בינה עסקית: כך מנסה HP לייצר מקור חדש להכנסות

עוד "זיג-זג" במסרים המגיעים מפאלו-אלטו ■ לאחר שמג וויטמן החזירה את HP למסלול ייצור מחשבים ומדפסות, מגיעה הידיעה על פתיחת מסלול חדש בשירותי מיקור-חוץ: בינה עסקית

מגי וויטמן מנכ"ל HP / צילום: יח"צ HP
מגי וויטמן מנכ"ל HP / צילום: יח"צ HP

חברת HP, אחת החברות הסולידיות ביותר בענף הטכנולוגיה, הפכה לגיבורה של אופרת סבון כאשר המנכ"לית לשעבר קרלי פיורינה התחילה בשנת 2000 לנתב אותה לטריטוריות של אופנה, Glamor וכותרות בעיתונות.

מאז שפיורינה אולצה לפרוש ב-2005, התחלפו 3 מנכלים בכיסא החם במטה החברה בפאלו אלטו והאסטרטגיה העסקית של HP קיבלה כיוונים חדשים ומפתיעים כמעט בכל רבעון.

המנכ"לית הנוכחית, מג וויטמן, מנסה לייצב במקצת את מסלול יצרנית המחשבים הגדולה ביותר ולמקד את החברה ביצירת זרמי הכנסה נוספים מהנכסים הטכניים, שפותחו בבית או שנרכשו בעבר ללא תוכנית מדויקת איך להפיק מהם רווחים.

בין הרכישות היקרות של HP בשנים האחרונות אפשר למצוא את Autonomy הבריטית ואת Vertica, שתי חברות שרכשו מוניטין בתחום הבינה העסקית (Business Intelligence) - אך לא ניתן למצוא מספיק לקוחות.

כעת HP מנסה להרחיב את בסיס הלקוחות באמצעות הקמת יחידה עסקית ייעודית למכירת שירותי BI במיקור חוץ. גישה דומה פותחה ב-IBM בעקבות רכישת Cognos ב-2008, אך לא בטוח ש-HP יכולה לשחזר את האסטרטגיה של יריבתה. מספר האנליסטים ש-HP יכולה להעמיד לטובת הנושא הוא 1,300, הרבה פחות מרבבות היועצים שהפכו את IBM מחברת מוצרים לחברת שירותים.

גם תרבות הארגון שונה מהותית. גם היום, ממשיכה HP להיות בבסיסה חברת מוצרים שלא בוחלת גם במכירת מיכלי דיו וטונרים למדפסות בדולרים ספורים ללקוח מזדמן - בעוד IBM הקטינה לכמעט אפס את עקבותיה בתחומי החומרה והמוצרים לצרכן.

מג וויטמן מאמינה, כנראה, שאין סיבה למקד את HP על שווקים מסורתיים שלה ולוותר על השתתפות בתחרויות בהן היא לא הפייבוריטית לנצח. ועל כך אמר החכם הקדמון, "תפסת מרובה, לא תפסת".

צרו איתנו קשר *5988