דוח אפוקליפטי של הקונגרס: ארה"ב תהיה היוון של 2037

על פי הדוח של משרד התקציבים של הקונגרס החוב של ארצות הברית ב-2037 יגיע ל-200% מהתמ"ג ■ לשם השוואה החובות של יוון בשיא המשבר עמדו על 165% ■ וזה לא התסריט הגרוע ביותר

האם בעוד 25 שנה מצבה הכלכלי של ארצות הברית יהיה זהה למצבה הכלכלי של יוון כיום? המשרד לתקציבים של הקונגרס פרסם אתמול את תחזית התקציב שלו לטווח הארוך והתמונה שעולה ממנו לא מבשרת טובות עבור ארצות הברית והכלכלה שלה.

בדוח השנתי של המשרד, שאינו מזוהה פוליטית, נכתב שבמידה והמדיניות הנוכחית של הקונגרס תימשך - קרי הארכת תוקף הפחתות המסים שהונהגה בתקופת הנשיא ג'ורג' בוש והפחתה בסכומי הכסף שמועברים לספקי תוכנית ה-Medicare, יחד עם נושאים אחרים - היקף החובות הפדראלים יעלו לכדי 93% מהתוצר המקומי הגולמי עד שנת 2022. מדובר אומנם בירידה של 7% לעומת הדוח של המשרד ב-2011, שחזה שהחוב יגיע ל-100% מהתמ"ג ב-2025.

בדוח נטען שהקונגרס נמצא כעת בדילמה לא פשוטה שכן, אם אותן הטבות לא יוארכו בשנת 2013 זה ישפר בצורה גדולה את התחזית של החוב הפדראלי אבל בדוח אחר של המשרד מזהירים שזה עלול להכניס את המדינה חזרה למיתון.

על פי המודל של המשרד, הקונגרס בסופו של דבר יחליט להמשיך במתכונת הנוכחית וזה ידרדר את הכלכלה לתהום בצורה מהירה יותר. משמעות העניין היא שעד שנת 2037 החוב של ארצות הברית יעמוד על 200% מהתמ"ג המקומי. לשם השוואה החוב של יוון, שנמצאת כרגע במשבר כלכלי חמור, עמד בשנת 2011 על 165% מהתמ"ג.

וזה אפילו לא התסריט הגרוע ביותר שמוצג בדוח. על פי התסריט הפסימי ביותר החוב של ארצות הברית יגיע לפי 2.5 מהתמ"ג של ארצות הברית בשנת 2035, ובכך יווצר מצב כלכלי כל כך גרוע עד שהמודל של המשרד פשוט קורס. הבעיה הגדולה ביותר בעניין הזה, היא שהקונגרס מודע לתסריט הבלהות הזה.

"הדוח הזה צריך לשמש כעוד קריאת השכמה עבור הקונגרס", אמר סטני הויר, מנהיג המיעוט הדמוקרטי בקונגרס שנשלט על ידי הרפובליקנים. "הכישלון שלנו להגיע לתוכנית כלכלית גדולה ומאוזנת משמעותו שאנחנו נגיע למצב כלכלי גרוע שלא נרצה שהילדים והנכדים שלו יחיו בו".