סימן לבאות? הצלחה למודל המחירים של גולן טלקום בצרפת

רשת הסלולר הצרפתית ILIAD, בה כיהן בעבר מיכאל גולן כמנכ"ל, דיווחה כי 3.6 מיליון לקוחות עברו אליה מהחברות הגדולות מאז הושקה בינואר 2012 ■ החברה מבוססת על מודל זהה לזה המוצע בגולן טלקום

האם מיכאל גולן עומד לכבוש את שוק הסלולר? אם לשפוט לפי הביצועים של החברה הצרפתית בה הוא כיהן בעבר בתור מנכ"ל, התשובה לכך היא חיובית. ביום שישי האחרון, רשת הסלולר הצרפתית ILIAD, דיווחה כי שירותי הסלולר האטרקטיבים שלה הצליחו לכבוש כ-5.4% משוק הסלולר בצרפת בתוך פחות מ-6 חודשים.

החברה ציינה כי הסיבה המרכזית לכך היא אסטרטגיית המחירים הנמוכים שלה, שהכניסה את מתחרות הסלולר הענקיות בצרפת, כגון Vivendi, לבעיה חמורה והובילה לבריחה של לקוחות ל-ILIAD-FREE.

נשמע מוכר? מאחר וגולן טלקום מבססת את אסטרטגיית החדירה שלה על מודל דומה לזה של ILIAD-FREE, המבוסס על מחירים נמוכים במינימום שירות, נשאלת השאלה האם מודל זה שהוביל לקצב צמיחה גבוה בחברה הצרפתית יכול להצליח גם בארץ?

לפי נתונים שפורסמו ב"וול סטריט ג'ורנל",ILIAD, הצליחה למשוך 3.6 מיליון לקוחות בצרפת, מאז הושקה בינואר 2012. אולם, הההצלחה הגבוהה לא ניכרת עדיין בהכנסות וברווחים. שכן, במחצית הראשונה של השנה החברה רשמה ירידה של 45% ברווח הנקי ל-80 מיליון אירו, זאת בשל ההוצאות והעלויות הגבוהות שהיו כרוכות בבניית תשתיות הסלולר.

נציין כי קסביה ניאל, בעל השליטה ב- ILIAD-FREE הוא גם אחד מבעלי השליטה בגולן טלקום, ביחד עם צמד האחים פטריק וג'רארד פרינט ומיכאל גולן. בינואר 2012 השיקה ILIAD-FREE את הרשת הסלולרית החדשה בצרפת, תחת המותג FREE עם חבילת סלולר ("הכל כלול") בתעריף נמוך של 19.99 אירו לחודש ללא התחייבות. השקה זו הצליחה לזעזע שוב את שוק התקשורת בצרפת וגרמה לנפילה של כ- 70% במחירי הסלולר בצרפת תוך שבועיים.

בתוך כך, כך גולן טלקום טענה בתחילת אוגוסט, כי מאז שהושקה כ-100 אלף לקוחות כבר הספיקו לעבור אליה. אולם, נראה שהחברה עדיין מצוייה בקשיי התאקלמות שכן היום (א') נודע כי הוגשה תביעה ייצוגית של 3.72 מיליון שקל בשל הטעיית צרכנים חמורה והפרת חוזה התקשרות. האם גולן תצליח להתגבר על קשיים אלה ולהפוך לאחת מחברות הסלולר המצליחות בארץ? ימים יגידו.