גל ירידות בבורסה? יתרות השורט על המעו"ף גדלו בכ-120%

בשבוע המסחר האחרון גדלו יתרות השורט בבורסה בכ-15% ■ לפי הערכות שחקן מעו"ף עם כיסים עמוקים פתח פוזיציית שורט עצומה בהיקף של יותר מ-500 מיליון שקל וגרם לירידות ביום חמישי

בשבוע המסחר האחרון באחד העם, (שהסתיים ב-19 ליולי) משקיעים רבים הרימו גבה ותהו כיצד ייתכן שרק מניית מלאנוקס זינקה בכ-50% ויתר המניות במדד רשמו ירידות חדות, אך בכל זאת מדד המעו"ף סיים בעליות, זאת למרות שמשקלה של מלאנוקס במדד הוא "רק"9.7%. כעת, מתבררת הסיבה האמיתית לכך. יתרות השורט בבורסה גדלו בכ-15% לעומת השבוע הקודם, עניין שככל הנראה מנע מהמדד לעלות וגרם לירידות החדות.

כאמור, עוד באותו היום חשפנו ב"גלובס" כי העובדה שכל מניות המעו"ף מלבד מלאנוקס ירדו נעוצה במעורבות גדולה של שחקן מעו"ף, שהתכונן לקראת פקיעת האופציות על המדד בשבוע הנוכחי.

כעת מתברר שככל הנראה הערכות אלו היו מבוססות, שכן, יתרות השורט על המדד גדלו בכ-120% לכ-937 מיליון שקל, זאת לעומת יתרות שורט של כ-427 מיליון שקל בשבוע הקודם.

כיצד ניתן להסביר את ההפרש העצום המסתכם ביותר מ-500 מיליון שקל? לפי הערכות, שחקן מעו"ף עם "כיסים עמוקים" פתח פוזיציית שורט עצומה על מניות רבות במטרה לשמור את המדד מתחת לרף מסויים (ככל הנראה 1,100 נקודות). במילים אחרות, הוא מכר בחסר מניות רבות ובכך מיתן את עליית המדד.

נציין כי יתרות השורט במספר מניות עלו בחדות בשבוע המסחר החולף. כך למשל יתרות השורט על מניית בזק עלו בכ-16% ויתרות השורט על מניית בנק דיסקונט זינקו ביותר מ-770% להיקף של כ-12.5 מיליון שקל.