גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מוסדיים: "דנקנר רוצה לשמור על IDB? יצטרך לשלם החוב"

הגופים המוסדיים נותנים בינתיים לבעל השליטה באי.די.בי מרווח נשימה, אך מצפים ממנו להכניס את היד לכיס ■ פסגות: "נפעל למקסום הזכויות העמיתים וננקוט כל צעד שישרת מטרה זו, ובכלל זה גם מהלך של הסדר חוב"

בתקופה האחרונה משמיעים הגופים המוסדיים, שהשקיעו באג"ח של חברות שנקלעו לקשיים, אמירות נחרצות באשר לחוב שבידיהם. כך היה במקרים של אמפל של יוסי מימן ודלק נדל"ן של יצחק תשובה, שבהם דרשו המוסדיים כי בעלי השליטה "יכניסו את היד לכיס", במקביל לתספורת שהם יצטרכו לספוג.

במהלך סוף השבוע הצטרפה חברה חדשה למועדון הלא אקסקלוסיבי של חברות שיש חשש כי לא יעמדו בחובותיהן - אי.די.בי אחזקות, שבאמצעותה שולט נוחי דנקנר בשורה של חברות, כמו סלקום, שופרסל, כלל ביטוח, אלרון ונכסים ובניין.

ואולם, בניגוד לקולות שהשמיעו לאחרונה, במקרה של אי.די.בי נשמעו היום (א') המוסדיים הרבה יותר מאופקים, ונראה כי בישיבת מחזיקי האג"ח שתתכנס מחר יקבל דנקנר את הזמן שהוא מבקש כדי להכניס משקיע לחברה.

מניית איי די בי

מחזיקי האג"ח הגדולים, המהווים כ-40% מהחוב בשלוש סדרות האג"ח הסחירות (ג', ד' ו-ה'), נשאלו היום, האם אי.די.בי אחזקות תגיע להסדר חוב, ומה בכוונתכם לעשות נוכח צירוף הערת 'עסק חי' לדוחות האחרונים של החברה, שפורסמו ביום שישי האחרון.

"בטווח הזמן הקרוב לא נדרש לאי.די.בי אחזקות הסדר חוב, שכן להערכתנו היא יכולה לפתור את בעיותיה התזרימיות עד חודש דצמבר", נמסר היום מקבוצת הראל, שבשליטת יאיר המבורגר ובניהול משותף של שמעון אלקבץ ומישל סיבוני.

"השאלה איננה אם יהיה הסדר חוב, אלא איך למקסם את המצב הקיים לטובת לקוחותינו", נמסר היום מאקסלנס שבשליטת הפניקס ובניהול עוזי דנינו.

דווקא בדש-איפקס, שבשליטת אלי ברקת, סימנו קו קצת יותר תוקפני, ורמזו כבר כעת כי על דנקנר יהיה להזרים כסף מכיסו לחברה. "אי.די.בי אחזקות נדרשת למקורות חיצוניים כדי לעמוד בהתחייבויותיה. בעלי המניות, אם הם מעוניינים לשמור על שליטתם, יצטרכו להעמיד מקורות אלה", נמסר היום מבית ההשקעות.

אמורה לשלם השבוע 35 מיליון ש'

בישיבה מחר צפויים המחזיקים לקבל עדכון על מצב החברה מאת מנהליה ולמנות נציגות. כמו כן, השבוע אמורה אי.די.בי אחזקות לשלם למחזיקי אג"ח ב' שלה תשלום ריבית של 35 מיליון שקל. לחברה אמנם יש כעת 222 מיליון שקל בקופה, אך היא אמורה לפרוע עד יוני 2013 סך של 409 מיליון שקל, ואין כל ודאות כרגע כי היא תעמוד בכך. לכן התשלום הנוכחי עשוי להתפרש על-ידי חלק מהמחזיקים כהעדפת נושים.

בעניין זה נראה כי הדעה הרווחת בין המוסדיים אחידה. בהראל סבורים, כי "על אי.די.בי לשלם את התמורה שעומדת לפירעון לאג"ח הלא סחירות בשבוע הקרוב, שלא מאמצעי החברה". במילים אחרות, בהראל סבורים, בדומה לדש-איפקס, כי על דנקנר להביא את הכסף מכיסו, או מזה של שותפיו, אפילו בדרך של הלוואת בעלים, אך בשום מקרה לא מקופת החברה.

באקסלנס אומרים בעניין זה: "כמחזיקי אג"ח נתנגד לכל אקט שיכול ליצור מצב של העדפת נושים, וניקח במקרה שכזה חלק בעמדה מול החברה, כאשר טובת העמיתים היא בראש סדר העדיפויות".

בבית ההשקעות פסגות, שבשליטת קרן אייפקס ובניהול חגי בדש, לא פוסלים הגעה להסדר חוב: "פסגות תפעל למקסום הזכויות של עמיתיה ותנקוט כל צעד שישרת מטרה זו, ובכלל זה גם מהלך של הסדר חוב", נמסר היום מבית ההשקעות. "ההתפתחויות האחרונות יצרו מצב שלפיו בעלי החוב הם בעלי העניין העיקריים בחברה, ומשכך נכון ומוצדק שבעלי החוב יהיו מעורבים בהתנהלות החברה ובהחלטותיה המהותיות", נמסר עוד.

פסגות שלח בסוף בחודש הקודם מכתב לנאמני האג"ח של אי.די.בי, ובו דרש "לנקוט את כל הפעולות הנדרשות לצורך הגנה ושמירת זכויות מחזיקי איגרות החוב". בפסגות סברו אז, כי "אין כל ודאות שהחברה תצליח להשיג את המקורות במועדים הנדרשים לצורך קיום התחייבויותיה, בהגיע מועד פירעונן".

עם או בלי קשר למכתב, ביום חמישי, לפני פרסום דוחות אי.די.בי אחזקות, שלחו הנאמנים מכתב לחברה, ובו התריעו בפני הנהלת החברה כי לא יבצעו תשלומים מקופת החברה.

בעלי חוב גדולים נוספים של אג"ח אי.די.בי מקרב המוסדיים הם הפניקס והלמן אלדובי. מבית ההשקעות הלמן אלדובי, שבניהול אורי אלדובי, נמסר היום כי "קבוצת הלמן אלדובי תפעל לטובת עמיתיה, בכפוף למדיניותה לעניין גביית חוב. נכון לעכשיו נראה כי החברה עושה את מלוא המאמצים כדי לעמוד בהתחייבויותיה, לרבות מימוש נכסים משמעותי וקיצוץ בשכר הבכירים".

מהפניקס נמסר היום: "אנו פועלים בדרך המיטבית ובכל הזירות כדי למצות את זכויותינו ולהבטיח את טובת עמיתינו", וכן, "איננו נוהגים לדווח מראש לתקשורת לגבי פעולות עתידיות".

הגופים המוסדיים

התגובה המתחמקת של הפניקס אינה מפתיעה בהתחשב בעובדה כי בעל השליטה בה, יצחק תשובה, נמצא בעצמו במצב רגיש, בשל ניסיונותיו לגבש הסדר חוב בימים אלה, בינתיים ללא הצלחה, בדלק נדל"ן שבשליטתו.

עוד כתבות

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן