל הוא עומד על 18, אז אנחנו נסחרים במכפיל רווח נמוך ב-5 נקודות מהרגיל. כמו כן, לפי המודלים שלנו, שוק המניות בארה"ב מתמחר היום אפשרות שבכל אחת מ-5 השנים הבאות רווחי החברות יירדו ב-12% מדי שנה. אם אתם מאמינים בזה - שוק המניות מתומחר כראוי. אבל אם אתם חושבים שהרווחים יעלו - התמחור היום בשוק נוח מאוד להשקעה".

ג'וזף-כהן אופטימית אמנם היום, אך מסרה כי הבעיה הגדולה הבאה של ארה"ב תצוץ בעוד 10 שנים: "הבעיה הבאה תגיע בשנת 2022 כי נצטרך לממן את הפנסיה של דור ה'בייבי בום'. זו תהיה הבעיה של הנשיא הבא. הממשלה תצטרך למצוא דרך לממן אותם".

בהמשך היום יתקיים פאנל בנושא ההאטה בכלכלת ישראל (בהשתתפות פרופ' רפי מלניק, ישראל מקוב, יוסי בכר, מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי, מ"מ מנכ"ל האוצר דורון כהן ואיילת ניר מ-IBI), וכן יישא דברים הנגיד סטנלי פישר.

גם מחיר הנפט שזינק ביותר מ-30% מאוקטובר האחרון יעלה היום לדיון בכנסת, כאשר מומחים ינסו להסביר האם מחיר חבית נפט יכול להגיע ל-250 דולר לחבית בתרחיש של תקיפה באיראן, וכן ידונו בשאלה האם מדינות אסיה יתעצמו נוכח המשבר הכלכלי במערב.

משנה למנכ"ל ה-IMF: "ישראל לא תוכל להינצל מהמשבר הכלכלי"

"הבעיה הראשונה בה יש לטפל באירופה היא נזילות, כי חלק מהניירות מיועדים לפדיון. יש להשאיר את השווקים פתוחים ולכן יש צורך בחומות אש (firewalls) - וזה אומר לשים עוד טריליון דולר על השולחן אחרי הטריליון שכבר שמו", כך אמר מין זו, משנה למנכ"ל קרן המטבע הבינלאומית. "האתגר השני הוא להשיב את השווקים לנתיב של צמיחה כלכלית".

לגבי ישראל, אמר מין זו כי "התמנה המאקרו-כלכלית של ישראל היא סבירה כאשר היא שומרת על עודף בחשבון השוטף ושיעור הצמיחה סביר. הדאגה העיקרית נותרה המחיר הגבוה של הנדל"ן, וכמובן, ישראל לא תוכל להינצל מהמשבר הכלכלי".

"ניתן לפרשן את תנועת המחאה העולמית ולהגיד כי אנו עדים למהפכה עולמית. הצעירים מגיבים תמיד ראשונים. מה שכן, רוב הצעירים בארה"ב, למשל, לא יודעים מאין נוצר אי השוויון שיש בארה"ב. אם הם היו יודעים, היו כולם מצטרפים לפלג הימני של המפלגה הרפובליקנית כי היו מגלים שיש להם חוב עצום לשלם והם יחיו את חייהם תחת עול כבד של מעמסת מסים קשה ביותר", כך אמר פרופ' ניאל פרגוסון, אחד מההסטוריונים החשובים בעולם.