גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דנקנר במו"מ למכירת עד 30% מגנדן לאדוארדו אלשטיין

(עדכון) - לגנדן חובות של 600 מיליון שקל לבנקים ■ אי.די.בי בתגובה: "טרם הושגו הסכמות בנושאים חשובים מסוימים, ובהם עניינים הנוגעים להסכם בעלי המניות בגנדן"

נוחי דנקנר ממשיך לפעול לגיוס מימון שיאפשר לו לקנות זמן בדרך למציאת פתרון כולל לחובות האדירים של קבוצת אי.די.בי. היום, בעקבות פרסומים בתקשורת, דיווחה אי.די.בי אחזקות כי "מתקיימים מגעים שונים לביצוע השקעה בבעלת השליטה בחברה, גנדן הולדינגס , בין היתר, על ידי גוף שבשליטת אדוארדו אלשטיין".

לפי הדיווח לבורסה, הצדדים כבר הגיעו להסכמות עקרוניות לפיהן אלשטיין ישקיע 25 מיליון דולר תמורת 10% מגנדן. סכום זה עשוי לגדול בהמשך ל-100 מיליון דולר תמורת 30% ממניות החברה. הסכמות אלה גוזרות שווי של כמיליארד שקל לגנדן - חברה פרטית ממונפת בחובות עתק לבנקים. הנכס היחיד שבבעלותה הוא מניות השליטה באי.די.בי אחזקות, שלדוחותיה צורפה באחרונה הערת "עסק חי".

אי.די.בי מסייגת את הודעתה כי "טרם הושגו הסכמות בנושאים חשובים מסוימים, ובהם עניינים הנוגעים להסכם בעלי המניות בגנדן. עוד מובהר כי בשלב זה המשא ומתן בין הצדדים עדיין מתנהל, לרבות ביחס להבנות העקרוניות האמורות, וכי אין כל ודאות כי מגעים כאמור יבשילו לכדי עסקה מחייבת".

גנדן היא חברה פרטית שבשליטת דנקנר, וחובותיה לבנקים עומדים על כ-600 מיליון שקל - 500 מיליון שקל ללאומי ו-100 מיליון שקל למזרחי טפחות. לכן ברור כי כל השקעה בגנדן תצטרך לקבל את אישורם. ככל הידוע, הבנקים, שכבר הכירו בחוב של גנדן כהפסדי אשראי, אינם מערימים קשיים על המו"מ הנוכחי. גורמים במערכת הבנקאית מעריכים כי אם תצא ההשקעה של אלשטיין לפועל, ישפר הדבר את מצבם באמצעות העמדת ביטחונות או ערבויות נוספים על ידי בעלי החברה.

"מדובר בכסף קטן"

לאור השווי הגבוה של גנדן שלפיו מתנהל המו"מ, בשוק ההון נשמעו היום סקפטיים באשר לסיכויי ההצלחה של העסקה עם אלשטיין. "זו לא עסקה כלכלית. מצד שני אני בכל זאת נותן לה איזו היתכנות, בין היתר בגלל שמדובר ב'כסף קטן'. בגלל שלא מדובר בהשקעה גדולה, קל יותר לנקוט בוולואציות גבוהות", אמר היום סמנכ"ל באחד מבתי ההשקעות המקומיים, שגם מחזיק באג"ח אי.די.בי אחזקות.

אדוארדו אלשטיין הוא איש עסקים יהודי-ארגנטינאי העומד בראש חברת ISRA שנסחרת בנאסד"ק לפי שווי שוק של כ-400 מיליון דולר. החברה עוסקת בנדל"ן בארגנטינה והיא בעלת מניות בבנק הארגנטיני Hipotecario. אחד המשקיעים ב-ISRA הוא מנהל קרנות הגידור ג'ורג' סורוס .

אלשטיין נחשב למקורב לרב יאשיהו פינטו. למעשה, לפי התקשורת הזרה, פינטו קישר בין אלשטיין לדנקנר בשל רעיון שעלה בעת פגישה של השניים במלון בבולגריה. לשוק ההון הישראלי מוכר אלשטיין בעיקר מהעסקה שבה רכש את חלקה של חברת טאו של אילן בן-דב בבניין הליפסטיק בניו יורק בשנת 2008.

חלק מהכספים יוזרמו לחברה האם

הכספים שישקיע אלשטיין אם תושלם העסקה, מיועדים בחלקם לזרום לאי.די.בי אחזקות. "ככל שתיחתם ותושלם עסקת השקעה כאמור, בכוונת גנדן להזרים חלק מסוים מסכום ההשקעה, בהיקף שטרם נקבע, לאי.די.בי אחזקות". סביר כי הזרמה זו תיעשה באמצעות הלוואת בעלים, או אף הנפקת זכויות באי.די.בי אחזקות.

הצורך הדחוף של אי.די.בי אחזקות במזומנים הוא בעיקר כלפי מחזיקי אג"ח ב', שאמורים היו לקבל 35 מיליון שקל מהחברה בתחילת החודש. סכום התשלום הועבר לנאמנות בעקבות החלטת ביהמ"ש, עקב התנגדות של שאר מחזיקי האג"ח שטענו כי העברתו מהווה העדפת נושים. בדיון שנערך בביהמ"ש לפני כשבועיים קיבל דנקנר הארכה של 21 ימים, שבהם הוא אמור למצוא פתרון לתשלום זה, כמו גם לשאר חובות החברה.

אך גם אם יימצא פתרון לתשלום האג"ח של סדרה ב', אי.די.בי עדיין חייבת כ-2 מיליארד שקל לנושיה, מהם 1.6 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח. בקופתה של אי.די.בי אחזקות נותרו 221 מיליון שקל, שמספיקים לפירעון התחייבויותיה עד יוני 2013. בנוסף, סובלת אי.די.בי אחזקות מגירעון של 1.6 מיליארד שקל בהון העצמי, ולדוחותיה האחרונים הוצמדה הערת "עסק חי". מצבה משתקף היטב בתשואות האג"ח שלה, המגיעות לכ-220%, ומבטאות חוסר אמון של המשקיעים ביכולת פירעון החוב.

נקודת אור במצב עסקיה של אי.די.בי מהווה באחרונה ההשקעה של החברה המוחזקת כור במניות הבנק השוויצרי קרדיט סוויס (2.3% מההון). בעקבות ירידה של 22% במחיר המניה במחצית הראשונה של השנה, רשמה כור הפסד של כ-700 מיליון שקל על השקעתה זו. אולם מאז תחילת הרבעון השלישי הוסיפה מניית קרדיט סוויס כ-26% לערכה, עלייה שהניבה לכור רווח "על הנייר" של כחצי מיליארד שקל.

פירמידת החובות

עוד כתבות

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

בנייה חדשה בירושלים / צילום: Shutterstock

תל אביב מול ירושלים: הגרפים שמראים איפה שוק הנדל"ן צומח יותר

לפי נתוני הלמ"ס, אחת משש דירות שהחלה בנייתן אשתקד נמצאה בערים תל אביב או ירושלים, כשבאחרונה מדובר בהיקף שיא של 2.5% מהדירות הקיימות ● אבל כשברקע מגמת ההאטה הכללית, תל אביב הידרדרה למקום חמישי במספר העסקאות, בעוד שירושלים מובילה בבטחה

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ואימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה ● מדור חדש

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה