ההסתדרות השעתה את המועמדות של כבל ופרץ - מחשש לזיופים

כבל ופרץ אמורים היו אמורים להגיש 5,000 חתימות של חברי הסתדרות התומכים בהם במירוץ לראשות הארגון ■ עפ"י ועדת הבחירות, חלק מהחתימות חזרו על עצמן מספר פעמים ■ כבל: "עיני יצא מדעתו" ■ פרץ: "ריח של התערבות פוליטית"

ועדת הבחירות של ההסתדרות הכללית הטילה הערב (ב') פצצה כשהודיעה כי לא תוכל לקבל, עד לביצוע בירור נוסף, את מועמדותם של חברי הכנסת עמיר פרץ ואיתן כבל במירוץ לראשות הארגון.

הוועדה מצאה כי "חלק מהנתונים שהוצגו לוועדה על-ידי פרץ וכבל, כל אחד לחוד, מעלים לכאורה חשש לביצוע עבירות פליליות".

הוועדה החליטה לאפשר לכבל ופרץ להגיש את הנתונים מחדש עד יום ראשון הקרוב, כאשר יומיים לאחר מכן הם יזומנו לשיחת בירור אצל היועץ המשפטי של ההסתדרות.

כבל ופרץ היו אמורים, כמו כל מועמד חדש לראשות הארגון, להגיש 5,000 חתימות של חברי הסתדרות התומכים בהם. על-פי הוועדה, חלק מהחתימות חזרו על עצמן מספר פעמים, וחמור מכך - חלק מהאנשים טענו כי כלל לא חתמו על טופס התמיכה. כמו כן, חלק אחר היו של אנשים שכלל אינם מופיעים בספר הבוחרים של ההסתדרות, וחלק מהחתימות הופיעו גם ברשימת התומכים של פרץ וגם ברשימה של כבל.

במכתב שנשלח לח"כ כבל על-ידי ועדת הבחירות, בראשות עו"ד טל קרת, נכתב בין היתר: "ועדת הבחירות שכרה את שירותיה של חברת פרדיקטיב דייל בע"מ, אשר יצרה קשר עד כה עם 1,353 מן האנשים ששמותיהם מנויים ברשימת התומכים. מתוכם 854 אישרו כי אכן חתמו על טופס התמיכה בח"כ כבל, ו-499 הודיעו כי לא חתמו על טופס התמיכה כאמור - על אף שחתימתם מופיעה לכאורה בטפסים שהוגשו על-ידכם לוועדת הבחירות".

על-פי נתוני הוועדה, 178 אנשים חתמו יותר מפעם אחת, ולאחר שהוסרו החתימות הכפולות ממניין התומכים עמד מספר החתימות על 5,920; בנוסף, 1,257 תומכים כלל לא נכללים בפנקס הבוחרים; 180 תומכים נכללו אף ברשימת תומכים במועמד נוסף, בניגוד להוראת חוקת הבחירות. לאחר פנייה של ועדת הבחירות, שניים הודיעו בכתב על תמיכתם בח"כ כבל. במקביל, שניים נוספים הודיעו בכתב על תמיכתם בח"כ פרץ; כמו כן, 24 תומכים הגישו לוועדת הבחירות הודעות על ביטול תמיכתם.

בוועדת הבחירות מציינים כי מכתב דומה נשלח לח"כ פרץ עם טענות דומות מאוד, כאשר רק המספרים שונים.

גורם המקורב לוועדה מסר כי הייתה זו החלטה לא פשוטה של הוועדה, על רקע ההערכה כי היא תגרור קולות שיטענו כאילו מדובר בהחלטה פוליטית לטובת יו"ר ההסתדרות המכהן עופר עיני - אולם לא היה מנוס מקבלת ההחלטה לאור הממצאים שהתגלו לכאורה.

גם בפריימריז האחרונים במפלגת העבודה נטען כי עמיר פרץ ערך מפקד "בעייתי", וזאת בלשון המעטה. המפקד של פרץ כלל מאות חרדים ומצביעי ימין וכן אנשים שטענו כי מעולם לא הסכימו להתפקד עבורו למפלגה. חברי הכנסת שלי יחימוביץ' ועמרם מצנע, שהתמודדו מול פרץ, עתרו נגד המפקד של פרץ, ובסופו של דבר נפסלו 12% מכלל המתפקדים למפלגה.

כבל: "עיני יצא מדעתו"

ח"כ איתן כבל מסר בתגובה על הודעת ההסתדרות מהערב: "יו"ר ההסתדרות יצא מדעתו, מישהו צריך לעצור את האיש הזה. אחרי שהכריז ביום אחד 7 סכסוכי עבודה, הוא ביטל את הבחירות להסתדרות ופסל את כל המועמדים. רק אתמול קיבלנו הודעה מההסתדרות שמבקשת לתקן בתוך שבוע ליקויים קטנים שהתגלו ברשימות, ופתאום מודיעים לנו דרך התקשורת על פסילת הרשימה וחשד לפלילים. השיטות הללו לא יעצרו אותי, אמשיך להילחם למען ציבור העובדים שזקוק בדחיפות להנהגה אחרת".

יצוין כי ח"כ כבל הגיש היום עתירה לדחיית הבחירות ולביטול חוקת ההסתדרות - זאת ככל הנראה על רקע הטענות נגדו.

פרץ: "ריח של התערבות פוליטית"

עו"ד איל אלון, בא-כוחו של ח"כ עמיר פרץ, מסר בתגובה: "כבר מהרגע הראשון התרענו וחזרנו והתרענו כי איננו מתנגדים ואף תומכים בבדיקת רשימת התומכים, אך טענו כי הדרך בה בחרה ועדת הבחירות של ההסתדרות לבצע את הבדיקה הינה פוגענית, חודרנית ומדיפה ריח של התערבות פוליטית של ועדה מקצועית האמורה להיות אוביקטיבית. דרך הפנייה לחברי ההסתדרות לוותה בנימות מאיימות המתאימות למשטרים אנטי-דמוקרטיים.

"הניסיון למנוע התמודדות במסווה של נימוקים משפטיים לא יצליח! בחירות חופשיות הן סם החיים של כל ארגון הרוצה להתקיים, ומי שעושה מאמצים למנוע בחירות - כנראה שיש לו מה להסתיר וממה לפחד.

"רשימת התומכים שהגיש ח"כ עמיר פרץ הינה גדולה מהנדרש, וההודעה היום של ועדת הבחירות הינה תוצאה ישירה של בדיקה מגמתית שבחרו לבצע. אנו משוכנעים שכשנקבל את מלוא הנתונים, ייווכח לכל כי אין כל פסול בהתנהלות חברי ההסתדרות שהחליטו בתום-לב להביע תמיכתם במועמדותו של ח"כ עמיר פרץ".

מקורבים ליו"ר ההסתדרות, עופר עיני, מסרו בתגובה כי "חברי ההסתדרות סולדים ממסע הקללות ההשמצות והגידופים של איתן כבל. רק מי שלא היה חבר הסתדרות בשנים האחרונות ונמנע מתשלום מסי החבר ככל עובד יכול להשתלח בפראות בראשי ועדים ולכנות את חברי ההסתדרות בשמות גנאי קשים. איתן כבל נדחה על-ידי ועדת הבחירות ורשות השיפווט הבלתי תלויות, לא קיבל את מבוקשו בבית המשפט, לא היה חבר הסתדרות בשנים האחרונות, לא עשה דבר אחד משמעותי למען ציבור העובדים, וכל פועלו בהשמצות וגידופים של חברי ההסתדרות".